Michael Christensen er i fuld gang med opladningen til det, der bliver to af sæsonens vigtigste uger. De to største opgaver – Le Mans og Nürburgring 24h køres back to back igen i år, og Michael Christensen spiller atter en vigtig rolle hos Porsche i begge løb.

Sidste års verdensmesterskab skal forsvares, og derfor har Porsches danske islæt sat alt ind på det, der venter i de kommende uger. Først er det Le Mans – og det er et løb, som Porsches bekymringer om muligt blev lettet lidt omkring, efter det lykkedes #92 at vinde WEC’s seneste afdeling på SPA-Francorchamps.

Annonce:

– Jeg synes vi fik åbnet ballet igen i Belgien. Vi var – skal vi ikke bare sige næsten ude af kampen – men vi har gjort det rigtig godt i den her sæson, og vi skal jo gerne ud at genvinde VM. Så timingen i, at vi nu er toer samlet og kommer ind i kampen lige før Le Mans er helt afgørende, forklarer han.

Årets Le Mans har grundet corona-pandemien fået et ekstra kompakt program, og særligt det har sat sit præg på forberedelserne hos Porsche:

Le Mans er vores vigtigste løb på året. Det er lige før det kan afgøre et VM egenhændigt, så der er fuldt fokus. Vi kommer til Le Mans med en ny bil og nyt aerokit, så det bliver spændende at se, hvor vi står i feltet. Forberedelserne har været vanvittigt grundige, og vi kommer helt sikkert mere forberedte end nogensinde før til det her løb. Vi har ingen testdag i år, og vi kan ikke bruge tid på at prøve nye ideer af på Le Mans. Træning og kvalifikation er på én dag, så den skal bare sidde der fra start, forklarer han. 

Kevin Estré og Michael Christensen slog for alvor tilbage i FIA WEC-stillingen, da duoen vandt i Belgien og fik den perfekte optakt til Le Mans. Foto: FIA WEC

Isolation

Det tætpakkede program i Frankrig og Tyskland betyder også, at Michael Christensen har taget sine egne forholdsregler. Han gik for godt en uge siden i isolation – med det ene formål at være helt sikker på at kunne køre.

– Jeg er gået så meget i isolation som jeg nu kan. Jeg har ikke symptomer eller noget, og er testet negativ – men det er bare nogle vigtige uger, der venter. Så dur det ikke at man ryger ud, fordi man gerne vil være social. Det er ærgerligt, at det er nødvendigt – men Le Mans og Nürburgring 24h er højdepunkterne i år, og det skal jeg ikke miste.

Vi kan ikke sidde og analysere ting og lære noget over natten. Det skal virke første gang, slår Michael Christensen fast.

Porsche stiller uden retrofarver i år – Michael Christensen bragte i 2018 feltets nok mest omdiskuterede bemaling helt til tops, da han tog sin første Le Mans-sejr. Alt er sat ind på, at Porsche igen i år skal til tops i verdens største motorløb. Foto: FIA WEC

Sidste år regnede vi ud, at én kilometer i timen i lavere tophastighed koster cirka et halvt sekund per omgang. Så det giver sig selv, at det bliver hårdt, hvis vi pludselig står og mangler 2-3 km/t fem gange på en omgang. – Michael Christensen

Usikkerheden

GTE Pro er notorisk kendt for, at klassens balance of performance kan få afgørende betydning. Op til løbet på SPA fik Porsche et par indrømmelser fra FIA på den front, men Michael Christensen forventer fortsat, at særligt Aston Martin kunne stå med en lille trumf på hånden i forhold til topfarten på Circuit de la Sarthe.

– Hvor står vi? Jeg er ret sikker på, at vi ikke har den på topspeed på langsiderne. Aston Martin har bare kørt sindssygt stærkt på toppen hele sæsonen. Men jeg er til gengæld sikker på, at vi har en stærk bil i svingene, og at vi generelt nok står med en god pakke, siger han og tilføjer:

– Jeg er spændt på den nye aerodynamik, for Porschen går normalt rigtig godt over to stints, og eftersom vi har 13 sæt dæk til rådighed, så skal der altså dobbelte stints til, hvis det skal blive godt. Men er vi for langsomme, når det går ligeud, så får vi et hårdt løb. Sidste år regnede vi ud, at én kilometer i timen i lavere tophastighed koster cirka et halvt sekund per omgang. Så det giver sig selv, at det bliver hårdt, hvis vi pludselig står og mangler 2-3 km/t fem gange på en omgang, konstaterer han.

Intet publikum

Udover flytningen til september bliver Le Mans også uden tilskuere i år. Det ærgrer Michael Christensen:

– Le Mans betyder det samme for mig som før, men jeg er selvfølgelig ked af at det bliver uden stemningen og de mange fans, der gør det til en tradition. Det er sindssygt ærgerligt at alle dem, der har passionen, overhovedet ikke kan komme ind. Jeg tror ikke nogen havde set, at det skulle ende sådan her, men Frankrig er i en svær situation, så sådan er det. Vi mangler rigtig mange ting på den front i år, men jeg håber, at alle er klar på at vende tilbage med et brag i 2021, afrunder Michael Christensen. 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar