Le Mans: BMW og Ford overrasker i kvalifikationen på Le Mans – Malthe Jakobsen etter i LMP2

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

En times kvalifikation – de otte bedste videre til afgørelsen i Hyperpole i morgen. Det var opgaven onsdag aften, og den bragte dels flere spørgsmål og flere svar på banen i forhold til årets Le Mans. For flere mærker og teams markerede sig pludselig fremme i Hypercar såvel som i GT3, hvor vi fik et par artige overraskelser at se – og i GT3 med dansk islæt.

Jakobsen topper i LMP2

I LMP2 fik Malthe Jakobsen æren af at kvalificere #37 for Cool Racing, og den opgave tog thyboen sig af med manér. Egentlig var Louis Deletraz fra AO by TF Sport tidligt foran, men godt midtvejs tog Jakobsen først pole position, og der blev han helt til enden af timen.

Deletraz holdt andenpladsen for AO by TF, mens United Autosports Ben Hanley rundede top tre af.

Det endte lige udenfor top 8 for Fabio Scherer hos Nielsen Racing, og dermed er David Heinemeier Hanssons racer ikke med til Hyperpole. Det er Frederik Vesti i den anden Cool Racing-bil heller ikke. Vesti kørte #47 og endte som 14’er.

BMW overrasker i Hypercar

I Hypercar var der masser af forskydninger fra start til slut. Hvor man måske havde forventet at se mere fra specielt Porsche, så fik de kun én bil med videre til morgendagens Hyperpole. I stedet blev det BMW, dermed en stærkt kørende Dries Vanthoor kan overnatte på pole position i BMW M Team WRT’s #15 foran en stærkt kørende Sebastien Bourdais i Cadillacs #3. Bourdais førte længe an, men kunne til sidst ikke toppe Vanthoor, som endte i top med -0.177 sek.


Dries Vanthoor kørte et brag af en kvalifikation for BMW og Team WRT – og gik i Hyperpole som hurtigste mand. Foto: Niklas Majgaard

Antonio Fuoco satte tredjebedste tid i Ferraris #50, som han deler med Nicklas Nielsen, mens Toyota heller ikke kan være tilfredse. Brendon Hartley var på vej til at avancere ind i top 8 i Toyota #8, men Kamui Kobayashi satte sin Toyota i gruset efter Porschekurverne og kostede en afbrydelse med to minutter tilbage.

Afbrydelsen kostede Hartley forsøget, og Kobayashi endte indtil videre som firer, mens Paul Loup Chatin fik Alpines #35 med på femtepladsen. Cadillacs #2 med Alex Lynn blev sekser, mens Ferrari #51 og Porsche #6 klarede cuttet med henholdsvis Alessandro Pier Guidi og Kevin Estre i den varme stol.

Kevin Estré havde noget af et moment i #6 for enden af Mulsanne – kort før Kamui Kobayashis afkørsel efter Porschekurverne kostede den afgørende afbrydelse. Foto: Niklas Majgaard

Netop Estre fik en varm stol, for i de døende minutter forsøgte franskmanden alt på at hente en forbedring, og endte med at forbremse sig stort for enden af Mulsanne. Der skete dog ikke nogen materielle skader – ligesom der heller ikke skete nogen større skade på Kobayashis Toyota efter turen i gruset.

Ford-pole i GT3 med Schandorff som nærmeste udfordrer

LMGT3 fik en vild kvalifikationspremiere på Le Mans, for der blev pludselig vist nye takter fra specielt Ford og Proton Competition, som indtil videre har haft deres portion bøvl med den nye Mustang GT3.

Men Ben Barker ville det anderledes – 20 minutter inde var han i spids i Ford #77, og der blev Barker. Frederik Schandorff fik æren af at sætte tiden for Inception Racing, og østjyden viste igen storform i McLaren-raceren. Efter de var hurtigst i første frie træning ved Brendan Iribe, så tog Schandorff stafetten op og endte som toer i LMGT3.

Frederik Schandorff fik stafetten med at sætte tiden for Inception Racing og kørte sig med næstbedste tid i Hyperpole. Samme gjorde Marco Sørensen, mens Michelle Gatting endte lige udenfor top 8. Foto: Niklas Majgaard

Han blev fulgt af Daniel Juncadella i TF Sports #82 Corvette og Franck Perera for Iron Lynx Lamborghini. Klaus Bachler blev femmer for Manthey Porsche, mens Alex Riberas og Larry Ten Voorde klarede cuttet for Heart of Racing og JMW Motorsport.

Schandorff er i øvrigt ikke eneste dansker, som fik æren af at køre sig i Hyperpole. Det lykkedes også for Marco Sørensen og D’Station Racing i 8. bedste tid, mens Michelle Gatting satte tiden for Iron Dames og endte lige nøjagtigt udenfor med en niendeplads.

Mikkel O. Pedersens Ford #88 kørte Dennis Olsen til 17. bedste tid, mens Conrad Laursen endte som 20’er for Spirit of Race.

Her er alle biler i Hyperpole

Hypercar:

BMW M Team WRT #15 – Dries Vanthoor

Cadillac Racing #3 – Sebastien Bourdais

Ferrari AF Corse #50 – Antonio Fuoco

Toyota Gazoo Racing #7 – Kamui Kobayashi

Alpine #35 – Paul Loup Chatin

Cadillac Racing #2 – Alex Lynn

Ferrari AF Corse #51 – Alessandro Pier Guidi

Porsche Penske Motorsport #6 – Kevin Estre

LMP2:

COOL Racing #37 – Malthe Jakobsen

AO by TF #14 – Louis Deletraz

United Autosports #23 – Ben Hanley

Panis Racing #65 – Mathias Beche

IDEC Sport #28 – Job van Uitert

VECTOR Sport #10 – Patrick Pilet

DKR Engineering #33 – Laurents Hörr

United Autosports #22 – Oliver Jarvis

LMGT3:

Proton Competition Ford #77 – Benjamin Barker

Inception Racing McLaren #70 – Frederik Schandorff

TF Sport Corvette #82 – Daniel Juncadella

Iron Lynx Lamborghini #60 – Franck Perera

Manthey Porsche #92 – Klaus Bachler

Heart of Racing Aston #27 – Alex Riberas

JMW Motorsports Ferrari #66 – Larry Ten Voorde

D’Station Aston Martin #777 – Marco Sørensen

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: