Egentlig skulle Boxengasses samlede redaktion have været godt undervejs mod Le Mans lige nu, men sådan bliver det ikke – i hvert fald ikke lige her i juni. Til gengæld er der en virtuel erstatning linet op i den kommende weekend, hvor ikke mindre end syv danske kørere fordelt på en blanding af fuldtidsproffer og simracere stiller til start.

I den kommende uge varmer vi op til Le Mans Virtual ved at tage en snak med de danske kørere om forventningerne til løbet og ikke mindst om det Le Mans, der skulle have været, men nu er udskudt til september måned.
I stedet er der Le Mans Virtual i den kommende weekend. Løbet køres i RFactor2 og får 50 biler til start  – 20 LMP2’ere og 30 GT-biler.

Annonce:

Nicklas Nielsen har for en weekend skiftet sin AF Corse Ferrari ud med en simrig.Foto: FIA WEC

Ligesom kørerlineuppet, så er der også på team-siden tale om et mix af teams og producenter fra virkelighedens verden, som stiller op mod de bedste fra simracing.

Første bil i dette preview til Le Mans Virtual bliver AF Corse Ferraris #51, som har dobbelt dansk deltagelse i den fire mand store kørerbesætning. Her har Nicklas Nielsen nemlig fået selskab af en god ven af Boxengasse i form af Kasper Stoltze.

Nielsen og Stoltze deler i øvrigt bilen med to italienere. Men undervejs har der været udskiftning. Først var Federico Leo og simraceren Amos Laurito udset som medkørere, men de er blevet skiftet ud til sydafrikanske David Perel og italieneren Matteo Caruso.

Det er en udfordring, som Ferraris faste danske kører, Nicklas Nielsen, ser meget frem til:

– Jeg synes Le Mans Virtual er et fedt alternativ. Det er imponerende at se, så gode de simkørere er, og jeg var virkelig imponeret, da jeg så Kasper køre – han er rigtig hurtig. Selv har jeg ikke kørt så meget simracing – jeg har haft det en måneds tid og forberedt mig ad den vej, men det bliver en fed udfordring, siger Nielsen.

I weekenden går det løs. Le Mans Virtual er ACO’s første store livtag med simrace. Det broadcastes verden over – herhjemme har TV2 Sport købt rettighederne. Foto: Xynamic Automotive Photography

Kører på museet

At italienerne tager det første Le Mans Virtual ganske seriøst, vidner opsætningen også om. Her sidder man nemlig ikke hjemme i simulatoren – i stedet har Ferrari samlet sine hold på mærkets eget museum i Maranello, og herfra skal det køres.

– Det er jo sjovt. Le Mans er i sig selv et kæmpe event, så det er rigtig godt for simracing, at Ferrari virkelig gør noget ud af det, siger Nicklas Nielsen, som i øvrigt har en travl uge foran sig:

– Vi skal helt sikkert køre en del testkilometer i simulatoren her i ugen op til Le Mans. Men jeg skal også ud at køre i virkeligheden, for vi har også en test på Paul Ricard – så jeg ser frem til en rimeligt travl uge.

Havde afskrevet muligheden

At Kasper Stoltze også kom til start i Le Mans Virtual var til gengæld en noget anden historie. Egentlig havde han afskrevet muligheden efter han ikke havde sendt ACO en ansøgning til den pulje af simkørere, som de forskellige teams kunne plukke kandidater fra.

– Man kunne sende den her ansøgning, og det gjorde jeg ikke – for jeg tænkte, at vi skulle køre med mit vanlige team, Singularity, som nok ville have været med Jan Magnussen, Dennis Lind og én til. Så endte Jan og Dennis ovre ved Corvette, og jeg måtte finde mit eget bud. Da var det så for sent, men Kessel Racing fik mit nummer. Det blev heller ikke, fortæller han.

Jagten gik videre, og her havde Kasper Stoltze egentlig parkeret drømmen:

– Så gik jagten videre. Jeg talte med Thor Qualmann fra ESport Racing, og han prøvede først at få mig med i Nicki Thiims Aston Martin, men da havde de også sat holdet. Så ringede han og spurgte, om jeg kunne sende et CV. Ferrari havde spurgt – og 20 minutter senere vendte de tilbage og ville give mig en test. Da stod jeg på mit arbejde og havde altså en time hjem. Der havde jeg egentlig afskrevet den…

Med alt glemt gik Kasper Stoltze i værkstedet derhjemme. Samme aften ringede telefonen, og så var muligheden pludselig varm igen, forklarer han.

– Telefonen ringede, da jeg var ved at male en styrthjelm. Jeg troede først det var sådan en telefonsælger. “Hello… This is… Ferrari, Maranello…” Klokken var 21, og så ringede de så og ville tilbyde mig et sæde. De havde set nok og jeg sagde selvfølgelig ja tak med det samme. Det var helt surrealistisk at gå fra at være helt ude, til at Ferrari vil have en, siger han om overraskelsen.

Stoltzes forventninger til løbet er gode. Men den ukendte faktor er som i virkelighedens verden Balance of Performance:

– Jeg tror, det bliver rigtig godt. Kan vi få alt til at spille, så er chancerne der, men BOP er en ukendt faktor. Ferrarien var hurtigst i starten, men det er den i hvert fald ikke efter den seneste opdatering, konstaterer han og tilføjer:

– Jeg havde på ingen måde tænkt, at det skulle ende her, men nu blev det virkelighed. Jeg skal ud at gøre en god figur og lære lidt. Vi arbejder i forvejen rigtig seriøst med langdistanceløb i Singularity, så jeg ser frem til at se, hvordan Ferrari gør det i sådan en indsats med de rigtige ingeniører og så videre på. Jeg tror, vi kan lære noget på begge ender af bordet, afrunder han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar