Onsdagens kvalifikation til Le Mans blev en lidt rodet omgang takket være vejr og et enkelt stort uheld. Kvalifikationen betyder som bekendt mindre på Le Mans, end den har gjort, for med den Hyperpole, som blev introduceret i 2020, køres der først og fremmest om de seks pladser i hver klasse, der giver adgang til at kæmpe om pole position i morgen aften.
Kvalifikationen blev på flere måder afbrudt – først efter en halv time, hvor en stor afkørsel for Michael Fassbender og Proton Competition kostede et rødt flag og en afbrydelse. Og da det hele kom i gang igen, gik der ikke mange minutter, inden regnen begyndte at falde over specielt banens første sektor fra start/mål og ud.
Og med regnen blev de tidlige tider derfor afgørende – i specielt GTE Am var det godt nyt set med danske briller.
Stærkt udlæg fra Aston Martin
Her lagde Nicki Thiim og Marco Sørensen hårdt ud i hver deres Aston Martin – Nicki Thiim satte hurtigt toptiden for Northwest AMR foran Marco Sørensen og TF Sport, mens Rahel Frey for Iron Dames fulgte godt med og var P3 efter et kvarter.
Siden fik flere af Ferrari-holdene fundet farten trods onsdagens BOP-justering, og Mikkel Jensen gik op som toer i klassen, mens Nick Cassidy for AF Corse bragte sig foran Rahel Freys bedste tid.
Det hele endte med en toptid for Nicki Thiim og Northwest AMR foran Mikkel Jensen i Car Guy-Ferrarien. Treer blev Nick Cassidy og AF Corse Ferrari foran Rahel Frey i Iron Dames-Ferrarien. De sidste to pladser i torsdagens hyperpole gik til Dempsey Proton Racings Harry Tincknell samt til AF Corses Vincent Abril.
I GTE Pro satte en stærkt kørende Laurens Vanthoor sig fra start i spidsen i Porsche #92 foran søsterbilen #91 med Frederic Makowiecki. GTE Pro endte med, at netop Vanthoors tid blev stående øverst, fulgt af Corvettes Antonio Garcia og Porsches Frederic Makowiecki.
Pole position til Toyota
Generelt endte kvalifikationen med midlertidig pole til Toyotas Kamui Kobayashi (#7), som tidligt bragte sig i spids og blev der – foran de to Glickenhaus-racere. Søsterbilen, Toyota #8, havde problemer og var slet ikke i nærheden af resten. I kraft af deltagertallet i Hypercar er de dog også med i kampen i morgen, torsdag.
I den superstærke LMP2-klasse satte de forsvarende vindere sig på den provisoriske pole position ved Robin Frijns, som med 3.29.898 slog JOTA Sports Antonio Felix da Costas bedste tid på 3.30.124. Treer blev Realteam by WRT, mens United Autosports to racere og Prema også er klar til torsdagens hyperpole.
De danske biler i LMP2 kæmpede i det hele taget lidt med farten – det blev en syvendeplads i Pro/Am og 22. generelt for Nicklas Nielsen og AF Corse, mens Steven Palette tog pladsen lige efter for CD Sport, hvor han deler bil med blandt andet Michael Jensen.
Og lige efter dem – som nummer 24, starter Inter Europol Competitions #43 med David Heinemeier Hansson.
Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!