I årets Le Mans er der gode, danske bud på klassesejre i begge GT-klasser – men også LMP2 kan meget vel ende med en dansker på toppen af podiet, når det hele skal afgøres på søndag klokken 14.30.

Mikkel Jensen er klar til sin Le Mans-debut for russiske G-Drive Racing, for hvem danskeren i denne sæson har haft en stribe gode og meget konkurrencedygtige løb i spidsen af European Le Mans Series – men gang på gang har fejl og uheld kostet det helt store resultat. Derfor er det en dansk, fransk og russisk trio i form af Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne og Roman Rusinov, som er opsatte på revanche i det største løb af dem alle. En klassesejr i LMP2 er kort og godt målet:

Annonce:

– Jeg ser meget frem til at komme i gang med Le Mans, og jeg er glad for at kunne få debut med et så stort team. Det er ærgerligt, at vi ikke har fans på lægterne, men vi er klar på at gøre en god figur, siger Mikkel Jensen og fortsætter:

– Vi har haft rigtig gode løb i European Le Mans Series og burde have vundet alle tre. Premieren røg på en fejl under et pitstop, på SPA røg jeg af banen og sidste gang på Paul Ricard var vi hurtigst, men det gik ikke op til sidst. Farten er der til gengæld, og jeg er sikker på, at vi kan finde det, der skal til.

G-Drive Racing har gennem denne sæson i European Le Mans Series konsekvent markeret sig som et af feltets absolut hurtigste teams – men heldet har ikke været til sejre endnu. Derfor håber det russiske team, at Le Mans kan blive et stort vendepunkt i år. Foto: G-Drive Racing/Clement Marin

Mikkel Jensen fremhæver den tætpakkede torsdag med både træning og kvalifikation som en afgørende dag for weekenden. Der er ikke tid til at udvikle alverden, men omvendt skal bil og kørere på plads uanset:

– Vi har lige kørt shakedown på en helt ny bil til weekenden, så man kan sige, at der er 11½ time at gøre godt med torsdag. Jeg har ikke kørt her før – andet end i LMP3, så jeg skal også ud og lære en del ting forfra. Udfordringen med så kompakt et program er, at vi ikke kan udvikle – og selvom 11½ time lyder som meget køretid, så vil man omvendt også gerne spare materiellet og minimere risikoen for at stå med en smadret racer. Hvis du sætter den hårdt i hegnet torsdag, så er det allerede kritisk i forhold til rent faktisk at kunne starte i løbet, vurderer Mikkel Jensen.

2020 er Mikkel Jensens første år i LMP2 med G-Drive Racing. Den tidligere BMW-fabrikskører skiftede til i år op fra LMP3 til LMP2 – og kører i øvrigt også GT3 ved siden af. Weekenden efter Le Mans er Mikkel Jensen og Walkenhorst Motorsport således til start i Nürburgring 24h. Foto: G-Drive Racing/Clement Marin

Vi kører om sejren

Eftersom farten har været til meget mere end den tredjeplads, som G-Drive Racing aktuelt har i European Le Mans Series, så er det også et russisk team, som er opsatte på at tage sejren med hjem søndag. Men skal det ske, så skal ting lykkes, slår Mikkel Jensen fast:

– Le Mans er efterhånden blevet et sprintløb, så man skal altså ud og tage chancer i trafikken. Det er hele tiden balancen mellem risiko og vundet tid. I forhold til det sportslige, så kører vi 100% om sejren. Som jeg ser det, så er den største konkurrent/favorit til LMP2-sejren United Autosports #22 (med Phil Hanson, Filipe Albuquerque og Paul di Resta, red.). Kan vi dække dem godt af i de første fire-fem timer, så tror jeg, vi kan gøre noget ved det. Det er klart den konkurrent jeg vil kalde den stærkeste, for vi ved, at de altid kører stærkt herude, forklarer Mikkel Jensen.

I G-Drives eget lineup får Mikkel Jensen en vigtig rolle i årets Le Mans – sammen med Jean-Eric Vergne er danskeren nemlig udset til at køre længst:

– Jeg får en ret vigtig rolle i år, for nok er jeg ny, men jeg er udset til at køre langt. Planen er, at Vergne og jeg skal køre ni timer hver. Han er altid hurtig, og jeg venter, at han nok bliver en god støtte at have gennem løbet. Der er i hvert fald mange ting i spil – mere mørke, en bane, der vil udvikle sig helt vildt og så selve konkurrencen i LMP2, afrunder Mikkel Jensen.

Foto: G-Drive Racing/Clement Marin

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar