2024 udgaven af Le Mans 24H er allerede nu, tre timer før slutningen, det løb i historien med flest timer bag safety car. Den lange safety car periode hen over natten hjalp på den statistik, da der frem til da kun havde være to kortere perioder. Allerede efter 22 timer har feltet været tæt på 7 timer bag safety car, til stor frustration for de fans der følger med i løbet. Kørerne meldte dog tilbage til pitten at de faktisk ønskede et rødt flag, for det var umuligt at se noget, selv bag safety car.
En af problemerne med hybridsystemer er… Der kan ske fejl som ikke umiddelbart kan repareres lige så hurtigt som en front eller bageende der hurtigt kan klikkes af. Det måtte AF Corse #83 at sande, da Robert Shwartzman måtte hoppe af bilen, da den ikke længere var sikker. Derfor måtte de trække den ind i garagen og vente på at de kunne arbejde på bilen. På samme tid var der en masse røgudvikling som ikke umiddelbart kunne lokaliseres som en elektrisk fejl, så måske bilen også har et kølingsproblem. De er fortsat i garagen og i skrivende stund 17 omgange bag den førende Cadillac.
Både Ferrari AF Corse #50 og #51 blev undersøgt for en teknisk fejl. Der er dog ikke faldet en forklaring på, hvad den tekniske fejl var, men blot at begge biler fik en reprimande.
Præcis kl. 13 som lovet, kom regnen atter over den legendariske franske bane, dog kun som støvregn for nu. Med en eftermiddag og nat som har været præget meget af regn, kommer det ikke uventet for kørerne. Allerede før løbet blev flaget igang i går kl. 16, var der meldinger og rygter om regn i løbets døende minutter. Nogle meldte allerede at regnen skulle komme med to timer igen, men andre mente den først kom med en time igen. Kort før 2 timers markeringen fandt flere teams regnvejrsdækkene frem igen, da regnen kun tog til med tiden.

I Hypercar har vi tre danske biler med i top 3, Ferrari AF Corse i front, med JOTA og Porsche Penske Motorsport på hhv. P8 og P9. Mikkel Jensen og Peugeot kæmper fortsat på at komme mod top 10, og er pt. P13.
Alessandro Pier Guidi i #51 og Kevin Estre i #6 stod for underholdningen kort før, feltet tog hul på den 21. time af løbet. De to lå side om side stort set 3/4 af en omgang og skulle unægteligt ende i lidt gnubberi og kontakt. Den kom kort før Indianapolis, men Pier Guidi kom forbi Estre som ikke længere kunne vise italieneren døren, til trods for gode defensive linjer fra franskmanden.
Længere bag denne kamp, er Malthe Jakobsen i front for LMP2 feltet, men da han netop har været i pit fremgår han som P3 på tidstabellen, 14 sekunder bag den førende på banen.
I GT3 går det godt for både Mikkel O. Pedersen og Michelle Gatting som er hhv. P3 og P4 i den klasse. Længere nede kæmper Marco Sørensen om en top 10 placering, med Erwan Bastard bag rattet. Bastard har kørt bilen hårdt og havde et par flyveture over den røde kerb i den sidste Ford chikane.
Conrad Laursen og resten af Spirit of Race er nede som P11 efter en hård nat for teamet. Det samme gælder for Frederik Schandorff og Inception Racing som kort inde i løbet havde modgang og siden har kæmpet om at komme op i rangeringen.
Jack Hawksworth i Lexus #87 havde også et øjeblik, hvor han må have holdt vejret. På vej ned i Mulsanne sprang kølerhjelmen op og spærrede alt udsyn. Han fik den dog kæmpet tilbage i pitten uden yderligere skader.
Overblikket – Danskerne på Le Mans efter næsten 22. timer:
Hypercar
Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #5) – P9
Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – P8
Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – P1
Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – P12
LMP2
David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – P12
Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – P4
Frederik Vesti (Cool Racing #47) – P11
GT3
Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #44) – P5
Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – P13
Michelle Gatting (Iron Dames #85) – P4
Conrad Laursen & Johnny Laursen (Spirit of Race #155) – P9
Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – P11
SPOTTERGUIDE LE MANS 2024
Le Mans’ officielle spotterguide er ude nu og kan downloades her.
Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.