Dobbelt op til Porsche i WEC-prologen

Foto: Porsche AG
Annonce:

Så er det (næsten) nu! En ny sæson i FIA WEC står for døren, og lidt forsinket har holdene i dag afsluttet to dages prolog som optakt til weekendens sæsonpremiere i Qatar – det nye Qatar 1812 km.

Prologen blev først udsat på grund af problemer med containerfragten af en del af feltets biler, der på samme baggrund som mange af verdens shippingfirmaer aktuelt havde lidt problemer med at nå frem til tiden qua pirateri i Det Røde Hav.

Udskydelsen betød, at mandag og tirsdag blev de nye dage for prologen, som på sin vis gav et lille fingerpeg frem mod sæsonpremieren. Porsche toppede begge dage i Hypercar, omend det mest blev andendagen, hvor Hypercar for alvor havde noget at byde på. Mange stod over mandagens første session på tværs af begge klasser – og det i en sådan grad, at kun ni biler var på banen mandag. Hertz Team Jota endte med at toppe første session med begge biler, og briterne fortsatte med Callum Ilott billedet i den anden session, da han var hurtigst lige foran to danskerbiler. Ilott var 0.1 sekund hurtigere end Antonio Fuoco i Ferraris #51 (som Fuoco deler med Nicklas Nielsen og Miguel Molina), mens JOTA Sports anden bil med Jenson Button endte som tredjehurtigst – den bil, som Button deler med Oliver Rasmussen og Phil Hanson.

JOTA Sport kørte 1-2 et godt stykke af mandagen. Foto: Porsche

LMGT3-klassen har verdenspremiere i WEC-sammenhæng denne weekend, og her åbnede United Autosports og McLaren som hurtigst af alle, da Gregoire Saucy kørte 1.54.480 og endte bedst foran Davide Rigon i VISTA AF Corse Ferrari. Tredjebedst på førstedagen blev Esteban Masson for franske Akkodis ASP Lexus.

Dobbelt op til danskerbiler på andendagen

Tirsdagens to sessioner er slut her til eftermiddag dansk tid, og det blev gennemgående med Porsche i spids i Hypercar med to sessioner og to gange bedste tid til #5 anført af Frederic Makowiecki, mens Marco Sørensen fik vist sig godt frem i LMGT3 og endte som tirsdagens hurtigste. Mackowiecki toppede morgenens session i tiden 1.44.223 med 0.037 sekund ned til Stoffel Vandoorne i Peugeot, og Vandoorne havde længe følgeskab af Jean-Eric Vergne i den anden Peugeot i tredjebedste tid. Men Vergne måtte siden se sig slået af Kevin Estré i den anden Penske Porsche, mens Cadillacs Sebastien Bourdais rundede top fem af for morgenen.

På kombinerede tider fortsatte billedet i tirsdagens sidste session, for Makowiecki forbedrede sig igen, mens Alex Lynn endte med at skaffe næstbedste tid samlet for Cadillac.

I LMGT3 blev McLaren og United Autosports over to sessioner vippet af pinden som de hurtigste, for Marco Sørensen havde andre planer i sin Aston Martin Vantage fra japanske D’Station Racing. Nordjyden var hurtigst i begge sessioner og tog en samlet tid på 1.54.791 – nok til at slå Davide Rigon i AF Corse Ferrari med en halvanden tiendedel, mens Daniel Juncadella rundede tirsdagen af som tredjehurtigst i LMGT3 med den nye TF Sport Corvette.

Tirsdag eftermiddag forbedrede Erwan Bastard på Marco Sørensens tid hos D’Station og satte endnu en gang bilen i spids, mens Francesco Castellacci overtog for Davide Rigon og igen endte næsthurtigst. Treer her til eftermiddag blev Kelvin van der Linde i Akkodis ASP Lexus.

Du kan dykke ned i alle tider fra prologen her.

Torsdag går det løs igen i Qatar – her er de danske tider:

Torsdag 29. februar

Fri træning 1: 10.20-11.50

Fri træning 2: 15.30-17.00

Fredag 1. Marts

Fri træning 3: 09.00-11.00

Kvalifikation: 14.00

Lørdag 2. Marts

Løb: 09.00-19.00

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen