FIA WEC: Suveræn Ferrari-kvalifikation sender danskerbil på pole position

Foto: FIA WEC/DPPI

Ferrari fik med kvalifikationen til det nye 6 Hours of Imola givet lidt af en opvisning – for mens flere mærker i Hypercar kæmpede for overhovedet at nå indenfor det videre avancement til Hyperpole, så fik Ferrari alle tre biler med i det fine selskab – og satte til sidst trumf på ved at ende 1-2-3.

I Ferrari #50 endte det hele for Antonio Fuoco med pole position i bilen, som han deler med Nicklas Nielsen og Miguel Molina, mens Robert Shwartzman med den nye, gule 499P endte med at dele Ferraris #50 og #51 ved at sætte næstbedste tid. Treer blev Alessandro Pier Guidi i #51’eren. Ferrari-trioen fører an fulgt af to gange Porsche Penske Motorsport – Kevin Estré som fjerdehurtigst efter lidt af en tur over gruset i #6, mens Matt Campbell endte i femtebedste tid i Porschen, som han deler med Michael Christensen og Frédéric Makowiecki.

AF Corses nye, gule #83 var en konstant trussel i hænderne på Robert Shwartzman, der endte som toer i Hyperpole på Imola. Foto: WEC/ Julien Delfosse / DPPI

Allerede i den oprindelige kvalifikation, og altså før Hyperpole, trak det lidt i retning af, at Ferrari ville være særdeles godt kørende. Med lige under tre minutter tilbage af kvalifikationen var der nemlig også en Ferrari 1-2-3, men siden fik Porsche og Toyota svaret igen. Det hele blev imidlertid afbrudt af et rødt flag til BMW’s Dries Vanthoor, som spandt af med to minutter tilbage på klokken.

Sessionen blev genstartet, og mens Fuoco i lighed med Hyperpole også var hurtigst i kvalifikationen, så var det fulgt af Porsches Matt Campbell og Toyotas Brendon Hartley samt Kamui Kobayashi i tredje- og fjerdebedste tid.

Peugeot har premiere på den nye 9X8 – nu med vinge… Foto: WEC/ Julien Delfosse / DPPI

Arbejde er der til gengæld til blandt andre Peugeot. Den nye udgave af 9X8 debuterer fra 14. og 15. position i morgen – fulgt af Iron Lynx’ enlige Lamborghini SC63, de to Alpine og Isotta Fraschini.


Oliver Rasmussens #38 fra Hertz Team Jota åbner fra 11. position på tid fra Phil Hanson, og de nåede dermed akkurat ikke i Hyperpole.

Porsche-pole i LMGT3

I LMGT3 løb Porsches Manthey Purerxcing og Aliaksandr Malykhin med pole position efter også at have toppet den oprindelige kvalifikation. Malykhin kæmpede med kollegerne fra Manthey EMA og Iron Dames’ Sarah Bovy, men i Hyperpole var det Malykhin, der trak det længste strå. Han starter i pole foran Heart of Racing Aston Martins Ian James, mens Team WRT’s to BMW M4 GT3 følger i tredje- og fjerde position.

Sarah Bovy var godt med i den generelle kvalifikation, men kunne ikke helt følge sin andenplads op i Hyperpole. Hun starter som femmer i morgen. Iron Dames har i øvrigt en lille ændring på vej, for Doriane Pin skal ud at køre mere formelbil, og derfor tager Rahel Frey over ved de resterende WEC-runder efter denne. Minus Le Mans. Foto: WEC/ Clément Luck / DPPI

Bovy kunne ikke helt matche sit udlæg fra kvalifikationen og endte som femmer, mens Giorgio Roda var sjettehurtigst i den Ford Mustang GT3 fra Proton Competition, som han deler med Mikkel O. Pedersen og Dennis Olsen. Clement Mateu klarede ikke det videre avancement for D’Station Racings Aston #777, som han deler med Marco Sørensen. De starter som nummer 12 i morgen på Imola.

Giorgio Roda kørte sig i Hyperpole og endte som sekser i Proton Competitions Mustang GT3, som Roda deler med Mikkel O. Pedersen og Dennis Olsen. Foto: WEC/ Julien Delfosse / DPPI

FIA WEC’s 6 Hours of Imola kan følges fra klokken 13.00 søndag – det kan som altid ses i WEC’s app, på Eurosport Danmark og TV2 Play.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: