I Boxengasses Le Mans-optakt er turen kommet til det tredje af tre danske indslag i GTE Am, nemlig Michelle Gatting og Ferrari-teamet Iron Lynx.

Årets Le Mans bliver Michelle Gattings andet – og derfor er det både en Michelle Gatting og et helt Iron Lynx-team, som går ind til opgaven med nye erfaringer i ryggen fra 2019. Det bliver ifølge Michelle en afgørende forskel i år – men det bliver også et løb under anderledes forhold og i en stærkere konkurrence i GTE Am end før.

Annonce:

– Jeg er ret sikker på, at det får indflydelse hos os, at vi skal køre mere i mørke. Vi kørte lidt i det til ELMS sidste gang på Paul Ricard, og der fik Rahel Frey og jeg selv i hvert fald trænet det. Jeg synes, vi fik håndteret det fint – men det er helt klart et element, vi mangler træning i, og det er en svaghed hos os, forklarer Michelle Gatting.

Hun fortsætter:

– Til gengæld kommer vi meget bedre forberedt til i år. Jeg tror, vi alle blev lidt overraskede over niveauet i GTE Am i fjor, og det bliver endnu højere i år. Vi forsøgte at køre safe sidste år, for vi pressede ikke bilen helt så hårdt, og vi tabte også tid på fejl i forbindelse med et skifte af bremserne sidst, siger hun.

Michelle Gatting og resten af Iron Lynx fik rig lejlighed til at teste både regnvejr og kørsel i mørke ved sidste runde af European Le Mans Series. Nu gælder det sæsonens højdepunkt. Foto: ELMS

Fokus er derfor igen på at gennemføre verdens hårdeste motorløb – men nok så vigtigt, så skal det rent kvindelige lineup på Ferrari #85 ud at presse hårdere på i den ultratætte klasse, som GTE Am ventes at blive i år:

– Mit eget fokus er helt klart, at vi skal gennemføre løbet. Men vi skal også ud at satse mere og presse hårdere på, hvis vi skal være konkurrencedygtige. Det er lidt en tilsnigelse at kalde Am for en amatørklasse efterhånden, for listen er jo fuld af tidligere F1-kørere og fabrikskørere. Man går gennem listen og tænker “wow!”. Det er kun fedt. Jeg er glad for, at niveauet er højt, og at vi kan måle os med de bedste, forklarer Michelle Gatting.

I duel med Fisichella

I fjor fik Michelle Gatting debut på Le Mans, og var straks i direkte sammenligning med klassens fremmeste kørere – herunder den tidligere F1-kører Ginancarlo Fisichella. Det gælder igen i år, og det er en opgave, hun ser frem til at tage op:

– Det, der er så fedt ved Le Mans er, at man kan måle sig med nogle af de bedste. Sidste år målte jeg mig ret direkte op mod Giancarlo Fisichella, for vi fik hans data fra Ferrari at sammenligne os med. Og han kørte bare mega stærkt, så det var helt klart en god sammenligning at kunne lave.

Årets Le Mans bliver Michelle Gattings andet – og det med samme lineup som i fjor – Michelle deler igen bil med Rahel Frey og Manuela Gostner.

Top 10

Michelle Gattings håb for Le Mans 2020 er, at køre sig i top 10 i GTE Am. Et realistisk mål – men også et mål, der skal kæmpes for i den 22 biler store klasse.

– Jeg er mere realistisk med målsætningen for i år, og vi satser på at nå en plads i top 10. Det vil være fint for os som team, når man ser, hvad vi skal op imod. Kan det blive mere, så er det super fedt, men som det er nu, så siger jeg top 10, forklarer Michelle Gatting og fortsætter:

– Vi har set god udvikling i ELMS i år. Manuela (Gostner, red.), viste ting på Paul Ricard, som hun ikke har gjort før – og det var rigtig godt. Hun vil helst ikke lave fejl, og går hellere lidt tilbage for at undgå det.

Teamwork bliver igen en afgørende faktor, fremhæver hun:

– Vi skal prøve at løfte hinanden op som team, og jeg tror, vi har en anden ro over teamet i år. Og kan vi kombinere det med at gøre Manuela godt tilpas, så tager det form. Vi kender banen nu, og heldigvis for det, afrunder Michelle Gatting.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply