Årets Le Mans byder – set med danske briller – på både gengangere og debutanter på startlisten. Én af de, der hører til den sidstnævnte kategori er Michelle Gatting, som om nogen kan se tilbage på et vildt, halvt år, der har ført hende tilbage til de internationale baner.

I sidste weekend fik Michelle Gatting og Kessel Racings #83 Ferrari 488 GTE den første forsmag på Le Mans ved testdagen. Facit blev niendehurtigste tid i GTE Am – men meget vigtigere end tiden, så gav det Michelle Gatting, Manuela Gostner og Rahel Frey en masse vigtige erfaringer med Circuit de la Sarthe:

Annonce:

– Der er god fart på alt – men på en positiv måde. Det var stort med testdagen, for man mærker straks stemningen, og det var altså stort at køre på banen. Testen var meget positiv for vores vedkommende, for vores forberedelser gav godt. Profferne sandbagger selvfølgelig en del til den test, men vi fik en god fornemmelse af det hele, og det tager jeg bestemt med mig videre.

Drømmejagten

Det lange, seje træk er blevet vekslet til drømmescenariet: En plads på startgridden til Le Mans. Et mål, der bare sidste år virkede tæt på uopnåeligt. Men én troede på det hele tiden – og det var Michelle Gatting selv:

– Troen på det, var hvad der fik mig til at fortsætte. Det virkede umuligt, da jeg var i Danmark. Pengene var svære at finde, og det var svært at tro på, at jeg kunne gøre meget mere sidste år i Danish Supertourisme Turbo. Jeg havde håbet – men at det ville lykkes for mig på den her måde, det troede jeg ikke ville ske. Jeg fik muligheden, og jeg vidste også godt, at der skulle præsteres, for så god en chance får man kun én gang!

Opgaven krævede imidlertid ikke blot et vildt halvår – det krævede også store beslutninger undervejs. Da et comeback til international motorsport syntes langt væk i udgangen af 2018-sæsonen i Danish Supertourisme Turbo, landede der pludselig et tilbud i indbakken, og det skulle vise sig at blive startskuddet til en svær afgørelse. Forud for mailen var der nemlig allerede en mulighed på bordet i form af den nye Formel 3-serie for kvinder, W Series:

– Sidste år stod jeg på Padborg Park og anede ikke, hvad der ville ske. Men pludselig dumpede der en email ind i indbakken, og før jeg vidste af det, så stod jeg med to gode muligheder på hånden – og skulle vælge mellem dem. Jeg skulle sige nej til W Series for at få det her. Det var vildt at stå et sted, hvor man rent faktisk skulle vælge noget fra, husker hun.

Kessel Racing har nye farver til Le Mans – med Hublot og Guess ombord som nye sponsorer er der to opsigtsvækkende Ferrarier klar til GTE Am. #83 – KESSEL RACING (CHE) CAR MODEL : FERRARI 488 GTE TYRES : MICHELIN DRIVERS : Manuela GOSTNER (ITA) Rahel FREY (CHE) Michelle GATTING (DNK) © Michel JAMIN (ACO)

Projektet, der nu får Le Mans-debut, er Deborah Mayers værk. Egentligt var det planen, at den franske Ferrarikører og -samler selv skulle køre Le Mans, da hun sammen med sin mand, Claudio Schiavoni først bød ind med ideen og det økonomiske grundlag for, at det erfarne team burde satse på Le Mans. Ideen blev plantet, og har siden vokset sig vej til fast deltagelse i European Le Mans Series, hvor Michelle Gatting også kører hele sæsonen, samt til Le Mans:

– Det er ikke så meget Kessel Racings initiativ som det er Deborahs. Hun er hovedpersonen bag det hele, og er ekstremt passioneret i racing. Hun har kørt med Kessel Racing sammen med hendes mand Claudio, der sidder i vores anden bil, #60. De to ejer desuden også de to biler, vi skal køre Le Mans med, forklarer hun og fortsætter:

– De sagde, at de gerne ville køre Le Mans for snart fire år siden. Nu er det blevet virkelighed med to biler her. Deborah ville gerne selv køre, men hun blev gravid, og derfor blev hun forhindret i at køre løbet. Hun sagde så, at hun gerne ville lave det her projekt med tre kvindelige kørere og satte derfor gang i jagten på de rette emner til bilen. FIA Women in Motorsport endte så med at skrive en mail til mig – og en række andre kørere – at et dengang unavngivent Ferrari-team søgte kvindelige kørere til at teste en 488, forklarer Michelle Gatting.

Jeg havde håbet – men at det ville lykkes for mig på den her måde, det troede jeg ikke ville ske. Jeg fik muligheden, og jeg vidste også godt, at der skulle præsteres, for så god en chance får man kun én gang!

Michelle svarede straks tilbage på mailen, at hun var interesseret. Samtidigt kom der også opbakning fra en anden kant:

– I weekenden lige efter jeg havde fået mailen fra FIA var der et Ferrari Challenge-løb på Monza, som Mikkel Mac kørte med i. Der blev han spurgt, om han kendte noget til hende danskeren, som FIA havde peget på. Han talte pænt om mig, og enden af det hele blev, at jeg fik en invitation til testen – så stor tak til Mikkel for det, tilføjer hun.

Ovenpå en vellykket test stod Michelle Gatting med to store tilbud på hånden. Valget var svært, men til sidst landede underskriften hos det schweiziske Ferrari-team Kessel Racing:

– Det var et par lange, tunge måneder med overvejelserne om, hvad der nu ville være det bedste. Til sidst valgte jeg Kessel Racing. De bød ind med ting, jeg ikke kunne sige nej til – dertil var opbakningen simpelthen for god. I sidste ende handlede det for mig om at træffe det valg, der ville være bedst for fremtiden. Og som jeg ser det, så er mulighederne bedre i GT-racing end i en formelklasse, forklarer hun.

Sæsonpremieren i European Le Mans Series endte med en andenplads på Paul Ricard. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Fortsætter udviklingen

Trioen åbnede sæsonen med en andenplads i premieren på Paul Ricard, og siden har samarbejdet udviklet sig godt – trods Michelle Gatting, Manuela Gostner og Rahel Frey er ganske forskellige kørere:

– Jeg synes vi fungerer rigtig godt sammen. Vi lærer hele tiden hinandne bedre at kende, men er meget forskellige folk. Manuela og Rahel er mere ens end jeg er. Manuela er meget smilende og synes alt er fantastisk altid – også selvom det måske ikke er det. Der er Rahel mere konkurrencemindet, og jeg går selv enormt højt op i at alt er perfekt. De andre joker engang imellem med, at jeg er meget seriøs og fokuseret, men det skal til. Alt i alt er vi blevet bedre til at spille sammen og til at bakke hinanden op – og det samarbejde bliver bestemt også bemærket i teamet, forklarer hun og fortsætter:

– Kessel Racing er meget professionelle. Det er et team, der står stor respekt om, og respekten for deres folk er stor – vi snakker om folk, der har været en del af det her team i ti, tyve og nogle tredive år. Det forpligter. Hele projektet er lavet sådan, at der ikke spares på noget overhovedet, og det mærker man bare fra dag 1. Alle er veluddannede og professionelle med det her, og enhver lille detalje bliver tjekket efter – det er fantastisk at arbejde med.

Samtidigt er forventningerne høje:

– Det er vigtigt for os at levere 120% hver gang, for vi får meget opmærksomhed med det her hold – men omvendt så sidder der også mange og venter på, at vi vejler. Så vi skal levere, slår Michelle Gatting fast.

Bilen får desuden ny bemaling til Le Mans – det kommer til at tage sig således ud:

 

Supersæsonstart for danskerne i ELMS

Michelle Gatting: Det var for vildt!

Sådan gik det danskerne til Le Mans-testdagen

Alle pladser besat til Le Mans

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar