Den er længe ventet, og den har været udskudt et par gange. Men nu skulle det være ganske sikkert, at FIA WEC i den kommende weekend får sæsonpremiere, og at vi om aftenen lørdag den 1. maj er en del klogere på styrkeforholdet i verdens førende serie for standardvogne.
Set med danske briller er der sket en hel del ændringer i forhold til det felt, vi så køre om VM-titlerne i Bahrain i november. Først og fremmest er Aston Martin Racing og dermed Dane Train fortid. Dels er Michael Christensen ude af et fast sæde i FIA WEC, men kører et par løb for Porsche igen i år, hvor han indtil videre er på startlisterne til Le Mans og til det ottetimersløb på Portimao, som er blevet sat ind i den weekend i juni, som der oprindeligt skulle have været kørt Le Mans på.
Sådan gik det som bekendt ikke, og det er desværre historien om en kalender, som igen er hårdt ramt af Covid19-pandemien, og hvor premieren på Sebring også blev aflyst.
Derudover er den kommende weekend en verdenspremiere på de nye Hypercars. Scuderia Cameron Glickenhaus er desværre ikke klar til løbet på SPA med deres nye Hypercar, og vi får derfor et noget decimeret felt i den nye kategoris premiere. Det er den nye Toyota og så den enlige bil fra Alpine, som er en revideret LMP1-bil, der passer ind i det nye reglement.

Rodet prolog
Mandag og tirsdag har givet en forsigtig forsmag på sæsonen, der venter. Med forsigtig hentyder vi først og fremmest til tiderne, for enten fortjener de nye Hypercars en begrænset hype, og ellers får vi først det sande billede til kvalifikationen. Prologens hurtigste tid endte nemlig i LMP2 hos russiske G-Drive Racing, som med Nyck de Vries satte en tid på 2.04.168 som prologens hurtigste tid. Toyotas nye Hypercar toppede sågar kun én af fire sessioner, og det inviterer immervæk til spekulationer om forholdet mellem Hypercars og LMP2 enten er skævt, eller om de indtil videre to teams bag de nye biler jagter en lidt bedre BOP.
Den vil vi lade være op til personlig fortolkning… Fast ligger det til gengæld her onsdag eftermiddag, at der ikke bliver justeret forud for weekendens løb.

Mens den nye kongeklasse skriger på flere deltagere og mere konkurrence, så er der til gengæld dækket op til en fest i LMP2. Der er en hel stribe stærke lineups på gridden, og med altid stærke kort som United Autosports, G-Drive Racing og JOTA Sport, som tager mod ny udfordring fra blandt andet belgiske Team WRT og et forstærket High Class Racing, som nu har Jan Magnussen på holdkortet, er der lagt op til at LMP2 bliver en særdeles seværdig kategori i år.
Gennem prologen har Porsche indtil videre markeret sig i en noget tynd GTE Pro med blot fem biler til dette løb, mens GTE Am igen bliver en vild klasse at følge. Med 13 biler i feltet har Porsche og Aston Martin været toneangivende, men også Ferrari har i ryk bidt fra sig – blandt andet i første session, hvor Antonio Fuoco var hurtigst, og i session 2 af 4, hvor Alessio Rovera og AF Corse #83 kørte næsthurtigst.
Prologens to dage har til gengæld også været præget af en del store afkørsler, som til alt held har været uden personskader – men med store materielle skader. Således er det endnu uklart om Project 1’s Porsche #46 kommer til start grundet skaderne, som den bil fik mandag eftermiddag i et crash. Aston Martin og TF Sport var også hårdt ramt mandag, hvor de fik smadret to biler indenfor kort tid – og fik den ene bil skiftet helt ud forud for tirsdagens to sessioner, hvor Dylan Pereira om eftermiddagen lukkede ballet ved at være hurtigst i hele klassen.
Ligeledes fra Aston Martin fik japanske D’Station et stort genopbygningsarbejde efter et uheld, og for Iron Dames’ Ferrari 488 #85 og Racing Team Nederland i LMP2 er der desuden gang i garagerne. Tirsdag havde de to med Katherine Legge og Job van Uitert ved rattene et kæmpe sammenstød i Blanchimont, og tirsdag var Celitar Racings Ferrari #47 desuden også i muren.
Fire danskere til start
LMP2 ser til gengæld ud til at blive et brag af en klasse. Flere nye teams, masser af spændende kørere og et rigtig tæt felt på indtil videre 11 biler lyder som en garant for spænding. Værd at bemærke er det især, at flere producenter endnu ikke har løftet sløret for, om der kommer private teams ind over indsatser i Hypercar og LMDh i fremtiden, men fortiden taget i betragtning er det spændende at se et team som belgiske Team WRT pludselig tager LMP2 op til en hel WEC-indsats. Kald det et gæt…
Skal vi tage den rød-hvide brille på et øjeblik, så er High Class Racing atter på plads med et stærkt setup, og har Jan Magnussen med hele sæsonen. I WEC minus Le Mans kører Magnussen sammen med Dennis Andersen og Anders Fjordbach, mens Jan Magnussen og Anders Fjordbach til Le Mans hopper ind i teamets anden bil, #49, sammen med Kevin Magnussen.
Hvem der får æren af Le Mans i #20 er indtil videre ikke præsenteret, men teamchef Nikolaj Johansen har overfor Boxengasse bekræftet, at Dennis Andersen er det ene af tre navne i bilen på Circuit de la Sarthe i august.
I GT-klasserne bliver GTE Pro desværre en skygge af sig selv i år, og alt tegner til, at Pro-kategorien snart får en overhaling, som forhåbentlig kan øge interessen i at køre GT-biler på absolut topniveau. Med blot fire biler til hele sæsonen og en gæsteoptræden fra Corvette Racing på SPA, er der fem til start den kommende weekend.
Til gengæld kommer kampen til at være i GTE Am, og her er der al mulig grund til at følge godt med i, om Nicklas Nielsen og AF Corse i år kan gentage sidste års præstation, hvor østjyden var en del af AF Corses trio, som tog VM-titlen. Nielsen kører med en enkelt ændring i forhold til sidste år, og det er, at Emmanuel Collard er skiftet ud til fordel for den italienske Ferrari-specialist Alessio Rovera. Francois Perrodo er fortsat bronzekører på bilen, og netop Perrodo var som bronze en vigtig del af succesopskriften fra 2020. Nielsen, Rovera og Perrodo kører i år med #83 på siden af bilen.
Michelle Gatting var præsenteret som en del af Iron Lynx’ satsning i år, men en omstrukturering har givet briten Katherine Legge sædet i #85 i WEC i stedet, mens Gatting satser med samme team og startnummer i European Le Mans Series i år.
De danske biler
Med danske briller er WEC noget tyndt besat i år. Ude er Aston Martin Racing og de forsvarende verdensmestre Dane Train fra GTE Pro, og Michael Christensen kører med Porsche udvalgte løb. Derfor er listen som følger.
#20 High Class Racing – LMP2

High Class Racing er tilbage for anden sæson i rap i FIA WEC. Det danske team rykkede ind i serien til 2019/2020-sæsonen og fik i 2019 debut på Le Mans med Anders Fjordbach, Dennis Andersen og schweiziske Mathias Beche.
Fjordbach og Andersen deler gennem denne sæson i FIA WEC bil med Jan Magnussen, som er ny i LMP2 i VM-sammenhæng, og som det i sidste uge blev annonceret, så stiller teamet med to biler i LMP2 til Le Mans, hvor Jan Magnussen og Anders Fjordbach får selskab af Kevin Magnussen i #49, mens Dennis Andersen og to hidtil ikke annoncerede kørere skal til Le Mans i #20.
#83 AF Corse Ferrari – GTE Am

I GTE Am står den i år på titelforsvar for Ferraris danske islæt, Nicklas Nielsen. Østjyden deler igen i år bil med franske Francois Perrodo, som han i 2020 vandt VM sammen med. Nielsen og Perrodo har til gengæld en ny holdkammerat, for Emmanuel Collard har byttet med italienske Alessio Rovera til dette års titelforsvar for det italienske team i den skarpe GTE Am-klasse.
#92 Porsche GT Team – GTE Pro

Endelig er Michael Christensen feltets femte danske kører. Christensen har i år ikke et fuldt program i FIA WEC i sin kalender, men kører Le Mans og indtil videre også ottetimersløbet på Portimao, som venter i juni måned. Derudover står der en fuld sæson for Manthey Racing i Nürburgring Langstrecken Series SP9-klasse på programmet for den tidligere GTE Pro-verdensmester. Christensen kører i #92 sammen med Kevin Estré og Neel Jani i år.
Sådan følger du FIA WEC i år
WEC sendes på dansk hos TV2 Sport. Til premieren på SPA sender TV2 Sport desværre forskudt på TV, men løbet kan ses live på TV2 Play. Den forskudte udsendelse sendes natten til søndag med start sent lørdag aften klokken 23.25.
Vil du følge med live kan du gøre det lørdag den 1. maj fra 13.30. Her sender Eurosport 2 fire timer live lørdag samt highlights fra kvalifikationen.
Det hele kan desuden også streames live på FIA WEC’s app mod betaling. Hele sæsonen minus Le Mans koster 275 kroner, og appen virker både til Android og Apple-enheder. Her kan du desuden også følge kvalifikationerne live. Der kan desuden streames til chromecast og på PC, hvis du vil have en større skærm.
Et andet alternativ er appen fra www.motorsport.tv, hvor du kan købe et abonnement og få FIA WEC sammen med en hel masse racing, som både er live og on demand. Her kan du se samtlige sessioner fra SPA.
Motorsport TV kan lidt kaldes motorsportens Netflix, og det er i hvert fald et abonnement, som vi her på redaktionen har haft masser af glæde af de seneste par sæsoner. Også dette kan køres på både Chromecast og computere.
Tidsplan for Total 6 Hours of SPA
Torsdag 29/4
15.30 – FP1
Fredag 30/4
09.30 – FP2
14.00 – FP3
18.20 – Q1
18.40 – Q2
Lørdag 1/5
13.30 – Race
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.