Mange danske fans havde nok næsten affundet sig med tanken om, at Jan Magnussen for første gang siden 1999 ikke ville være at finde i startfeltet til årets udgave, som køres den 19-20. september.

Det havde hovedpersonen egentligt også selv – men så ringede telefonen i Roskilde…

Annonce:

– Jeg blev ringet op fredag aften… Det var en manager, jeg kendte lidt til fra min tid hos Panoz, så det er jo langt tilbage. Han ringede, fordi han havde brug for en tjeneste. Jeg troede først, jeg skulle gøre noget, jeg ikke havde lyst til… Så sagde han, at han ville have mig til at køre en bil på Le Mans – og det havde jeg lyst til!, siger Jan Magnussen med et grin og fortsætter:

– Vi vendte det hurtigt derhjemme ved køkkenbordet, og blev ret hurtigt enige om at sige ja. Det var ved at være sidste udkald for mit vedkommende, for jeg fik opkaldet fredag som ACO skulle præsentere feltet ugen efter.

Tilbuddet var fra det engelske Ferrari-team, JMW Motorsport. Englænderne har et par pokaler fra Le Mans i skabet i forvejen – så sent som sidste år blev de nummer to i GTE Am, og i 2017 vandt de klassen.

Den oprindelige plan var, at Jan Magnussen skulle køre i LMP2 med High Class Racing, men som vi tidligere har beskrevet, så valgte det danske team at parkere planerne om den rent danske LMP2-racer, som Jan Magnussen var udset til at skulle køre i.

Jeg troede først, jeg skulle gøre noget, jeg ikke havde lyst til… Så sagde han, at han ville have mig til at køre en bil på Le Mans – og det havde jeg lyst til! – Jan Magnussen

Forude venter til gengæld et ganske specielt Le Mans for Jan Magnussen. Ingen tilskuere, ingen VIP-gæster, et helt nyt team og en ny klasse.

– Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang. Egentlig havde jeg affundet mig med, at Le Mans nok ikke blev til noget for mig i år. Jeg er spændt på, hvordan det bliver. Vi bliver begrænset meget som teams og kørere af corona-restriktionerne dernede, og der er ingen tilskuere. Det bliver helt sikkert anderledes.

Le Mans 2020 bliver det første siden 2004, hvor Jan Magnussen ikke er til start for Corvette Racing. Foto: Joao Felipe, FIA WEC

Mindre stress

Et Le Mans uden 250.000 fans på lægterne bliver unægteligt et anderledes Le Mans. Det giver også et anderledes program i og udenfor garagerne, men selvom årets løb kommer til at mangle livet og festen omkring banen, så mener Jan Magnussen, at det er godt løbet trods alt bliver kørt:

– Det bliver en helt anden weekend i år, for når der ikke er sponsorer og fans at tage ud til, så får vi kørere unægteligt mindre at lave, og optakten til løbet bliver mindre stresset. Men omvendt er de mange fans en kæmpe del af Le Mans og det kommer vi til at savne i år, siger Jan Magnussen.

Men skal det være, så er det bedre at køre Le Mans uden tilskuere end slet ikke:

– Nu er vi her, og jeg er glad for, at vi overhovedet får lov at køre. Den dag, vi kommer tilbage til normalen, så tror jeg til gengæld også vi alle vil værdsætte det meget mere.

JMW Motorsport har netop præsenteret farverne på årets racer. Illustration: JMW Motorsport

Den nye rolle

Med aftalen med JMW Motorsport skifter Jan Magnussen også klasse på Le Mans. Opgaven i GTE Am er anderledes på den måde, at Jan Magnussen med sin status som platinkører bliver toneangivende på bilen, som han deler med de to amerikanere Richard Heistand og Max Root.

– Kigger du på det sort på hvidt, så er GTE Am en klasse med amatørkørere. Alle bilerne har en professionel kører med, og man kan derfor sige, at løbet ikke vindes af en professionel – for vi er cirka lige hurtige. Til gengæld er der rigtig meget at hente i, hvor godt du kan forberede de andre på opgaven, forklarer han og tilføjer:

– Det er første gang jeg kaster mig ud i en opgave, hvor jeg skal prøve at lære de andre nogle tricks, men hvis det går godt, så kunne jeg godt forestille mig at gøre det igen.

Selve skiftet fra Corvettes GTE Pro-racer til en Ferrari 488 GTE er også et kapitel for sig. De kommende uger står på møder og manualer, men Magnussen selv tvivler på, at det bliver til meget mere end en shakedown, inden det går løs i træningen i Frankrig.

– Det er svært at sige, hvad det er for en bil, for jeg har ikke kørt i den. Simulatorer er fine, men det er svært at ramme helt rigtigt med dem, så jeg må prøve med erfaring. Sidst jeg kørte en Ferrari var det i GT3 med en 458 Italia, så jeg tvivler på, at jeg kan bruge det til alverden heller. Jeg tror, vi skal tage det, som det kommer, afrunder han.

JMW Motorsport har netop præsenteret årets racer – du kan se den her!

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply