Udsættelsen af årets Le Mans til weekenden den 19-20. september har givet arrangørerne ACO mere end ét hovedbrud at tage højde for med den nye situation, som alle står i på grund af coronavirussen Covid-19.

Det betyder nu, at der ikke kommer en testdag, som det ellers i mange år har været en tradition. Testen plejer at køre to uger inden selve løbet, men med den nye kalender har ACO valgt at droppe den.

Annonce:

Kort opsummeret, så ville dette tvinge ACO til at have testdagen en uge efter 24-timersløbet for motorcykler, som køres den 29-30. august. Og to så store begivenheder indenfor tre uger ville i sig selv skabe udfordringer, men også overfor teams og kørere har man vurderet, at programmet ville blive for pakket, forklarer ACO’s præsident Pierre Fillon i en pressemeddelelse.

– Le Mans finder nu sted den 19-20. september, og da testdagen typisk er to uger inden, vil det lægge et stort pres på deltagerne, da alle andre kalendre også er blevet ændret. Oven i det, ville testdagen skulle ligge en uge efter motorcyklernes løb den 29-30. august. At køre to store events på tre uger er allerede en udfordring, og vi har derfor måttet revidere vores prioriteter, siger han og tilføjer:

– Løsningen blev at ofre testdagen. Vi har fortsat frie træninger i løbsugen, og det giver alle tid til at teste materiellet og uerfarne kørere får lejlighed til at lære banen at kende. Vi kommer med nærmere detaljer i april, afrunder Fillon.

Det er i øvrigt første gang siden 2009/2010, at testdagen ikke finder sted. Dengang blev den droppet for at reducere omkostningerne for holdene i kølvandet på finanskrisen, men testen vendte tilbage i 2011.

ACO har i øvrigt åbnet for tilbagebetaling af billetter, der er købt direkte gennem www.lemans.org. Ifølge Fillon, så har man indtil videre tilbagebetalt billetter til henholdsvis bil- og motorcykelløbet til et par hundrede fans, som blev forhindret af de nye datoer.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar