Interview: 16 år og på vej til Le Mans

1c99a7f7-2b36-4847-af1a-d7a6754159a5
Foto: RLR MSport/ELMS/STEP Sports Management

Malthe Jakobsen kunne i går annoncere, at han står overfor karrierens højdepunkt – den 16-årige thybo skal nemlig køre opvarmningsløbet til Le Mans, Road to Le Mans, når det går løs i næste uge.

Det hele landede meget pludseligt – men det er en ung thybo, som først og fremmest er helt opsat på at gøre en god figur på den mytiske, franske bane.

– Ingen af os havde ventet det her. Altså, Road to Le Mans på Le Mans var noget, vi havde talt lidt om for sjov i garagen, men økonomien var hele tiden en faktor, og helt ærligt, så troede jeg ikke rigtigt på, at det ville ske, siger han.

Men det skete alligevel.

– Jeg har allerede skullet finde rigtig mange penge for at køre European Le Mans Series. Så min overraskelse var stor, da RLR MSport ringede til mig og sagde, at min holdkammerat James Dayson gerne ville køre Road to Le Mans, og at han gerne ville have mig med.


Le Mans er simpelthen bare i sin egen liga. Det kan godt være, at en bane som SPA-Francorchamps er stor, vild og udfordrende, men den er ligesom ikke lavet af landevej. – Malthe Jakobsen

Og så gik det ellers stærkt i Sennels og omegn. Malthes coach, Morten Dons, har erfaringer fra LMP3 og netop Road to Le Mans – og han var hurtigt inde over, forklarer Malthe Jakobsen:

– Morten mente det tilbud var helt vildt, og at vi bare skulle kaste os over det. Vores lokale sponsorer har virkelig lagt sig i selen for at det her skulle lykkes, og deres flotte opbakning er helt afgørende for os. Jeg er lykkelig over, at det kunne lade sig gøre – nok har jeg selv skabt fundamentet til det – men derfra og så til, at vi faktisk skal køre… Der er et stykke vej, erkender Jakobsen.

Malthe Jakobsen har fået chancen i Road to Le Mans, og det bliver faktisk kun anden gang Jakobsen er på banen. Han var der i 2010 som almindelig gæst – nu er det ude på asfalten, det sker. Foto: Xynamic/RLR MSport

Erfaringen

Netop Morten Dons har en stor andel i, at teenageren lige om lidt skal køre for alvor på Circuit de la Sarthe. Morten Dons fungerer både som coach og rejsemakker i Malthe Jakobsens bagland, og har været med til at skabe aftalen med RLR MSport, som sendte Jakobsen i ELMS til i år.

RLR MSport kørte Dons selv for, og det er en indsigt, som Malthe Jakobsen nyder godt af i dag.

– Det er en kæmpe hjælp at have Morten med. Det gør en stor forskel, når ens coach selv har været en del af gamet og prøvet det hele selv. Morten har selv kørt for RLR MSport og kender teamet rigtig godt. Og frem for alt, så er han der altid til at sparre med, og han hjælper mig med alle de andre små og store ting, som også skal til, forklarer Malthe Jakobsen.

Manager og coach Morten Dons har selv en fortid som kører for netop RLR MSport i LMP3, og det er da også det engelske team, som Malthe Jakobsen i næste uge kører for i Road to Le Mans. Foto: STEP Sports Management

Den vestjyske duo har efterhånden rejst en del tusinde kilometer i de seneste par sæsoner – fra F4 Danmark og F4 South East Asia til European Le Mans Series:

– Vi har rejst rimeligt meget på det seneste, og jeg er glad for, at vi kan løse det på den måde. Han er med hver gang, og det er suverænt at have hans opbakning med. Morten er blevet en god kammerat og en god træner på en gang – vi er i hvert fald ikke blevet trætte af hinanden endnu, siger Malthe med et smil.

Foto: European Le Mans Series

Ingen forventninger

Malthe Jakobsen gør en dyd ud af ikke at skrue forventningerne for langt op, selvom man kunne fristes til at tro, at muligheden på Le Mans nok ville hæve spændingsniveauet en anelse.

Årets sæson i European Le Mans Series har bragt Jakobsen og RLR MSport til en stribe store, europæiske baner, men de over 13 kilometer på Circuit de la Sarthe er sin egen udfordring, forklarer Malthe Jakobsen:

– Teamets manager sagde, at jeg skulle passe på med forventningerne, og det gør jeg også. Le Mans er simpelthen bare i sin egen liga. Det kan godt være, at en bane som SPA-Francorchamps er stor, vild og udfordrende, men den er ligesom ikke lavet af landevej. Der er så mange ubekendte faktorer på Le Mans, og banen er jo ikke én, man bare tager ud og tester på. Så vi må hoppe ud i det og se, hvor vi lander, afrunder Malthe Jakobsen.

Road to Le Mans køres som optakt til Le Mans over to løb. Et fredag aften og et lørdag middag.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: