Kvalifikationen til FIA WEC’s 6 Hours of Fuji i morgen blev på flere måder en omgang med nyskabelser. For i både Hypercar og LMGT3 er der nye mærker i pole position – Cadillacs Alex Lynn fik endelig den pole position, som han har aspireret til ved flere lejligheder – og i LMGT3 var der for første gang pole til Ferraris 296 GT3 i WEC-sammenhæng.
Først i aktion var LMGT3, og her faldt en stribe fremtrædende biler for cuttet og kom slet ikke i Hyperpole. Mest opsigtsvækkende var det nok at se begge Manthey-Porscher ende udenfor top 10, men det samme skete også i en tæt kvalifikation for Marco Sørensens D’Station Aston Martin såvel som for Mikkel O. Pedersen og Proton Competitions Ford Mustang.
Og dermed var Iron Dames’ Lamborghini den eneste danskerbil til at klare cuttet og køre sig i Hyperpole.
I Hyperpole lagde TF Sport og Corvette bedst ud, og var forrest langt hen ad vejen. Men som så ofte, så skulle det hele afgøres på sidste forsøg, hvor Vista AF Corse Ferraris François Hériau satte bedste tid og tog pole position. Sarah Bovy var til sidst ved at nærme sig en omgang, som kunne bejle til pole position for Iron Dames, men belgieren fik det sat til og måtte tge til takke med fjerde position.
I stedet starter Vista AF Corse Ferrari i pole foran TF Sport Corvette 81 og United Autosports McLaren #95, mens Bovy er firer for Iron Dames. Marco Sørensen og D’Station Aston Martin starter som nummer 13 og Mikkel O. Pedersens Proton Competition Ford starter som nummer 17.
Første pole position til Cadillac
Videre til Hypercar og en kvalifikation med både spænding og overraskelser. Kvalifikationen var enormt tæt, og hele top 10 var indenfor et halvt sekund flere gange. Porsche kørte et godt udlæg, men fik selskab og blev slået af Toyota og Cadillac. Længere nede i listen var der også et par overraskelser i vente, for Lamborghini kørte deres ubestridt bedste kvalifikation hidtil i 2024 og endte med tiendebedste tid også i Hyperpole. En anden overraskelse var Dries Vanthoor og Team WRT BMW, som gik i Hyperpole og faktisk var en faktor det meste af vejen dertil.
Til gengæld skuffede Ferrari, for her var det kun Antonio Fuoco i den #50, han deler med Nicklas Nielsen og Miguel Molina, som kunne klare sig videre til Hyperpole. De to øvrige Ferrarier, #51 og #83, starter begge udenfor top 10. JOTA Sport modsat kollegerne fra Porsche og Proton ikke rigtigt fart i deres biler og endte udenfor hyperpole med begge biler – og ditto gjorde Peugeot.
I selve Hyperpole slog Toyota og Cadillac igen tonen an. Den store langside på Fujispeedway er god for Cadillacs V-Series.R-racer og Alex Lynn kunne efter en lang duel med Toyotas to racere tage programmets første pole position i WEC. Toyota var tæt på at vippe Lynn af pinden, men det lykkedes akkurat ikke. Og omvendt lykkedes det heller ikke Toyota at være næst- og tredjehurtigst, for på sit sidste forsøg kørte Dries Vanthoor et brag af en tid i BMW’en og starter som treer i morgen.
Toyota 7 starter som nummer fire, mens den mesterskabsførende Porsche #6 med Kevin Estré åbner fra femte position. Sekser er Alpines #35, mens Nicklas Nielsen og Ferrari #50 starter som nummer syv.
Michael Christensens Porsche #5 starter som nummer otte foran Lamborghini og Proton Competition. Udenfor Hyperpole endte Mikkel Jensen og Oliver Rasmussen som nummer 14 og 17 for Peugeot og JOTA – på tider af de to danskere.