Dækvarmere eller rettere mangel på samme var det helt store debatemne efter 6 Hours of SPA forrige weekend, hvor kolde dæk førte til et par ret store afkørsler i løbet af weekenden i Belgien.
Det gik blandt andet ud over Brendon Hartley og Toyota i kvalifikationen, mens Antonio Fuoco satte Ferraris #50 i muren i løbet efter et pitstop – og siden fulgte Cadillacs #2 samt Vanwalls racer også med crashes, der pegede tilbage på kolde dæk i det løb, som mange anser som generalprøven til Le Mans.
FIA WEC har indtil videre denne sæson kørt med forbud mod brug af dækvarmere, men nu har ACO og FIA i fællesskab indført en undtagelse, der gælder næste måneds Le Mans.
Forbuddet kom som en langsigtet plan for FIA WEC og har været under udvikling i to år nu. Beslutningen om en genindførsel til Le Mans kommer efter en evaluering i fællesskab med Michelin og Goodyear, og gælder udelukkende Le Mans – og som ACO udtrykker det i en pressemeddelelse, så er det med målet om at sikre, at kørere på alle niveauer kan konkurrere så sikkert som muligt.
Genindførslen af dækvarmere gælder i samtlige tre klasser.