LMP2 er for andet år i træk klassen, hvor Le Mans-feltets eneste danske team skal forsøge at tage kampen op. High Class Racing fik i fjor debut på Le Mans, og teamet er i kraft af sin fulde sæsonsatsning i FIA WEC også på plads med startnummer 33.

Oprindeligt var der planer om en satsning med to biler, og High Class Racing fik da også buddet om en plads på gridden til satsningen på en dansk LMP2-racer mere – en bil, som Jan Magnussen oprindeligt var udset til at være en del af.

Annonce:

Coronapandemien lagde imidlertid så store restriktioner på mulighederne for at invitere sponsorer til Le Mans, at High Class Racing sidenhen valgte at parkere planerne for i år – ganske forudseende taget i betragtning, at weekendens løb køres uden tilskuere.

High Class Racing er ved at nå slutningen på det danske teams første sæson i FIA WEC. High Class Racing kører desuden i European Le Mans Series, hvor teamet har været fast inventar siden 2017. Foto: FIA WEC/Adrenal Media

Endelig tilbage

High Class Racings eneste danske kører, Anders Fjordbach, ser frem til at følge op på sidste års debut på Circuit de la Sarthe. Her endte det med en 11. plads i den stærkt besatte LMP2-klasse for Anders Fjordbach, som ved den lejlighed delte bil med Dennis Andersen og Mathias Beche.

Anders Fjordbach ser frem til, at der med erfaringerne fra sidste år er mere arbejdsro:

– Endelig er vi her. Det er fedt at være tilbage, men omvendt er der også mindre at tænke over end sidste år, for det her er ikke debuten. Når det er første gang, du skal køre her, så ved du ikke helt, hvad der kommer til at ske. Man gør sig en masse tanker uden rigtigt at have noget konkret. Det er en kæmpe forskel til i år, for nu ved jeg nogenlunde, hvad der skal ske – og det er derfor lettere at forberede sig, forklarer Anders Fjordbach og tilføjer:

– Sidste år var alt nyt. Det gav virkelig et sug. Le Mans giver stadig det der sug, men det er klart, at det første løb altid er helt specielt.

High Class Racing blev nummer 11 i LMP2 i debuten på Le Mans sidste år. Nu er det tid til at følge op. Foto: FIA WEC/Adrenal Media

En anderledes opgave

En anden faktor, som Anders Fjordbach fremhæver, er, at løbet køres så sent som i år. Alle teams kommer til Le Mans uden at have haft den store, officielle testdag. Og det er således også en bane, der for hele stykket på offentlig vej er møgbeskidt fra første session. Samtidigt er testdagen ofte præget af afbrydelser – afbrydelser, som Fjordbach frygter fortsætter ind i træningen.

– Det er super godt, at vi har noget viden fra sidste år at hvile på. Man ved, at der altid sker ting og sager fra start, og jeg frygter lidt, at alle de røde flag fra testdagen vil følge med ind i træningen. Banen kommer til at udvikle sig sindssygt hurtigt fra at være beskidt og uden grip – og til, at der virkelig kommer bid. Det er helt ned til, at banen bliver bedre for hver eneste omgang, og det giver jo naturligt et par udfordringer på setuppet og for os kørere, forklarer han.

Derfor venter Anders Fjordbach også, at forberedelserne bliver begrænsede torsdag:

– Jeg er ked af, at vi ikke har testdagen i år, for alle omgange herude er fede. At vi alle hopper ud på det dybe fra start bliver en stor fordel for de teams, der har to biler, for de kan køre meget mere data ind – og når man så samtidigt har en rookie, som vi har, så skal han også have mere køretid. Derfor er det nok begrænset, hvor meget jeg får kørt torsdag.

Mens bronzekører Mark Patterson skal ud og finde sig til rette på Le Mans, så har Anders Fjordbach til gengæld lynende hurtig japansk support i Kenta Yamashita. Japaneren er udlånt af Toyota, for hvem han normalt laver simulatorarbejde og kører i den japanske Super GT, hvor han i fjor vandt mesterskabet med Lexus Team Le Mans Wako’s.

Og Fjordbach fremhæver da også, at LMP2 i det hele taget er et rigtig stærkt felt i år:

– Kenta er lynhurtig og virkelig en dygtig kører. Vi har det rigtig godt sammen på teamet, og han bidrager helt klart til vores bil. Det er godt, for vi skal ud at køre i en vild klasse. Feltet i LMP2 er tætpakket, og der er ikke så mange bronzekørere i den i år. Jeg tror godt, vi kan være med i top 10, hvis vi alle rammer vores topniveau og ikke begår fejl – men reelt er vores målsætning at være bedst af de teams, der har en bronzekører, forklarer Anders Fjordbach og tilføjer:

– Der sker altid alt muligt på Le Mans, så det er bare at holde fast, når toget kører i starten. Vi glæder os til at komme i gang!

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar