Ferrari går 1-2 i kvalifikationen på Le Mans

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Det bliver Ferrari, der har overskrifterne og opmærksomheden på Le Mans frem mod torsdag aftens Hyperpole, for italienerne gjorde rent bord i kvalifikationen og tog de to hurtigste tider. Antonio Fuoco fik æren af at sætte tiden i #50, som han deler med Nicklas Nielsen og Miguel Molina, og endte med at tage provisorisk pole i tiden 3.25.213, godt to tiendedele foran Alessandro Pier Guidi i søsterbilen.

Med årets nye klasseformat, hvor der er tre og ikke fire klasser i spil på Le Mans, er Hyperpole også ændret, så det ikke længere er de bedste seks, men derimod de bedste otte, der sikrer sig videre avancement. Videre i Hypercar er også Toyota med de henholdsvis tredje- og fjerdebedste tider, mens Porsche Penske Motorsports #5 med Michael Christensen, Dane Cameron og Frederic Makowiecki blev nummer fem. Begge Cadillacs fulgte efter, og Porsche Penskes #75 blev nummer otte.

Der manglede derimod ikke dramatik i kvalifikationen, som hele to gange måtte afbrydes. Først kom der et rødt flag på et sammensstød mellem Felipe Albuquerque og Matthieu Vaxiviere i United Autosports og Alpine Elf Team LMP2-racere respektivt.

I LMP2 fortsatte de forsvarende vindere JOTA Sport takterne, og Pietro Fittipaldi var fra start manden man skulle overgå. Fittipaldi satte 3.34.751 som sin bedste tid, hvilket var nok til at toppe Team WRT og sidste års polesitter Louis Deletraz. Med videre er også Prema Racings #63 på en tid af Mirko Bortolotti, IDEC Sport, Vector Sport, Cool Racings #47, Racing Team Turkey og Prema Racings #9. I øvrigt også klart den tætteste klasse af de tre set over tiderne – top 8 adskilles af godt seks tiendedele.

Malthe Jakobsen på jagt efter pole position for COOL Racing, men blev indblandet i et lille sammenstød, hvilket også gav et rødt flag. Det var især uheldigt for thyboen, som var godt kørende, men det røde flag koster også bilens bedste tid, og derfor nåede Jakobsen og COOL Racing ikke med gennem nåleøjet.


Jan Magnussen, Anders Fjordbach og Mark Kvamme endte på 21. bedste tid i klassen.

Ferrari på toppen i GTE Am – GMB Motorsport videre til Hyperpole

Kampen mod uret har bølget en del i GTE Am i dag, og i FP1 var GMB Motorsport hurtigst af alle på en tid af Marco Sørensen. Det var også nordjyden der satte tiden og sikrede avancementet her til aften, hvor det imidlertid var Ferrari, der også løb med overskrifterne i GTE Am. Richard Mille AF Corse tog hurtigste tid med Alessio Rovera bag rattet, og Davide Rigon fulgte op for AF Corse med næstbedste tid – to hundrededele fra.

Marco Sørensen fik GMB Motorsport videre til Hyperpole. Formatet er lavet sådan, at alle teams i dag havde frit valg i kørerbesætningerne, mens det i morgendagens Hyperpole er som vanligt i FIA WEC – at bronzekørerne skal duellere om det. Foto: Niklas Majgaard

Corvette Racing satte Nicky Catsburg i bilen til kvalifikationen og slog godt tilbage efter en svær FP1, hvor bilen blev skadet – Catsburg tog tredjebedste tid og sikrede det videre avancement, hvilket ORT by TF Sports Aston Martin, Kessel Racing/Car Guy Racing, GMB Motorsport, AF Corse #21 og den anden Kessel Racing-Ferrari også gjorde.

Mikkel O. Pedersen og Dempsey Proton Racing endte lige udenfor det fine selskab med niendebedste tid, mens Iron Dames havde en svær aften og endte på 12. bedste tid i klassen efter en snurretur til Michelle Gatting ved Dunlop.

Hyperpole køres i morgen klokken 20.00.

Boxengasses Le Mans Guide 2023: Her er danskerne i årets Le Mans

Husk, at du får alt om årets Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret! 

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: