DTC som springbræt til international racing

Foto: Henning Smed

At MASCOT Danish Thundersport Championship har haft stor betydning for en lang stribe af danske racerkørere, er der utallige beviser på. Det er her, at de har kunnet måle sig med landets bedste, men det er også her, at de har kunnet skabe det sportslige fundament, som har muliggjort et avancement til internationale racerklasser. Det gælder eksempelvis Frederik Schandorff, Rønde, og Dennis Lind, Roskilde, som i 2018 var teamkammerater hos LM Racing.

”Det var egentlig igennem DTC-serien, at jeg fik tilbuddet om at køre Lamborghini Super Trofeo-serien, simpelthen fordi Leipert Motorsport havde fået øje på DTC og set, hvad jeg havde kørt,” fortæller Frederik Schandorff.

Ved siden af sin deltagelse i DTC-serien deltog han i den europæiske Super Trofeo Pro-serie, havde et par starter i den asiatiske pendant og sluttede sæsonen af med at tage tredjepladsen i Lamborghini Super Trofeo World Final på den italienske Vallelunga-bane.

”Leipert havde bemærket mine gode resultater i DTC og inviterede mig først på året til en test. Der var flere andre kørere med til testen, men Leipert bemærkede, at jeg var hurtigst til at lære bilen at kende, og det tilskriver jeg den erfaring, jeg har fået med DTC-bilen,” siger Frederik Schandorff. ”DTC-bilen er rimelig teknisk, og man skal være mere koncentreret og fokuseret, hvis man skal køre stærkt i den, og det var med til at give mig et kæmpeoverskud, da jeg hoppede over i Lamborghinien. Selv om Lamborghini går 300 km/t på Monza, var det med min baggrund ikke svært at lære den.”

”Du lærer nogle grundlæggende ting i en DTC-racer,” tilføjer Dennis Lind. ”Den lærer dig virkelig at køre racerbil.”


”DTC-raceren er vægtmæssigt en relativ let bil, og så er dækkene forholdsvis smalle. Dér lærer man, at man ikke kan lave så mange fejl. Første gang man laver fejl, skrider du ud, overopheder dækkene, og så skal du vente nogle omgange, hvor de køler af, før du kan angribe igen. Bremselængderne i en DTC-racer gør også, at du skal være præcis. Det er et godt og perfekt match.”

Dennis Lind har tidligere vundet DTC-mesterskabet, og i den forgangne sæson kunne han notere sig for sin største internationale triumf, da han for FFF Racing vandt Blancpain GT3 Asia Championship.

”Da jeg startede i DTC, var det egentlig med henblik på at starte et team, som vi kunne komme til udlandet at køre med, men det blev i stedet et personligt springbræt for mig, da jeg året efter kom ud at køre i ELMS-serien for AF Corse,” siger Dennis Lind, som også håber på at være at finde i DTC-feltet i 2019.

”Jeg kører DTC i 2019, men jeg kører også internationalt i den næste sæson,” lyder det fra Frederik Schandorff. ”Nogle af de sponsorer, jeg har på min Lamborghini, er kommet via DTC-løbene, hvor de har været gæster. Det er ikke nogen ulempe at køre begge dele, og det er også derfor, at jeg kører begge serier i den kommende sæson.”

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: