3 min. læsning

Le Mans – Midtvejsstatus: Mikkel Jensen og Car Guy Racing ude

#8 TOYOTA GAZOO RACING / JPN / Toyota GR010 - Hybrid - Hybrid - 24h of Le Mans - Circuit de la Sarthe - Le Mans - France -
Udgivet
Foto
Del artikel

Mikkel Jensens Ferrari fra Car Guy Racing blev årets anden danskerbil til at udgå af Le Mans, da Jensen klokken lidt i to i nat – og dermed 10 timer inde i løbet, måtte udgå fra en ellers lovende plads som femmer i GTE Am.

Det er status her klokken 04.00, hvor årets Le Mans netop har nået midtvejsmærket, og har fundet et lidt mindre dramatisk leje end i de første timer, hvor regnbyger satte deres præg på løbet – med masser af afkørsler og spins til følge.

Den japansk/schweizske Ferrari fik tidligt i løbet problemer med koblingen, og det var også disse problemer, der fik endegyldigt bugt med bilen. Jensen var bag rattet, da koblingen gav op. Overfor Boxengasse forklarer han:

– Koblingen brændte simpelthen af. Den begyndte at glide efter godt en halv time, og har gjort det siden da. Det ligner, at der er en olielækage, som kommer ind på koblingspladerne. Og når det sker, så kører vi flere omgange, hvor koblingen glider, og vi smider måske 1-2 sekunder per omgang på det. Så forsvinder problemet stille og roligt inden det pludselig er tilbage. Sådan blev det ved indtil den gav op, skriver han til os.

At udgå af Le Mans med en teknisk defekt er i sig selv ærgerligt, men Mikkel Jensen ærgrer sig også over at være ude, nu der egentlig var godt med pace i bilen og den dansk/australsk/japanske besætning.

– Bilen kørte godt, men det var ærgerligt, at vi reelt kun fik ét stint uden problemer. Og selv med problemet kunne vi konstant være i top 3-5-stykker, afrunder han.

Nicklas Nielsen og AF Corses #83 er særdeles godt kørende i GTE Am. Foto: Ferrariraces

Nicklas Nielsen fører klassen

Til gengæld er der også dansk islæt helt i spids for GTE Am. Nicklas Nielsen nærmer sig enden på sine stints for nu, og har siden et-tiden været i AF Corses #83, som østjyden overtog i føring og siden har udvidet forspringet på.

Føringen er nu på cirka et minut.

Hos Iron Dames er #85 med Michelle Gatting lige nu nummer 14 i klassen, og her er Rahel Frey i bilen i øjeblikket, mens Nicki Thiim og Aston Martin Racing måtte udgå tidligt efter Marcos Gomes crashede voldsomt i Indianapolis.

I GTE Pro er Michael Christensen på plads i #92, som ligger nummer fire i klassen for tiden. Christensen var kortvarigt oppe på tredjepladsen, men Porsche satser umiddelbart på at finde tiden i det lange løb. GTE Pro føres fortsat af Ferrari og AF Corse, der med henholdsvis Alessandro Pier Guidi i #51 og Sam Bird i #52 er i en 1-2-føring. Treer er Corvettes #63, der lige nu køres af Nicky Catsburg.

Ferrari fører også an i GTE Pro. Foto: Ferrariraces

High Class Racing kæmper fortsat for at finde farten i LMP2. Jan Magnussen var tidligere på natten inde til et længere stop for at få skiftet en defekt GPS-antenne, og det er blandt andet én af de forsinkelser, der gør, at Magnussen-bilen med #49 på siden er syv omgange efter de to førende racere fra Team WRT.

Bedre går det i #20, som lige nu køres af Ricky Taylor. Bilen er 13’er i klassen, men nok så vigtigt toer i den nye LMP2 Pro/Am-kategori, som bilen også er en del af.

Ude foran er der ikke meget nyt – Toyota fører 1-2 med #7 forrest, og de to Toyota-racere holder et stabilt forspring på tre omgange ned til Alpines enlige bil i Hypercar.

Det er god stil at dele godt indhold med andre

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!
Bag artiklen

Lyt med på seneste episode