Ferrari vinder Le Mans i fantastisk comeback

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse
Annonce:

De har været væk i 50 år, det var 50 år siden de sidst havde en generel pole position på Circuit de la Sarthe – og endnu længere siden de sidst vandt. Men Ferrari kom, så og sejrede i et fantastisk comeback efter et halvt århundrede væk fra verdens største sportsvognsløb. Faktisk er det enden på 58 års sejrstørke for Ferrari, der kæmpede om guldet helt til det ternede flag mod Toyotas tilbageværende GR010-racer efter et par dramatiske og afgørende timer.

Jagten gik for Toyotas vedkommende og Ryo Hirakawa satte alt på spil for at hente Antonio Giovinazzi til sidst. Projektet endte imidlertid i barrieren ved Arnage med cirka en halvanden time tilbage, for japaneren havde tidligere klaget over, at bilen havde en tendens til at låse baghjulene under nedbremsning. I Arnage skete det så – bilen snurrede rundt i en stor røgsky og både front og bagende var inde at røre muren.

Ferraris nye 499P fik succes i første forsøg på Le Mans.

Det betød også, at Hirakawa havde en opgave i at hente det tabte, for han kom tilbage efter det ekstra stop næsten en omgang nede – men i mål var forskellen på 1.27.056 minut. Ferrari-sejren gør også enden på hele fem år i træk med sejre til Toyota, mens Cadillac gjorde et stærkt comeback til Le Mans og tog tredjepladsen generelt med Renger van der Zande, Sebastien Bourdais og Scott Dixon, ligesom amerikanerne også tog sig af fjerdepladsen.

Mens det i høj grad blev Ferraris døgn i det franske, så blev det ikke just danskernes. I Hypercar kostede problemer med tab af vand masser af tid for Nicklas Nielsen og Ferrari #50 såvel som Michael Christensen i Porsche Penske Motorsports’ #5, og sidstnævnte fik også et sent problem og måtte halte tilbage til pitten med godt en halv time igen.

Tidstabene betød, at Nicklas Nielsen sammen med Antonio Fuoco og Miguel Molina slutter som nummer fem efter de startede på pole position. Glickenhaus Racing kom hjem med begge biler på absolut godkendte sjette- og syvendepladser, mens Mikkel Jensen, Paul di Resta og Jean-Eric Vergne slutter deres debut med Peugeot 9X8 som nummer otte.

Peugeot #94 overraskede stort lørdag aften, men eventyret sluttede for franskmændene i løbet af natten, da Gustavo Menezes satte bilen i muren i den første Mulsanne-chikane.

Peugeot var undervejs én af de klare bejlere til meget mere, da søsterbilen #94 ramte helt rigtigt på et strategisk kald i lørdagens regnvejr og bragte sig i spids. Missionen gik godt, men det endte med at mislykkes efter en større afkørsel fra Gustavo Menezes i Daytona-chikanen på Mulsanne.

LMP2 Pro/Am-podie til Malthe Jakobsen – generel sejr til Inter Europol

Le Mans 2023 bød på dansk rekorddeltagelse, men det er heller ingen tilsnigelse at sige løbet gik historisk hårdt ud over de danske aktører. Uheld og afkørsler på stribe var temaet gennem nærmest 24 timer, og det kostede også en stribe danske biler store mængder tid eller hele deltagelsen. Men en enkelt dansker fik en pokal med hjem, og det var Malthe Jakobsen i LMP2 Pro/Am.

Jakobsen havde en ganske hektisk debut på Le Mans og blev samtidigt den yngste dansker i verdens største sportsvognsløb. Løbet udviklede sig fornuftigt for schweiziske COOL Racing, og et stærkt samarbejde mellem Malthe Jakobsen og kørende teamchef Nicolas Lapierre over natten blev stærkt medvirkende til at andenpladsen kom i hus. Egentligt var COOL Racing i spids først på natten, men kombinationen af at skifte bærearme samt en mindre afkørsel betød, at det blev svært at gøre noget ved de senere vindere fra Algarve Pro Racing.

I en tæt besat LMP2-klasse gik kampen helt til sidst mellem polske Inter Europol Competition og belgiske Team WRT – en duel, der endte med polsk sejr efter Fabio Scherer havde held til at holde Louis Deletraz bag sig trods et angreb, der var godt undervejs på de sidste omgange. Et kæmpe resultat for teamet, for det er deres første WEC-sejr nogensinde, og de har blot været på skamlen én gang før – det var på SPA i maj måned.

Tredjepladsen gik til Duqueine, som med Neel Jani ved rattet til sidst sikrede, at Team WRT’s Robin Frijns måtte blive nummer fire. Sidste års vindere i LMP2, JOTA Sport, kom også gennem de 24 timer, men havde en del problemer undervejs. Det endte med en 13. plads generelt i klassen for Oliver Rasmussen, David Heinemeier Hansson og Pietro Fittipaldi.

Corvette takker af med sejr – sent bremseskift koster podie for Iron Dames

GTE Am udviklede sig over natten og morgenen til den med de bedste danske muligheder, for Iron Dames lå længe i front og var godt på vej mod i hvert fald en tur på podiet. Løbets enlige Corvette var virkelig stærk mod slutningen, og mærket runder deres 24 år lange run på Le Mans af med en sejr – Corvette Racing har i denne uge bekræftet, at det er slut med at køre som fabrikshold i den nuværende form, når GTE bliver til GT3 i det nye år.

Formiddagen og eftermiddagen udviklede sig sådan, at det længe var meget lige mellem hele top fire, men efterhånden som det blev varmere, slog Corvette til. Mod løbets slutning var Iron Dames stadig i spil til en podieplads, men bremserne på teamets Porsche blev gradvist dårligere, og til sidst måtte man tage bilen ind og skifte dem. Skiftet skete med 50 minutter tilbage, og blev afgørende i at podiet slap Michelle Gatting, Rahel Frey og Sarah Bovy af hænde.

Iron Dames var i spil til podiet helt til sidst, men et skifte af bremser blev udslagsgivende.

I mellemtiden slog Corvette sejren fast, og blev fulgt af sidste års vindere TF Sport og Aston Martin, mens tredjepladsen gik til det britiske Porsche-team GR Racing foran Iron Dames.

GTE Am gik i det hele taget hårdt ud over de fem danske håb, for Gatting var eneste dansker til at gennemføre i en GTE-racer i år. Mikkel O. Pedersen og Dempsey Proton Racing var indblandet i et vildt uheld lørdag aften, og følgeskader endte i løbet af natten med at de måtte udgå. Lørdag aften var GMB Motorsports Gustav Birch indblandet i et uheld efter Dunlop-broen, hvor praktikken omkring en slowzone gik galt for folkene på stedet. Det endte med, at Birchs Aston Martin blev ramt bagfra, og den unge dansker måtte siden parkere bilen og udgå.

Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret! 

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen