Nicklas Nielsen har på tre uger skrevet to løbssejre på sit CV, som mange andre bruger årtier på at vinde – eller aldrig opnår. Den 1. august kunne Ferraris østjyske islæt lade sig hylde som vinder af 24 Hours of SPA med Iron Lynx og Ferrari – og nu, tre uger senere, var Nielsen på podiets øverste trin på Le Mans i sin kun anden optræden på Le Mans.

Det samme kunne hans holdkammerater fra 24 Hours of SPA, Come Ledogar og Alessandro Pier Guidi i øvrigt også – de var med i den vindende bil i GTE Pro, som de to delte med James Calado.

Annonce:

Le Mans startede under safetycar, og regnvejret fik specielt i løbets første halvdel stor betydning. Foto: Porsche AG

Nielsens sejr blev samtidigt et lyspunkt i et Le Mans, der med danske øjne ikke helt blev den fest, mange havde håbet på.

GTE Am blev som de øvrige kategorier ramt af en del mandefald gennem det, der blev et meget svært Le Mans. Særligt løbets første halvdel var kraftigt præget af regnbyger, uheld og afbrydelser, og netop en afkørsel kostede tidligt Nicki Thiim deltagelsen, da Marcos Gomes lørdag aften crashede voldsomt.

Nicki Thiims Le Mans endte i en stor skuffelse, da Aston Martins store håb i GTE Am tidligt endte i muren. Foto: Stéphane BATARIERE (ACO)

Og senere var den gal igen set med danske briller i GTE Am, for Mikkel Jensen og japanske Car Guy Racing fik tidligt et begyndende koblingsproblem – som først på natten kostede det japanske team løbet.

Andenpladsen i GTE Am gik til TF Sport og Aston Martin med Felipe Fraga, Ben Keating og Dylan Periera, mens Ferrari tog tredjepladsen med Iron Lynx’ Callum Ilott, Matteo Cressoni og Rino Mastronardi.

Vi forsøger naturligvis at få fat i den nyslåede Le Mans-vinder Nicklas Nielsen snarest!

Michelle Gatting og Iron Dames vandt det tabte ind

Et andet team med dansk islæt i GTE Am er Iron Dames med Michelle Gatting. Målet var at køre i top 10 og allerhelst at forbedre de niendepladser, som teamet har et par af i samlingen. 2021 blev en ny niendeplads efter et flot comeback fra teamet.

Iron Dames havde deres portion uheld undervejs med to tidskrævende punkteringer og et affjedringsproblem i løbet af natten. Det betød, at teamet tabte væsentligt med tid – men en stærk indsats fra specielt Gatting var medvirkende til, at teamet over formiddagen fik hentet en del af det tabte hjem igen.

Podie til Michael Christensen

Michael Christensen, Neel Jani og Kevin Estré fik et Le Mans med både store nedture og det modsatte.

Porsche #92 gjorde et flot comeback. Og selvom tyskerne kom for at sejre, så må det siges at være flot arbejde at hive en tredjeplads i land, når man ser, hvor smadret bilen var torsdag aften. Foto: Porsche AG

Det så sort ud, da bilen torsdag aften endte hårdt i muren i Hyperpole-kvalifikationen, men Porsches hårdtarbejdende stab fik bilen tilbage i gamet – og at den endte på en tredjeplads i GTE Pro siger meget om det arbejde, som det tyske team lagde for dagen fra torsdag aften og til løbsstarten lørdag klokken 16.00.

GTE Pro endte også med en Ferrari- og AF Corse-sejr til #51 foran Corvette Racings #63 med Antonio Garcia, Jordan Taylor og Nicky Catsburg.

Første Hypercar-sejr på Le Mans til Toyota

Toyotas Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria Lopez kan nu kalde sig for historiens første Le Mans-vindere i en Hypercar. Begge Toyotaer havde små brændstofrelaterede problemer undervejs, men det forhindrede ikke Toyota i at dominere løbet fra start til slut – og til 1-2-sejren.

Et historisk billede – Toyota vinder 1-2 i det første Le Mans nogensinde med Hypercar-kategorien. Foto: ACO

Toyota-sejren kom i hus foran Alpines enlige bil, mens Glickenhaus gennemførte løbet med begge deres nye biler og gjorde en god figur – spændende tider venter det nye team.

Kæmpedrama i LMP2 på sidste omgang

I LMP2 viste ét team også skræmmende styrke – men alligevel blev det alt, alt for spændende til sidst. Belgiske Team WRT, der normalt er kendte for deres store samarbejde med Audi i GT3, fik et fantastisk Le Mans med deres relativt nye satsning i LMP2-prototyper. Teamet lå længe 1-2, men måtte til alles chok se Yiefi Ye parkere bilen på sidste omgang, da bilen begyndte at tabe fart efter Dunlopbroen – og fra føring.

I stedet endte sejren i nabogaragen hos #31 med Robin Frijns, Ferdinand Habsburg og Charles Milesi, som også var under massivt pres i de døende minutter. Grundet et problem med bilens donkrafte var bilen på ekstremt gamle fordæk med fire stints i sig – og derfor hentede Tom Blomqvist og JOTA Sport hastigt ind. Men JOTA-raceren nåede aldrig forbi, og de to biler kom i mål med 0,727 sekund i difference.

LMP2 blev med danske briller en stor skuffelse. High Class Racing kæmpede hele vejen for at finde farten i specielt #49 med Kevin Magnussen, Jan Magnussen og Anders Fjordbach, og tilsat en stribe problemer og fejl undervejs fik holdet aldrig det Le Mans, de havde drømt om og blev nummer 17. Lidt bedre gik det i søsterbilen, #20, som Marco Sørensen, Ricky Taylor og Dennis Andersen kørte til en 13. plads i klassen og en fjerdeplads i LMP2-klassens Pro/AM-kategori.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply