Anmeldelse: Danske F1 Drømme

danske-f1-dromme-cover

Antallet af danske motorsportshistorikere kan tælles på en enkelt hånd. Én af de få er Carsten Frimodt, og hans seneste værk landede for nylig på vores sofabord. Danske F1 Drømme tager læseren tilbage til dengang hvor motorsporten for alvor blev organiseret og sponsorater hjalp til at booste sporten. Med udgangspunkt i datidens store danske navne tager Frimodt os med på en motorsportsrejse fra Roskilde Ring i slutningen af 1950’erne og tyve år frem.

Førstehåndsindtrykket er solidt. En bog i A4-format på 331 sider vejer godt til, og hardcover-omslaget gør både bogen slidstærk (det er ikke en bog, du tygger dig igennem på en enkelt aften, red.) og giver en lækker følelse at tage frem. Omslaget viser ungdomsfotos af de tre helte – Thyrring ser naturligvis ikke en dag yngre ud, end sidst han fremtonede i offentligheden – og et billede af Tom Belsø’s Iso-Marlboro-racer i fart.

Et billedmæssigt paradis

En hurtig gennembladring af bogen afslører, at Frimodt har lavet et enormt stykke research og benarbejde til denne bog. Der er ikke et opslag, som ikke indeholder relevante billeder fremskaffet fra alverdens forskellige kilder i ind- og udland. Til en bog som denne er det et must, og her leverer bogen virkelig. Lige fra privatfotos fra Tom Belsø’s private gemakker til intense billeder fra F1-pitten i 1970’erne – alt er med.

Rejsen starter med barndomsminder for hver af kørerne, og det giver en god forståelse for hvor tre vidt forskellige unge mænd kom fra, ligesom man også senere i bogen kan sætte sig ind i de dilemmaer og beslutninger som har skullet tages. Antallet af detaljer er imponerende, og til tider overvældende. Enkelte steder får man som læser fornemmelsen af, at al opsamlet viden skulle med i bogen uanset hvad, og der kunne nok godt have været sorteret en smule uden det store tab.

Undertegnede havde inden modtagelsen af bogen ikke stiftet meget bekendtskab med de tre hovedpersoner. Især historien om Tom Belsø, som fra dag ét har kæmpet uden en krone på lommen og kun med nød og næppe fik chancen i F1, gjorde indtryk. At tro at Formel 1 var mere tilgængeligt og “budgetvenligt” for 50 år siden er en hyggelig illusion – det var hård business allerede dengang.


En hyggelig sidegevinst ved Danske F1 Drømme er, at Frimodt også har fyldt godt med dansk motorsportshistorie ind på siderne. Både omkring Roskilde Ring (som han i øvrigt også har forfattet en bog om, red.), starten på Formel Ford-klassen, og hvordan sporten fungerede i den periode. Billederne fra Jyllandsringen og Ring Djursland er sjove at se – og skræmmende, hvis man lægger mærke til den ikke-eksisterende sikkerhed rundt om banen.

Fra start til slut

Spændingskurven peaker naturligvis i 1970’erne, hvor Belsø gennemfører et enkelt F1-løb for banditten Frank Williams, Nellemann fik lov at køre en opvarmningsomgang og hvor Thyrring var et telefonopkald fra at få sin F1-debut.

Heldigvis efterlader Frimodt ikke de tre kørere med de slukkede F1-drømme. Den sidste del af bogen fortæller, omend i kortere vendinger end tidligere, hvad der er blevet af de tre kørere. Fælles for dem er, at motorsporten har hærdet dem til at klare sig godt i erhvervslivet, og især Jac Nellemann har efter sin aktive karriere gjort ufatteligt meget for dansk motorsport og danske kørere.

Danske F1 Drømme er fyldt med billeder fra dansk og international motorsport. Foto: Danske F1 Drømme

Frimodt har præsteret at fremstille Belsø, Nellemann og Thyrring som de er og var, og ikke mindst for hvad de udrettede på racerbanerne. Der er ikke meget unødvendig romantisering, og der er da også den mængde stikpiller til Thyrring som man bør forvente.

Afslutningsvis er der blevet indsamlet lidt udsagn om de tre kørere fra nogle af de nøglepersoner som kendte dem i tiden omkring deres F1-ambitioner. Nogle er mere underholdende end andre, men der er ingen tvivl om at alle tre har nydt stor respekt i motorsportskredse.

Den er hård ved øjnene

Danske F1 Drømme er et veludført værk som kommer grundigt rundt om de første tre danskere som drømte om Formel 1. Carsten Frimodt brænder tydeligvis for historien og for at formidle den til alle andre, og det kan man kun tage hatten af for.

Uden at være faglært i layout og opsætning af bøger er jeg dog ikke i tvivl om at læsbarheden af bogen kan forbedres. Om det er gjort for at spare på antallet af sider, vides ikke, men linjeafstand og luft mellem forskellige elementer på siderne er på et absolut minimum. Og det er synd, for det fjerner lidt af lækkerheden ved at læse så gennemarbejdet en bog.

Enkelte steder giver Frimodt den også lige rigeligt med gas i form af egne kommentarer til historien. De kunne godt forfines lidt – omvendt giver det også et personligt touch på bogen.

Hvis du interesserer dig for dansk motorsportshistorie er bogen et must på din boghylde. Du vil kunne tage den frem utallige gange for at (gen)opleve tre vigtige personligheder, hvis ikke bare for at se de mange billeder fra dengang racerløb var farligt … og Thorkild Thyrring vitterligt ikke var over 40.

[su_box title=”Danske F1 Drømme – 4 af 5 pokaler” box_color=”#d92327″]

Forfatter: Carsten Frimodt
Forlag: Veterania
Sider: 331

Pris: 398,-

Køb den her: Veterania.dk

[/su_box]

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: