Det hele gik vel i virkeligheden allerede galt engang i midten af 2000, da jeg fik min første Playstation… Jeg kan huske dagen endnu – Niklas på ni år havde sparet op i lang tid for at få fat i den grå konsol, og godt nok fik jeg først fat i maskinen med F1 2000, men kort efter fik jeg også fingre i Gran Turismo – og da var en bilfanatiker for alvor født.
At jeg netop hiver fat i alle tiders mest legendariske konsol (hvis du spørger mig!), er intet tilfælde i forhold til den rejse, jeg gerne vil tage Jer læsere af Boxengasse med ud på i de kommende to uger.
Jeg har nemlig taget springet, og er mandag hoppet på et fly mod Japan. Et land, der lige siden den første gang jeg spillede Gran Turismo, har været stedet med et ultimativt fokus på motorsport i alle afskygninger. Noget, jeg har læst og studeret i hundreder af timer, men også noget, jeg ikke har oplevet helt live. Det kommer til at ske nu!
For ét er Gran Turismos herlige fokus på japansk motorsport og bilindustri, men noget andet er den stemning i spillet, som blev udgangspunktet for så mange ting for mit vedkommende. Jeg vil ikke gå ind i diskussionen om, hvor GT er i dag, men blot konstatere, at Gran Turismo for mig står som værende garant for et sindssygt stort antal timers god underholdning – om det så var i originalen fra 1997/1998, GT2 fra 1999, GT3 A-Spec fra 2001 eller GT4 fra 2004/2005…
Fascinationen af hurtige japanerbiler blev vakt dengang, og den lever i allerhøjeste grad. Faktisk kan jeg vel reelt takke GT-grundlæggeren Kazunori Yamauchi for, at der her i firmaet køres i Civic Type R, og at jeg har fået godt 18 års biloplevelser ud af dén inspiration – indtil videre!
Den opgående sols rige
Måske har du set Formel 1-fotografernes billeder af de sådan lige tilpas entusiastiske japanske fans. Det, som jeg blandt andet glæder mig til at se, er at alt ræs bare per definition er velbesøgt. Men også velbesøgt af fans, der går op i deres racing med liv og sjæl – det er jo det, alt handler om!
Det gælder langt fra kun F1 på Suzuka, men så sandelig også de to løb, jeg har på kalenderen på min tur. Jeg starter med FIA WEC på Fuji (og håber vejrguderne ikke blander sig alt for meget…). Dernæst går turen sydvestpå til Oita Prefecture og en bane, som de færreste danskere nok har hørt om: Autopolis International Circuit.
Men trods banens ret ukendte natur, så er den knap 4,7 km lange bane ret ny – den er fra 1990. Den blev skabt af den megarige ejendomsspekulant Tomonori Tsurumaki, som først og fremmest gik med et håb om, at Formel 1 en dag skulle tage turen dertil. Sådan gik det som bekendt ikke.
Faktisk blev finalen i det vi nu kender som WEC afviklet på Autopolis i 1991, og siden har der ikke været nogen FIA VM-serie på banen. Siden fik Tsurumaki-sans karriere som racerbane-ejer også en brat ende, da han gik konkurs med sit firma Nippon Tri-Trust i 1993. I 1995 blev banen så sat til salg for en tiendedel af det, den kostede at bygge – altså inklusive tre hoteller, swimmingpools og en kunstig skiløjpe…. I 2005 fik banen så sin nuværende ejer – Kawasaki.
Superserien Super GT
En ting, jeg især glæder mig til at kigge nærmere på, er Super GT. En serie, der set med danske øjne ikke har haft det store rykind – men en enkelt har været der:
Forgængeren til Super GT, JGTC, havde en overgang dansk deltagelse i skikkelse af Tom Kristensen og John Nielsen. Der er imidlertid ved at komme gode europæiske forbindelser, og det er muligvis en serie, du som læser ikke har set helt vildt meget til – men jeg vil på det kraftigste anbefale den. Derfor skal jeg ud at se Super GT live.
Faktisk kørte Tom Kristensen i serien i flere år. Han debuterede for Blitz Racing i en Toyota Supra i 1994, mens det blev til en fuld sæson i 1996 for FET Sports, der også kørte Toyota Supra i GT500-kategorien. Tom endte med en samlet 12. plads i sæsonen, hvor han kørte JGTC ved siden af sit primære virke i Formel 3000. Her er et klip fra Sendai Hi-Land Raceway det år, hvor Tom Kristensen kvalificerede sig ind på forreste række:
I 1996 kørte John Nielsen og David Brabham sig desuden til det samlede mesterskab i GT500-kategorien for Team Lark i en McLaren F1 GTR.
Super GT er i dag noget, der på mange måder er Japans svar på DTM – og så alligevel ikke. Bilerne er aktuelt noget anderledes end i DTM, men ikke så meget længere. Faktisk kommer Super GT og DTM til at samarbejde næste år – som følge af en aftale DTM-boss Gerhard Berger og Super GT’s Masaaki Bandoh indgik i juni. DTM har længe kæmpet med store omkostninger, og vil gerne over på en lidt billigere, men slagkraftig formel. Sådan en har de i Super GT, hvor der ganske vist ikke er hvinende suge-V8’ere, men derimod hårdtpumpede firecylindrede turbomotorer. Faktisk kører Super GT’s store klasse, GT500, med næsten 700 hestekræfter under hjelmen i dag.
Desuden rummer SuperGT en mindre klasse, GT300, der kører med GT3-biler, som vi også kender fra Europa. Med andre ord er der masser af biler til start, og den lokale interesse er selvsagt enorm.
De europæiske tilnærmelser fortsætter så afgjort også på seriens kørerlineups. Efter Jenson Button forlod McLaren-Honda i F1 i 2016 gik de vilde rygter, men han endte altså i Japan hos Team Kunimitsu Honda – dem, du måske bedre kender for en lilla Honda NSX NA1 eller NA2 med Raybrig-logoer i Gran Turismo. Raybrig er i øvrigt med på vognen endnu, og bilen er stadig en NSX, omend den nyeste variant.
Aktuelt fører Jenson Button og kollegaen Naoki Yamamoto endda mesterskabet – i kølvandet på et godt løb på Sugo forleden.
http://https://www.youtube.com/watch?v=jnXYKww4WU4
En anden fremtrædende europæer med F1-fortid i Super GT, er Heikki Kovalainen. Finnen har været i Super GT med Lexus siden 2015, og vandt mesterskabet i 2016. I øvrigt har Kovalainen også en gammel F1-kører som holdkammerat – det er Kamui Kobayashi.
Et par andre europæiske kørere er også fast inventar i Super GT. Herunder svenske Felix Rosenqvist, der også kører Formel E. Gran Turismo Academy-vinderen Jann Mardenborough kom under Nissans vinger og fik sig en stor karriere – i dag kører han for NISMO Team Impul i GT500 – i den meget velkendte blå Calsonic-bemaling.
Nissan er i øvrigt også ansvarlige for, at vi kan følge serien i Europa – de sender alt live på Youtube med engelsk kommentering, og laver også meget godt indhold direkte fra Japan. Her kan du få et kig på en stor del af mærkets historie i Super GT og forløberne til det:
Resten af programmet følger herefter – men I kan glæde jer til masser af godt fra inderkredsen til både WEC og Super GT!