Le Mans: Mikkel Jensen ser frem til Le Mans i ny Peugeot 9X8

Foto: FIA WEC/DPPI

Peugeot er tilbage på hjemmebanen efter et vigtigt års udvikling af 9X8 – og er landet på Circuit de la Sarthe med en nyudviklet udgave af Peugeot 9X8 til dette års Le Mans. Evo-modellen, om man vil, fik premiere på Imola, og Le Mans bliver således tredje løb for den nyudviklede udgave af den franske Hypercar.

Det er en bil, som er lavet markant om fra tidligere, for den kører med et helt andet aerodynamisk koncept og har blandt andet fået en anden dækstørrelse hele vejen rundt. Det skal alt sammen hjælpe på sæsonens store højdepunkt, nemlig Le Mans, siger Mikkel Jensen:

– Vi forventer os rimeligt meget af den – i gåseøjne – nye 9X8. Det her redesign har låst op for mulighederne for at udvikle mange områder, som vi egentlig ikke kunne komme videre på med den gamle bil. Vi bliver hele tiden bedre og klogere på den. Vi ved til gengæld, at dens livret ikke er baner med meget dækslid, og sådan en er SPA. Men Le Mans er okay ved dækkene, og derfor ser vi frem til et Le Mans, hvor vi forhåbentligt står stærkere, forklarer han.

Foto: FIA WEC/ Javier Jimenez / DPPI

Den store overhaling

Den nye 9X8 har været genstand for en stor overhaling, for der er meget mere i historien end blot at den vingeløse Hypercar har fået en hækvinge. Hele konceptet bag den vingeløse bil gik på at skabe aerodynamikken gennem gulvet og bilen. Derfor var det heller ikke bare lige at montere en hækvinge og at få den til at virke. Op mod 90 procent af bilen er blevet revideret og designet om til den nye udgave, som vi får at se på Le Mans nu.

Samtidigt har Peugeot skiftet fra et sæt dækstørrelser til et andet. I Hypercar kan producenterne vælge mellem et såkaldt square setup med lige brede hjul hele vejen rundt – eller et med smallere fordæk og bredere bagdæk. Peugeots første 9×8 var squared med 310 mm dæk for og bag, men de fleste producenter har valgt de bredere bagdæk – og det har Peugeot også gjort nu. Derfor er 9X8 i den nye udgave på samme ordning som konkurrenterne – med 290 mm fordæk og 340 bag.


Specielt et område har den nye udvikling gjort sit på:

– Udviklingen har hjulpet os til at få bedre styr på dækslid og holdbarhed, og det er noget, vi også forventer os en del af på Le Mans. Bilen har fået mindre drag, så den er bedre på topfart og stabilitet, hvilket er det helt afgørende i fx Porschekurverne. De var onde ved os i 2023, så der satser vi på at kunne finde noget ekstra i bilen, fortæller Mikkel Jensen.

Uanset, så er det et Peugeot Sport, som har en vigtig opgave foran sig. Mærket havde ganske givet større forhåbninger til Hypercar-programmet end det endnu har leveret, og det skal den nye opdatering prøve at levere på, forklarer Mikkel Jensen:

– Der er ingen tvivl om, at Peugeot havde håbet, at vi var midt i det helt store peak nu, men vi er klar med en stor opdatering af bilen her to år inde i programmet. Planen var at kæmpe med helt fremme efter to år, og der er vi ikke helt endnu. Det er heller ikke sådan vi forventer, at vi kan komme til Le Mans med en helt ny bil og være med helt i spids – men vi skal gerne være med fremme til næste år. Og det tror jeg absolut vi kan nå, afrunder Mikkel Jensen.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: