Le Mans Testdag: Stærke danske præstationer i GTE Am

Foto: Boxengasse/Niklas Majgaard

Le Mans-ugen er i gang! Den traditionelle testdag blev i år kørt med tilskuere, og det er – sagt og set her fra Frankrig – fantastisk at se en optakt med et Le Mans, der for alvor begynder at ligne sig selv. Og derudover er der naturligvis ny, dansk rekord når det kommer til deltagerantallet – hele 11 danske kørere er med i årets Le Mans – fordelt på LMP2, GTE Pro og GTE Am.

Dagen gav traditionen tro et par svar og selvsagt en mulighed for at se årets 62 biler og 186 kørere an. Toyota endte med at gøre rent bord i første og anden session, for i både morgenens og eftermiddagens sessioner á 4 timer tog Toyota #7 bedste tid, mens GTE Am set med danske briller leverede de klart mest interessante resultater. Her har Ferrari indtil videre set stærke ud, og feltet blev i session 1 toppet af Michelle Gattings Iron Dames, mens Mikkel Jensen og Frederik Schandorff med Car Guy Racing toppede session 2.

Michelle Gatting var stærkt kørende for Iron Dames og med en tid på 3:55.678 toppede hun også formiddagens session i GTE Am. Foto: Niklas Majgaard

Porsche-problemer i 1. session – Gatting hurtigst i GTE Am

Mens Toyota i egenskab af Jose Maria Lopez tog bedste tid i dagens første firetimers session foran de to Glickenhaus-racere, så var det primært i GTE Pro at overskrifterne lå. Porsche fik en skidt start på testdagen, da Michael Christensen først måtte parkere bilen i starten af testens anden time, da han i Arnage mistede venstre trækaksel.

Og kort efter var den også gal for søsterbilen, #91, da Gianmaria Bruni kørte af banen og kort tid senere også måtte parkere med et problem. I GTE Pro satte Corvette Racing derimod det tidlige pace og endte 1-2.


I GTE Am satte Ferrarierne generelt pace i den første session, og faktisk var der fem Ferrari 488 GTE Evo i top seks – anført af Michelle Gatting, som rundede en stærk morgen hos Iron Dames af med at køre klassens hurtigste tid. Iron Dames-raceren var i det hele taget at finde i spidsen af klassen hele morgenen med ditto rigtig gode tider fra Sarah Bovy.

Mikkel Jensen satte Car Guy Racings Ferrari på P1 i klassen i session 2. Foto: Niklas Majgaard

Morgenen var også fornuftig for feltets eneste bil med to danske kørere på, nemlig Car Guy Racings Mikkel Jensen og Frederik Schandorff. Car Guy-bilen sluttede morgenen som nummer tre.

I LMP2 åbnede JOTA Sport med at være hurtigst med #38 (Will Stevens, Antonio Felix da Costa & Roberto Gonzalez) foran United Autosports #22 med Phil Hanson, Felipe Albuquerque og William Owen.

Eftermiddag: Mikkel Jensen hurtigst i GTE Am – Toyota-afkørsel gav rødt flag

I eftermiddagens session fik Mikkel Jensen muligheden hos Car Guy Racing og greb den. Jensen endte med at sætte bedste tid i GTE Am og førte således an i en Ferrari 1-2 på tiderne, mens Aston Martin-holdene også begyndte at røre på sig.

Nicki Thiims Northwest AMR endte som fjerdebedst i GTE Am, mens Marco Sørensen og TF Sport kom godt igen efter en elendig formiddag, hvor punkteringer kostede meget køretid for det engelske team. Skal vi runde GTE Am af, så fik Mikkel O. Pedersen og Team Project 1 en svær eftermiddag dømt ud fra tiderne, men var nummer 11 i klassen i formiddagens session.

Marco Sørensens Aston Martin fra TF Sport fik ikke en god start på testdagen, hvor punkteringer kostede en god portion af morgenens session. Foto: Niklas Majgaard

Det hele endte i et rødt flag for en mildest talt lille afkørsel i Mulsanne Corner for Toyota #7 få minutter før det ternede flag.

Oliver Rasmussen kører årets Le Mans for engelske JOTA Sport i #28. Foto: Niklas Majgaard

I LMP2 åbnede Oliver Rasmussen og JOTA Sport #28 med 13. bedste tid i LMP2 i morgenens session, mens eftermiddagen endte med klassens 12. bedste tid. Hos Nicklas Nielsen og AF Corse begyndte dagen med 5. bedste tid i LMP2 Pro/Am og 21. bedste tid i LMP2, mens anden session gav 3. bedste tid i Pro/Am og 17. bedste tid i LMP2.

David Heinemeier Hansson er tilbage på Le Mans efter en pause, der har varet siden 2019-udgaven. Foto: Niklas Majgaard

David Heinemeier Hansson og Inter Europol er godt på vej til at finde farten – de åbnede med 10. bedste tid i klassen i morgenens session og fulgte op med at køre 16. bedste tid i LMP2 i eftermiddagens session.

Porsche havde en mildest talt ringe formiddag i GTE Pro, men kom godt igen i eftermiddagens session. Foto: Niklas Majgaard

I GTE Pro fik Porsche bilerne på banen igen efter alle morgenens problemer. Her kørte Gianmaria Bruni Porsche #91 ind som tredjehurtigste bil i klassen efter Corvette #64 og Ferrari #52. Michael Christensens #92 endte med klassens sjettebedste tid.

Der køres igen på Le Mans fra på onsdag klokken 14.00, når den første officielle træning køres.

Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret! 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: