Michelle Gatting: – Le Mans bliver helt vildt i år

Foto: IMSA/Michael Levitt, Iron Dames/Iron Lynx & FIA WEC/Focuspackmedia.de

Iron Lynx og dermed også Iron Dames har været gennem et stort skifte til i år. Ferrari er blevet til Lamborghini, men eftersom Lamborghini aldrig har lavet en GTE-bil, så stod det italienske team i lidt af en kattepine sidste år, da kontrakten med Ferrari blev droppet og en ny leverandør skulle findes. For hvordan kører man WEC, når man står foran en sæson, hvor ens nyfundne leverandør ingen bil har?

Det endte som bekendt med en Porsche, og det har de første tre løb i årets WEC været et glimrende bekendtskab, men den sidste smule held har lige manglet for at Michelle Gatting i selskab med Sarah Bovy og Rahel Frey kunne tikke en af de helt store bokse af – en klassesejr i FIA WEC.

Den skarpe læser vil her nok spørge, hvordan et så dedikeret Ferrari-team kan rage uklar med Ferrari. Svaret er, at man i Iron Lynx-lejren naturligvis også drømte om at få flere Hypercar/GTP-racere i privat regi på længere sigt, men da Ferrari kun ville love dem én, valgte italienerne at se andre veje. Derfor er Iron Lynx også partner på Lamborghinis kommende model. Men indtil da venter et 100-år på Le Mans, hvor Lamborghini-teamet kører Porsche – og det er en opgave, som Michelle Gatting selvsagt ser frem til i stor spænding.

Michelle Gatting og Iron Dames har haft et allerede begivenhedsrigt år på begge sider af Atlanten. Det hele startede med debut for teamets nye Lamborghini-projekt på Daytona, hvor dette billede er fra. Foto: IMSA/Michael Levitt

Det femte Le Mans

Årets Le Mans er Gattings femte, og det tredje i selskab med den nuværende kørerbesætning med Sarah Bovy og Rahel Frey.

– Jeg håber Le Mans kan gå vores vej. I år har vi egentligt været rigtig hurtige, men det er omvendt ikke helt gået hjem for os – også selv om vi heller ikke har været decideret uheldige. Vi kom fra start med et brag i Sebring, hvor bilen var vanvittigt hurtig lige ud af kassen. Jeg kørte mine første testomgange derovre uden rigtigt at have fornemmelse for, hvor det gik henad. Da jeg kom ind i pitten forsøgte Sarah at få fat i mig, for tiderne var bare helt vildt gode, siger Gatting og fortsætter:


– Når jeg stiger ud af bilen, ser jeg altid på positionslamperne på døren. Der var kun lys i én. P1… Svedigt nok. Vi skulle faktisk kontrollere, hvor meget vi fik vist til den test, for bilen var bare vanvittigt god. Og så kom løbet. Jeg vil ikke sige det havde været nogen nem sejr, men vi førte med 40 sekunder ovenpå et godt valg under en safetycar, da Rahel havde sin afkørsel. Hun pressede den lige en smule for meget – men det der kunne vi godt have vundet. Og så på Sebring! Jeg elsker den bane…, siger Michelle Gatting.

Det fortsatte også i Florida. Iron Lynx’ to nye Porscher var særdeles konkurrencedygtige på farten i sæsonpremieren på FIA WEC, men en dum afkørsel kostede en potentiel sejr i 1000 Miles of Sebring for Iron Dames. Foto: FIA WEC

Målestokken

Billedet fortsatte med et Portimao og en tur til SPA, hvor Iron Dames begge gange var hurtige, men igen kostede mindre fejl og problemer dyrt i det samlede billede, hvor Michelle Gatting og resten af holdet håber, at Le Mans kan blive løbet, der lige har den sidste spids:

– Alt handler ligesom om resultater og tider. Man kan altid se på resultatlisterne, at vi måske ikke har fået den helt store pokal, og at vi ikke er Corvette, som har vundet to af tre løb i WEC i år – men vi puster dem i nakken. For mig som kører er statistikken også vigtig. Efter hvert løb får vi de her B-pillars, som er et analyseværktøj, der sammenligner hver enkelte kører på tiderne. Det går jeg ret meget op i, for det viser sort på hvidt, hvem der er hurtig, og jeg skal aldrig blive den, der bare taler om stabilitet. Der er nogle navne, som hver gang går igen i toppen af de lister, og der vil man gerne være. Jeg skal være hurtigst, slår hun fast.

Året åbnede med et brag i FIA WEC for Iron Dames – den nye Porsche viste sig straks særdeles konkurrencedygtig. Foto: FIA WEC

De små detaljer

Men hvorom alting er, så tæller to ting: Iron Dames har med deres nye Porsche 911RSR-19 vist stor effektivitet – og nok så vigtigt er trioen faldet til på rekordtid i en for Iron Dames ny bil.

– Jeg er ganske optimistisk frem mod Le Mans, for bilen fejler virkelig ikke noget. Man kan godt mærke, at Porschen er på sit sidste år, for man kan bare ikke tage fra RSR’en, at den bil er udviklet helt til punkt og prikke. Alle de små detaljer vidner om, hvor gennemført en bil det er. Til sammenligning er vi slet ikke der med vores Lamborghinier endnu. Der er vi usikre på den, men Porschen spiller virkelig. Det samme så vi også sidste år i GT3 på Mercedes’ bil – den var super god, forklarer hun.

De små detaljer tæller – og det er noget af det, der har imponeret Michelle Gatting ved skiftet til Porsche:

– Porschen har så mange små detaljer, der bare er virkelig gennemførte. Et eksempel kunne være, at du sætter dig ind og vil justere rattet. De fleste andre sætter justeringen under rattet som i en personbil, men det sidder og irriterer dine ben, og du skal rykke dig i sædet for at justere. Porsche har flyttet justeringen op foran dig, så du altid kan komme til. Bilen har som alle de andre aircon, men her er det ført rundt, så du også får køling og ventilation i ryggen, på maven og ud i kabinen. Den slags små finesser understreger bare, at den bil er lavet til at køre langt, slår Michelle Gatting fast.

Billedet fortsatte på SPA, hvor Sarah Bovy kørte stærkt på hjemmebanen. Foto: FIA WEC

Den rette respekt er gensidig

Fem år inde i Iron Dames-projektet står Michelle Gatting således overfor et nyt højdepunkt. Med et løb, der får rekordstort fremmøde, er forventningen masse dannebrogsflag, men skal man se mere overordnet på det, som Iron Dames har leveret det seneste halve årti, så har det indgydet og skabt respekt. Den rette type respekt, vel at mærke.

– Jeg tænker der kommer stor opmærksomhed på os og vores projekt igen til Le Mans, men det er den rigtige type opmærksomhed. Sådan har det egentligt været længe – vi har fået den opmærksomhed, som vi var ude efter med projektet. Det er den, du får i paddocken, når vores konkurrenter kommer hen og siger “godt gået” og har en god respekt for det, som vi er der med. Iron Dames bliver i dag set for det, vi gør på banen, og det, at vi kører nogle gode løb. Jeg føler, at vi får en god og gensidig respekt i paddocken, og det er nok egentligt vigtigst for mig, forklarer Michelle Gatting.

Men opmærksomheden skal også tøjles. Jubilæet er lig med et ekstra skrapt program for størstedelen af de 186 kørere på Le Mans i år, og travlhed bliver der. Men den skal styres, slår hun fast:

– Det bliver helt vildt i år. Sidste år var der allerede fyldt godt op, men alt er bare totalt udsolgt i år, så det skal nok blive kaos. Og det skal håndteres rigtigt, så vi kørere kan få den rette ro. Hvordan man så klarer det mellem 300.000 mennesker, som alle vil have en bid af én – det bliver nok svært. Men vi kommer helt sikkert til at se tilbage på det om mange år og sige, at det var det vildeste, reflekterer Michelle Gatting og tilføjer:

– Det er i det hele taget noget, vi gør meget ud af på holdet, for vi skal hjælpe hinanden til at se, hvornår det bliver for meget. På SPA sidste år var Sarah ligesom “the one”, og hun brændte helt sammen af opmærksomheden. Der måtte vi tage teten og trække stikket for hende, for det på banen er altså vigtigere. Men med det sagt, så glæder jeg mig enormt til kørerparaden og til at komme ned til KRejser. Jeg ved, at Jacob har solgt alt han havde og mere til, så det skal nok blive en vanvittig fredag, siger hun med et smil.

Husk, at du får alt om Le Mans her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret! 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: