En del af Le Mans-drømmen blev opfyldt

Foto: Christian Olsen Racing

Den første del af drømmen om Le Mans blev sidste måned en realitet for den danske ELMS-kører Christian Olsen, da han for første gang tog livtag med Circuit de la Sarthe.

Det gjorde han i Michelin Le Mans Cup i en LMP3 Ligier for Ecurie Ecosse / Nielsen Racing – men nu undrer du dig sikkert over, hvem Christian Olsen er – og hvorfor udlandsdanskeren dukker op i LMP3 lige nu. Det gjorde vi i hvert fald her på Boxengasse, så vi greb telefonen og ringede til danskeren, der til daglig residerer i London.

Den 22-årige racerkører ser tilbage på en løbsweekend i Frankrig, der bød på lidt af hvert. De, der har set Le Mans Cup kan også skrive under på, at der ikke mangler action, når den skønsomme blanding af proffer og amatører mødes i et 48 biler stort felt:

– Det var helt klart at få opfyldt en drøm, at køre på Le Mans. Når jeg ser tilbage på weekenden, så havde vi håbet på lidt bedre resultater i de to løb (P8 og P12, red.), men de her 55 minutter lange løb er svære, for der er virkelig mange biler på banen og alle vil gerne vise sig frem, forklarer han.

Michelin Road to Le Mans er for teams, der er på vej frem i rækkerne mod 24-timersklassikeren. Det er LMP3 og LMP2 samt GT-racere. Foto: Niklas Majgaard

LMP3 er klassen, hvor langt de fleste begynder med prototyper, og det er en del af forklaringen på de altid actionspækkede løb, mener Christian Olsen:


– Alle kommer mere eller mindre ind via LMP3, så der er en stor spredning blandt kørernes evner. Der er proffessionelle, der er amatørkørere, og en del har hverken kørt LMP3 eller på Le Mans før, når de stiller op.

Fra karting til Le Mans

Christian Olsens vej til Le Mans har været lidt atypisk, for han startede faktisk med karting i en relativt sen alder:
– Jeg har ikke rigtigt kørt i Danmark overhovedet. Jeg begyndte at køre karting i Tyskland, fordi min far boede der – dengang var jeg 11-12 år. Derfra gik det slag i slag et par år, og efter at have kørt X30 Euro Challenge i 2012-2013 valgte jeg faktisk at lægge hjelmen på hylden i nogle år, for jeg skulle have en ordentlig uddannelse. Det var vi ligesom enige om derhjemme, forklarer han.

Som sagt, så gjort. Christian trak sig tilbage fra motorsporten et par år, og fik godt gang i skolen. Det førte ham til London, hvor han i dag studerer – men for Christian og faderen Tom var passionen for motorsporten langt fra slukket:

– Min far har kørt mange forskellige serier – blandt andet Radical European Masters, men for nogle år siden stoppede han med Radicals og gav sig i stedet til at køre historiske biler. Før jeg vidste af det, sad jeg bag rattet i en historisk Formel 3-racer tilbage i 2016, og det kører jeg stadig ved siden af LMP3. Jeg fandt hurtigt melodien i F3-bilen, for det hele kom bare meget mere naturligt til mig, end det gjorde i en kart. Jeg var i top tre i min første frie træning i bilen overhovedet, så der var bare et eller andet, der passede sammen, konstaterer han.

Den lovende fart til trods, så kastede 2016 ikke mange pokaler af sig i den historiske F3’er:
– Vi havde mange tekniske problemer i den første sæson, men det blev bedre sidste sæson. Der vandt jeg to løb ved Oldtimer Grand Prix på Nürburgring.

Foto: Niklas Majgaard

Ideen vokser

To lovende sæsoner i historisk F3 tændte for alvor idéen om at Christian skulle prøve noget større og mere professionelt. Flere løsninger blev testet, men passionen for sportsvognene vandt:

– I karting havde jeg en coach, som foreslog LMP3, så det kiggeve vi nærmere på. Min far kendte i forvejen Alex Kapadia fra sin tid i Radical European Masters, og da Alex allerede kørte i LMP3 for RLR MSport, så kom vi ind på LMP3 ad den vej. De inviterede os til Portimao for at se ELMS, og det endte i november med en test på Donington.

November og en godt forblæst Donington Park lyder ikke som en ideel kombination til at teste biler, men Christian fik prøvet bilen:
– Det var ikke ligefrem sommer, men det gik forbavsende godt. Jeg havde aldrig prøvet en bil med så meget downforce, og det var en vild oplevelse at prøve bilen første gang. RLR bød ind, men vi fik det aldrig til at hænge sammen. Senere prøvede jeg også en Norma (RLR kører Ligier, red.), men for mig var den Ligier bare en meget nemmere bil at køre, forklarer Christian og fortsætter:

– Vi kom senere i kontakt med Ecurie Ecosse/Nielsen Racing, og de kører også Ligier. Vi fik en aftale i hus, og det har vist sig at være en god kombination, for jeg har Alex Kapadia med mig som coach. Nu er vi på en plan for de næste tre år, hvilket er en god start. Jeg går stadig og bider mig lidt i tungen omkring, hvad jeg egentligt vil med LMP3, men jeg har en ambition om at nå frem til at køre professionelt – så jeg arbejder alt hvad jeg kan med det her, fastslår Christian Olsen.

 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: