Antonio Fuoco og Ferrari skrev kort efter midnat dansk tid historie ved at tage mærkets første pole position i FIA WEC med den nye 499P Hypercar. Det blev facit på en spændende kvalifikation, hvor alle tre klasser bød på god underholdning, og hvor det gik fremragende for en hel stribe af biler med danske islæt.
Toyota har indtil nu været mærket man skulle slå gennem træningerne, og selvom de forsvarende mestre ikke starter i pole i fredagens 1000 Miles of Sebring, så kan der ikke være megen tvivl om, at de forsvarende mestre er klar med stærk modstand.
Kvalifikationen torsdag aften dansk tid bød også på en anden nyskabelse i den forstand, at det er første gang FIA WEC kører kvalifikation med forbud mod brug af dækvarmere. Ligeledes var torsdagens kvalifikation også debuten for et nyt format i WEC med bare tre klasser, da GTE Pro som bekendt ikke eksisterer længere.
Hypercar-kvalifikationen åbnede med en lidt rodet start for Mikkel Jensens vedkommende hos Peugeot Sport, da han måtte stoppe og genstarte efter et par minutters kørsel i Peugeot #93 – østjyden fik dog gang i bilen igen.

På tiderne startede Michael Christensen i Porsches #5 og var indledningsvist hurtigst med selskab fra søsterbilen #6. Christensen fortsatte imidlertid ufortrødent med at slå tiderne ned, og var midtvejs i pole foran Loic Duval i Peugeot og Brendon Hartley i Toyota, hvorefter Alessandro Pier Guidi meldte sig ind i kampen for Ferrari #51 og gik i pole position. Han blev dog hurtigt toppet af begge Toyotaer anført af Brendon Hartley foran Kamui Kobayashi.
Ferrari havde imidlertid mere at skyde med, og snart slog Antonio Fuoco til. Fuoco satte tiden i Nicklas Nielsens Ferrari #50, og Fuoco kvitterede med seks minutter tilbage på uret med at gå i pole position. Cadillac havde et tidligt problem, men kom godt tilbage til sidst, hvor Alex Lynn begyndte at få tiderne ned for hjemmebaneheltene. Lynn tog femtebedste tid efter Ferraris pole, de to Toyotaer og Ferrari #51, mens Kevin Estré var sjettehurtigst for Porsche lige foran Michael Christensen på syvendebedste tid.
Peugeot tog 8. og 9. bedste tid med Loic Duval og Mikkel Jensen respektivt, mens Olivier Pla og Tom Dillmann lukker af for Glickenhaus og Vanwall.
Pole position til Iron Dames
I GTE Am lagde Ben Keating bedst ud for Corvette Racing og var tidligt ude med det, der blev den første flyvende omgang og endte tidligt midt i en sandwich af Ferrari-kørere i form af Luis Pérez Companc og Takeshi Kimura. Det varede imidlertid ikke længe inden Sarah Bovy fik meldt Iron Dames’ nye satsning med Porsche ind i kampen, og efter at have vist godt pace i prologen såvel som træningerne er Iron Dames’ #85 absolut en bil, der er værd at holde øje med i fredagens løb.
Bovy satte hurtigste tid og bragte for alvor GTE-feltet under de to minutter, men Ben Keating svarede igen, og det samme gjorde Companc. Sarah Bovy var dog ikke færdig med at finde tusindedele, og med tre minutter tilbage på uret satte belgieren igen bedste tid af alle – kun for igen at blive slået marginalt af Ben Keating. Sarah Bovy havde imidlertid ét skud tilbage, og forbedrede sig igen, igen – og tog pole position ved at være kvalifikationens eneste under 1.59 i GTE Am. Pole til Iron Dames foran Corvette Racing og Aston Martins ORT by TF.

– Sarah vidste, at Ben Keating nok ville blive den største konkurrent. Hun kørte en fantastisk kvalifikation og vi gik med en god følelse efter træningen, så det var en perfekt ende på det. Men der er lang vej igen – vi har et langt løb i morgen, sagde Michelle Gatting til FIA WEC’s interviewer efterfølgende.
Hos Dempsey-Proton Racing satte Christian Ried tiden i den bil, som han deler med Mikkel O. Pedersen og Julien Andlauer. Det rakte til 14. bedste tid, mens Paul Dalla Lana satte ottendebedste tid i den NorthWest AMR-Aston, som han deler med Nicki Thiim.
Oliver Jarvis tager pole position i LMP2 for United Autosport
I LMP2-kvalifikationen udviklede det sig hurtigt til en direkte fight mellem JOTA og Team WRT, og Pietro Fittipaldi kom ret hurtigt til at spille en markant rolle i duellen med specielt WRT’s Robin Frijns. Matthieu Vaxiviere blandede sig også for Alpine ELF Team, men midtvejs var det Fittipaldi, der holdt fast i bedste tid med bilen, som også er LMP2-feltets eneste med dansk islæt, idet han deler med David Heinemeier Hansson og Oliver Rasmussen.
Det holdt dog ikke helt for Pietro Fittipaldi, der siden måtte se sig toppet af United Autosports Oliver Jarvis, der som den første og også eneste gik under 1.50 til pole position i tiden 1.49.974. Fittipaldis tid holdt hjem til en startsposition som nummer to, mens Robin Frijns tog tredjebedste tid for Team WRT og Matthieu Vaxiviere lavede en sen forbedring for at sikre sig fjerdebedste tid i sæsonens første kvalifikation.
1000 Miles of Sebring køres fredag eftermiddag dansk tid – se med fra 16.30 på FIA WEC’s app, Eurosport 1 eller TV2 Play. Husk også vores sæsonguide med alt du skal vide om FIA WEC anno 2023!
Husk, at du får alt om FIA WEC her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!
Skal du selv med ud at race? Onsdag den 29. marts prøver vi noget helt nyt og afholder den første Boxengasse Kart Night i Odense. Spritny bane, spændende fight og muligheden for at vinde håneretten mod redaktionen? – se mere herunder!