Inden det går løs med 100-års-jubilæet på Le Mans, som vi tidligere på ugen fik offentliggjort de 62 udvalgte biler til, så er der et FIA WEC at skyde i gang. Det sker senere i marts på Sebring, og i dag kom den officielle deltagerliste til FIA WEC. Den byder på et par nyheder – herunder at Nicki Thiim er klar til en ny sæson i FIA WEC med Aston Martins NorthWest AMR-team.
Vi får hele 11 Hypercars fordelt på syv producenter i form af Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche, Toyota, Glickenhaus og Vanwall, og traditionen tro skydes det hele i gang på Sebring i Florida. Igen i år er der Super Sebring, så FIA WEC lægger for fredag med otte timers højspændt racing, mens IMSA følger op om lørdagen med det traditionsrige 12 Hours of Sebring.
I Hypercar-feltet er det først og fremmest de nytilkomne mærker, der stjæler overskrifterne. De forsvarende mestre er Toyota, og de stiller med uændret opstilling, mens Ferrari gør comeback i toppen af sportsprototyper efter et halvt århundredes fravær. Porsche er også tilbage i det fine selskab med det nye samarbejde med amerikanske Penske Motorsport. Comebacket til Ferrari og Porsche betyder også, at vi har hele tre danske kørere til start i Hypercars denne sæson – Mikkel Jensen for Peugeot samt Nicklas Nielsen (Ferrari) og Michael Christensen (Porsche).
Cadillac er klar til debut på hjemmebane, og derudover er det nye Floyd Vanwall Racing Team også klar til tæppefald for deres nye prototype, som debuterer på Sebring.
Et enkelt mærke er hoppet ned i LMP2, og det er Alpine, der forbereder en ny indsats i Hypercar i 2024 med en sæson, hvor de kører to biler i LMP2. Dansk repræsentation har vi også – JOTA Sports ene racer kører under det britiske teams eget navn med David Heinemeier Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi, mens den anden bil er fra Hertz Team JOTA som et nik mod briternes satsning i Hypercar med Porsche. Den anden bil deles af David Beckmann, Yifei Ye og William Stevens.
Én guldkamp i GTE
Årets helt store ændring i FIA WEC er, at GTE er reduceret til én klasse, nemlig GTE Am. GTE Pro udgik som bekendt efter sidste sæson, og det bliver derfor ekstra spændende at se det nye styrkeforhold i GTE Am, hvor bronzekørerne som altid spiller en vigtig rolle. Det er også her vi finder en god, dansk nyhed, for Nicki Thiim var ikke på deltagerlisten, da ACO tidligere denne uge annoncerede de 62 deltagende biler til Le Mans – men Thiim er med NorthWest AMR igen. Han kører atter med Paul Dalla Lana, mens det tredje navn endnu ikke er på plads.
Michelle Gatting er klar til en ny sæson med Iron Dames, der i kraft af deres nye satsninger med Lamborghini også var tvunget til at finde en ny GTE-racer til denne sæson. Iron Dames og Iron Lynx stiller således med to Porsche 911 RSR-19 i FIA WEC denne sæson i stedet for Ferraris 488 GTE Evo. Ligeledes i Porsche er Mikkel O. Pedersen igen denne sæson – han er hos Dempsey-Proton Racing og skal dele bil med Julien Andlauer og Christian Ried. Værd at bemærke er også Corvette Racings nye satsning i GTE Am i FIA WEC – de stiller med en enkelt bil, anført af Nicky Catsburg, der deler med argentinske Nicolas Varrone og amerikanske Ben Keating, som har nydt megen succes med danskere i bilen de senere sæsoner – både i IMSA med Mikkel Jensen og på Le Mans, som han vandt med Marco Sørensen og Henrique Chaves hos britiske TF Sport.
Husk, at du får alt om FIA WEC her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!