FIA WEC: Toyota gør rent bord i Le Mans-generalprøven på SPA

Foto: FIA WEC/Focus-Pack-media.de

Foran et rekordstort publikum på SPA fik FIA WEC et både dramatisk og spændende 6 Hours of SPA, hvor Toyota vandt sæsonens tredje løb – og hvor det altid omskiftelige vejr i Ardennerne også fik sit at sige undervejs. Det blev samtidigt også et løb, hvor Toyota igen ikke nødvendigvis havde en fordel på råt pace, men kombinationen af en skarp strategi og få fejl er som bekendt også en vej frem.

Løbet startede i vådt, men optørrende føre, og derfor kom strategierne i spil fra første færd. Toyota havde sendt Mike Conway afsted fra pole position på slicks, og han raslede derfor ned gennem rækkerne på første omgang, hvor begge Ferrarier gik i spids og tog den ene Cadillac samt JOTA Sports nye Porsche 963 med sig op foran.

Toyota #7 i spids før den rullende start, men det fik hurtigt en ende for Mike Conway. Siden svarede #7 dog stærkt igen. Foto: FIAWEC/Focuspackmedia.de

Dækstrategierne kom dog hurtigt i spil, og en safetycarperiode for at fjerne Iron Lynx’ #60 fra gruset var det, der skulle til, før strategispillet for alvor kom i gang i pitten på SPA. Ferrari havde ramt rigtigt fra start ved at gå på regnvejrsdæk, men vejret udviklede sig sådan, at der ikke faldt mere regn – og på den lange bane tabte italienerne momentum ved at skulle tage ekstra stop for at komme på slicks.

Ferrari tog en tidlig føring, men strategien om at åbne på wets viste sig at blive dyr. Foto: FIA WEC/Focuspackmedia.de

Ude på banen var der i mellemtiden også drama i Hypercar. Først kørte Renger van der Zande af banen med et stort brag i sin Cadillac ved Eau Rouge, og senere blev Antonio Fuoco overrasket af de kolde dæk på hans Ferrari #50, med det resultat, at han også endte løbet i barrieren. Og for Vanwall Racing endte det hele også for tidligt på SPA, da Jacques Villeneuve klippede AF Corses ene GTE-Ferrari med Francesco Castellacci og sendte prototypen i muren efter Stavelot.

Kombinationen af den rigtige strategi og et par gode kald undervejs blev til gengæld nøglen for Toyotas to biler. Conway fik sendt #7 godt videre efter Ferraris ekstra stop og Toyota #7 kunne fra da af skaffe kontrol over begivenhederne. Anderledes så det ud i den anden ende af feltet, hvor Toyotas #8 startede bagerst efter lørdagens crash i kvalifikationen.


Hertz Team Jota fik med en sjetteplads en absolut godkendt premiere i FIA WEC – det er første gang, en privat Hypercar kører med. Foto: FIA WEC/Focuspackmedia.de

Det lykkedes til gengæld med godt benarbejde for Toyota at få 8’eren kørt frem, og til sidst var den med helt fremme sammen med søsterbilen – og ikke engang en fem sekunders straf til Kamui Kobayashi for at overhale udenfor banens linjer kunne fravriste #7 sejren i Belgien foran søsterbilen, #8.

James Calado sikrede på sidste omgang en ny pokal til Ferrari efter en flot, afgørende duel om tredjepladsen med Porsches Frederic Makowiecki, hvor briten snød Makowiecki gennem Les Combes og akkurat kunne tage podiepladsen hjem. Makowiecki, Dane Cameron og Michael Christensen blev derfor nummer fire, mens Cadillacs Richard Westwood, Alex Lynn og Earl Bamber rundede top fem af.

Hjemmebanesejr i LMP2

Mens Hypercar bød på en vis portion kaos ude på asfalten, var duellen i LMP2 mere lige – men det betød dog langt fra, at der manglede spænding. Det hele endte ud med at være en direkte fight mellem Louis Deletraz for Team WRT og Tom Blomqvist for United Autosport, og med et kvarter igen endte duellen direkte i pitten.

Begge gik ind til et sidste splash ‘n dash-stop, og her lykkedes det for WRT at få Deletraz først ud. Dermed kunne han styre sejren hjem for WRT, mens Tom Blomqvist måtte tage til takke med andenpladsen, knap seks sekunder efter.

Louis Deletraz gjorde arbejdet færdigt for Team WRT i LMP2 og sikrede en hjemmebanesejr for det belgiske team. Foto: FIAWEC/Focuspackmedia.de

Det kom efter lidt af et comeback for netop United Autosports, for undervejs var de uheldige med timingen på en safetycarperiode, og de måtte således bruge en del tid på at hente det tabte ind, inden en ny safetycar til gengæld tilsmilede dem og lod dem hente markant ind igen. Treer blev Inter Europol, som takket være en stærk indsats fra Albert Costa i løbets afgørende time kunne tage det sidste trin på skamlen.

LMP2’s danske indslag i form af David Heinemeier Hansson og Oliver Rasmussen i JOTA Sports #28 havde til gengæld ikke en nem dag på kontoret i SPA-Francorchamps og indkasserede en niendeplads i klassen.

Historiens første kvindelige klassevinder i WEC

I GTE Am skortede det bestemt ikke på hverken spænding, dueller eller strategiske genistreger og ditto flop. AF Corse endte ud med at tage sæsonens første gevinst og satte en stopper for Corvette Racings streak af to sejre fra de to første weekender. Men Alessio Rovera, Lilou Wadoux og Luis Perez Companc lavede ganske enkelt ingen fejl og fik sat seks gode timer sammen på en tricky dag.

Fra start var det ellers med Aston Martin i fokus. ORT by TF Sport startede i pole på baggrund af fredagens overbevisende pole position, men de tabte masser af tid fra start – og det samme skete også for Aston-kollegerne hos japanske D’Station Racing.

Franske Lilou Wadoux skrev lørdag historie med AF Corse Richard Mille i FIA WEC, for ved at vinde GTE Am-klassen sammen med Luis Perez Companc og Alessio Rovera, blev hun den første kvindelige klassevinder i seriens historie. Foto: FIA WEC/Focuspackmedia.de

ORT by TF Sport indkasserede først en straf for at krydse den hvide linje ud af pitten, mens Fijii fik sig en straf for at køre Sarah Bovys Iron Dames-Porsche af banen ud af La Source. Corvette ramte heller ikke rigtigt på strategien og fik aldrig rigtigt løbet til at køre, men i sidste ende kunne Nicky Catsburg køre en andenplads i hus efter en fantastisk sidste duel med Charlie Eastwood i ORT by TF-Aston Martinen.

Samtidigt blev kampen om fjerde- og femtepladsen også afgjort, for Iron Dames kom tilbage fra deres lille intermezzo med D’Stations Aston Martin i starten og Michelle Gatting lå til sidst nummer fire, men hun kunne ikke holde Harry Tincknell og Proton Competitions #88 bag sig, og måtte derfor tage til takke med en femteplads i de døende minutter af løbet.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: