Med det nye kvalifikationsformat til årets Le Mans, hvor de seks bedste i hver klasse går videre til den nye Hyperpole, som køres fredag, er startpladserne ikke helt fordelt endnu.

Men kvalifikationen gav et fingerpeg om styrkeforholdet forud for årets løb – og umiddelbart er det gode nyheder, hvis man ser på det med danske briller. Således er fem af syv biler med danske kørere i spil til Hyperpole i morgen.

Annonce:

Generelt endte det som forventet med en suveræn 1-2 til Toyota med Jose Maria Lopez i #7 som hurtigste kører – og det er også som ventet i LMP2, GTE Pro og GTE Am, at slaget virkelig skal stå.

Kenta Yamashita viste hos High Class Racing, at han og det danske team har farten til at overraske i LMP2. Det danske team er klar til Hyperpole i LMP2 i morgen, fredag.

I LMP2 lykkedes det G-Drive Racing og Mikkel Jensen at holde ild i håbet om at være med helt fremme. I LMP2 endte det med bedste tid til Nyck de Vries og Racing Team Nederland foran Jackie Chan DC Racing og United Autosports’ #22. Jean-Eric Vergne satte tiden for G-Drive Racing, som endte fjerdebedst, mens danske High Class Racings japanske kører, Kenta Yamashita, satte den danske bil ind som sjettebedst og sikrede en plads i Hyperpole.

I GTE Pro er det også som ventet en tæt omgang. Top 8 endte indenfor to sekunder – med Richard Westbrook i den “danske” Aston Martin #95, som han deler med Nicki Thiim og Marco Sørensen, som hurtigst i klassen. Aston Martin kørte 1-2, da #97 tog næstbedste tid foran Ferraris #51 og #71. Porsches #91 med Gianmaria Bruni var femtehurtigst, mens Michael Christensen og #92 reddede sig en plads i hyperpole på yderste mandat med sjettebedste tid.

Porsches #92 med blandt andre Michael Christensen på holdet, fik også fundet plads i Hyperpole.

I GTE Am var Nicklas Nielsen og AF Corses Ferrari #83 helt til det sidste i spil til en plads i Hyperpole, men det lykkedes lige nøjagtigt ikke for WEC’s førende hold i klassen at køre en plads hjem. To hundrededele af et sekund afgjorde det, og #83 var derfor syvendehurtigst. Jan Magnussen og JMW Motorsport starter som nummer 16 af 22 biler i klassen, mens Michelle Gatting og Iron Lynx’ #85 åbner som nummer 18 af 22.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar