FIA WEC: Michael Christensen og Porsche starter WEC-året fra pole position

Foto: DPPI/FIA WEC
Annonce:

Porsche Penske Motorsport trak det længste strå i en kvalifikation, som på alle måder lover godt for sæsonpremieren i FIA WEC i morgen klokken 09.00 dansk tid. Pole position gik nemlig til en stærkt kørende Matt Campbell, som i de døende momenter af sæsonens første Hyperpole formåede at afvise Toyotas Nyck de Vries og Porsche-kollegaen Callum Ilott i kampen om sæsonens første pole position. I LMGT3 skrev TF Sport og Corvette historie som de første til at tage pole position takket være Tom van Rompuy.

Kvalifikationen i Qatar er samtidigt ikke bare premieren for en ny bane i WEC – det er også premieren på et nyt kvalifikationsformat i WEC, hvor Hyperpole i lighed med Le Mans nu bliver standard hele sæsonen. De ti bedste i begge klasser går således videre til Hyperpole og en direkte duel mod uret om pole position i Hypercar og LMGT3 respektivt.

LMGT3 fik æren af at åbne ballet, og her var franske Akkodis ASP og Lexus tidligt ude at føre an, men den franske Lexus-satsning måtte sammen med Ford se sig lidt skuffede tilbage. De to Lexus-racere førte tidligt an, men som de fik selskab af specielt Aston Martin, Ferrari, Porsche og Corvette, så begyndte billedet at vende. Også Lamborghini kom på tavlen i egenskab af Sarah Bovy og Iron Dames.

Tom van Rompuy var i hopla og sikrede første pole position i den nye LMGT3-æra til Corvette og TF Sport. Foto: Julien Delfosse / DPPI

Videre med top 10 i Hyperpole åbnede det hele i en duel mellem Bovy og Iron Dames versus Ahmad Al Harthy for BMW Team WRT, men siden blev det Tom van Rompuy og TF Sport Corvette, der stjal showet.

Belgieren gik frem i spids og fik selskab af Thomas Flohr fra Vista AF Corse Ferrari, og mens Flohr, Mateu og James kæmpede om de følgende pladser, så holdt van Rompuys tid hele vejen hjem. TF Sport og Corvette starter derfor fra pole i LMGT3 foran Alex Malykhin og Manthey Racing og Thomas Flohr. Mateu tog fjerdebedste tid for D’Station, Ian James blev femmer for Heart of Racing, og Sarah Bovy runder top seks af for Iron Dames. De blev fulgt af to gange United Autosports McLaren, mens Ahmed Al Harthy og Francois Heriau runder top 10 af for Team WRT og AF Corse.

Ford og Proton Competition endte udenfor Hyperpole, og her starter feltets sidste danskerbil i GT3 nummer 12 i egenskab af Mikkel O. Pedersens #88.

Matt Campbell er i storform for tiden, og det gav australieren en ny opvisning i med pole position i Qatar. Foto: DPPI

Porsche-pole til Campbell, Christensen og Makowiecki i Hypercar

I Hypercar tegnede Porsche Penske Motorsports #5 og Michael Christensens teamkammerat Matt Campbell billedet. De var hurtigst i starten af første session, gik videre som hurtigste bil og endte også med pole position. Hypercar-duellen endte som en ret fed mærkeduel, for midtvejs var det egentlig Porsche Penskes #6 med Kevin Estré, der var på toppen foran Jean-Eric Vergne og Peugeot – fulgt af Giovinazzi og Ferrari. Men så fik Toyota og Nyck de Vries blandet sig i duellen, og det endte som en tremandsduel mellem Matt Campbell, Toyotas Nyck de Vries og JOTA Sports Callum Ilott.

Campbell og De Vries skiftedes til at forbedre toptiden, og den endte hos Campbell foran De Vries og Ilott. Lige udenfor top tre finder vi den næste danskerbil i morgen, for Nicklas Nielsen og Ferraris #50 starter som nummer fire, mens Kevin Estre blev femmer i Porsche #6.

Mikkel Jensen kørte ikke kvalifikationen for Peugeot, men kan på tider fra Jean Eric Vergne notere sig en start som sekser i morgen. Foto: Julien Delfosse / DPPI

Jean Eric Vergne sikrede sig selv, Mikkel Jensen og Nico Müller en start som nummer seks, fulgt af Alex Lynn i Cadillac #2. Otter blev Ferrari #51, mens Oliver Rasmussen og JOTA Sport starter P9 på tid fra Jenson Button – fulgt af den anden Peugeot som nummer 10.

Starten i Qatar går i morgen 09.00 dansk tid. Løbet kan ses live på Eurosport 2 i fuld længde, ligesom det også er på TV2 Play.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen