Toyotas Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi og Brendon Hartley vinkede farvel til LMP1-æraen med et vaskeægte hattrick til Toyota – men årets Le Mans vil blive husket for de lukkede tribuner og især fighten i LMP2, som kørte helt til målflaget.

Toyotas #8 tog den generelle sejr efter et fejlfrit løb, hvor søsterbilen, #7, undervejs blev hindret af turboproblemer. Teknikken kostede i sidste ende japanerne chancen for at lande en 1-2-sejr at sende LMP1-hybridbilen på pension med. I stedet tog et hårdt fightende Rebellion-mandskab deres sidste stik på Le Mans med en generel andenplads.

Annonce:

Toyota tog hattricket på Le Mans – #8 kunne køre et stort set fejlfrit løb, mens #7 tabte en del tid på en defekt turbolader. Foto: FIA WEC

I GTE Pro udeblev den ellers ventede trekamp mellem Aston Martin, Ferrari og Porsche, da de ellers stærkt kørende tyskere aldrig rigtig fik tingene til at ske på Le Mans i denne omgang. Pace var en mangelvare, og siden fulgte problemer med servostyringen, hvilket kostede begge biler dyrt.

I stedet udviklede det sig til en duel mellem Aston Martins #97 og Ferraris #51, hvor førstnævnte efter en nærmest løbslang duel endte med at tage sejren i hus. Sejren sikrer Aston Martin VM for konstruktører, mens Nicki Thiim og Marco Sørensen med en tredjeplads i GTE Pro holder fast i VM-føringen inden afgørelsen i Bahrain til november.

Nicki Thiim og Marco Sørensen tog tredjepladsen hjem i den tætte GTE Pro, men nok så vigtigt, så holder den danske duo fat i VM-føringen – og Aston Martin er verdensmestre for konstruktører i GTE Pro også. Foto: FIA WEC

Debut-podium for Nicklas Nielsen

GTE Am endte i en rigtig flot debut for Nicklas Nielsen, som med sine franske kolleger i AF Corses Ferrari #83 kunne tage en velfortjent podieplads med fra Le Mans. Farten var ikke helt til at hamle op med Aston Martin Racings kundeteam TF Sport, som tog sejren – men Nielsen, Collard og Perrodo var hele vejen tæt på.

Tredjepladsen til Nielsen og AF Corse kom i land efter et sent drama i klassen, hvor Dempsey-Proton Competitions Porsche #77, Nielsens AF Corse Ferrari og Project 1’s Porsche med #56 alle var i nærkamp om anden- og tredjepladsen.

Dempsey Proton endte med andenpladsen i klassen, mens AF Corse runder podiet af. Jan Magnussens første kampagne i GTE Am endte ud i en sjetteplads efter JMW Motorsport-Ferrarien undervejs blev kørt op fra en startposition som nummer 16 – altsammen efter hele projektet på rekordtid blev sat på skinner.

Michelle Gatting og Iron Lynx nåede deres målsætning om at køre sig i top 10 i GTE Am – i sidste ende blev det til en niendeplads efter et løb, hvor Ferrari-holdet undervejs havde et par udfordringer.

Champagnesprøjt på podiet i GTE Am. Foto: FIA WEC

Lige ved og næsten for Mikkel Jensen i LMP2

Afgørelsens største slag stod i LMP2. Egentligt bejlede forhåndsfavoritterne fra United Autosport det meste af vejen til en sejr, men undervejs viste særligt russiske G-Drive Racing og Mikkel Jensen rigtig gode takter. Samme russiske indsats blev til gengæld også sat tilbage af elektroniske problemer i nattetimerne, da en speedersensor gik i stykker.

Mikkel Jensen og Jean Eric Vergne satte til gengæld et stærkt comeback sammen for #26, som endte med at være indenfor rækkevidde af en tredjeplads i klassen, da et forhjulsophæng gik i stykker på raceren, og en femteplads blev resultatet.

United Autosports tog sejren med deres #22 med Phil Hanson, Felipe Albuquerque og Paul di Resta, mens JOTA Sports Anthony Davidson i de døende minutter var snublende tæt på at tage sejren fra netop United Autosports-raceren.

Phil Hanson måtte ind til et akut splash ‘n dash, og kom lige nøjagtigt ud foran Davidson og kunne holde føringen til mål, mens Panis Racing lukrerede på G-Drive Racings uheld og tog tredjepladsen.

Danske High Class Racing viste gennem årets Le Mans meget lovende takter og var ligeledes med i Hyperpole efter en stærk indsats fra Kenta Yamashita. Desværre blev det danske team tvunget til at udgå med gearkasseproblemer efter en lang kamp gennem aftenen og natten for netop at løse udfordringerne.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar