Morgenen på Le Mans er i gang! I forhold til vores seneste opdatering fra klokken 04.00, hvor Mikkel Jensen og Car Guy Racing måtte udgå med en ødelagt kobling, og hvor Nicklas Nielsen udbyggede AF Corses føring i GTE Am, er der sket flere ting.

Løbet føres fortsat generelt af Toyotas to biler, #7 forrest, og med nu fem omgange til forfølgerne. Det er fortsat Alpine, men bilen er i direkte kamp og på omgangshøjde med Glickenhaus’ #708, mens #709 er yderligere to omgange efter.

Annonce:

High Class Racings satsning med to biler har langt fra haft et let Le Mans. Specielt #49 med Kevin Magnussen, Jan Magnussen og Anders Fjordbach har været hårdt ramt af tekniske problemer og uheld i den tidlige morgenstund. Værst gik det, da Jan Magnussen efter et ellers stærkt triplestint var ved at skulle i pit – og blev snurret rundt af den ene tilbageværende LMP2-racer fra G-Drive Racing.

Jan fik bilen i gang igen, men godt en omgang efter sprang venstre bagdæk og sendte Jan Magnussen i barrieren – og sidenhen ind til et længere stop for at reparere skaderne. Det er siden blevet fulgt af masser af motorproblemer, og #49 er faldet ned på 20. pladsen i LMP2.

Bilen er nu tilbage på banen og ser ud til at virke igen.

High Class Racings anden LMP2, #20, er aktuelt nummer 14 i klassen og firer i LMP2 Pro/AM.

Porsche nærmer sig comeback

Hos Michael Christensens Porsche #92 har overskriften for natten været det lange, seje træk. Et træk, der efterhånden begynder at ligne noget, for Porsches vedholdende tilgang har i begyndelsen af morgenen bragt #92 frem som nummer tre i GTE Pro.

Det kom efter Miguel Molina kørte AF Corses #52 Ferrari i garagen med skader på ophænget i venstre bag, hvilket har sendt den bil ned som sekser i klassen nu.

AF Corses #51 fører i GTE Pro med otte timer igen. Foto: Ferrariraces

GTE Pro føres af den anden Ferrari fra AF Corse, #51, foran Corvette #63 og så altså Porsche #92.

AF Corse og Nicklas Nielsen udbyggede forspringet – og fik straf

Mens natten kostede Mikkel Jensen og Car Guy den videre deltagelse, så er der rigtig godt nyt fra Nicklas Nielsen og AF Corse #83. Nielsen var en afgørende faktor gennem natten i forhold til at udbygge forspringet markant i bilen. Nicklas Nielsen kørte først på natten bilen frem fra en føring på cirka 20 sekunder til over et minut, og natten igennem er føringen blot steget. Så meget, at bilen nærmede sig en hel omgangs føring.

Desværre fik teamet her kort før klokken 08.00 en streg i regningen. Francois Perrodo er aktuelt i bilen, og fik en drivethrough-straf for at have kørt for hurtigt i pitlane, og føringen er nu reduceret til godt et minut.

Perrodo følges af TF Sport Aston Martins Ben Keating på andenpladsen samt Ferrari-kollegaen Callum Ilott, der sidder i Iron Lynx’ #80 på tredjepladsen.

Iron Dames og Michelle Gatting er ligeledes på vej frem i rækkerne. Sarah Bovy sidder aktuelt i bilen som nummer ti i klassen. Bilen kom godt fra land og var i starten af løbet oppe som sekser i klassen, men seks timer inde i løbet kostede en punktering dyrt, inden et problem med affjedringen kom til og sendte bilen ned som nummer 16. Siden har der været mere held for teamet, som nu er på vej op i rækkerne. De er aktuelt syv omgange efter den førende #83.

Guide: Boxengasses Le Mans-guide 2021 – nu med Spotter Guide!

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply