Endelig, endelig, endelig… Le Mans-ugen er i fuld gang, og med den første frie træning i bogen er der gang i årets for mange største motorsportsweekend. Det blev en første session, der bød på lidt af hvert – dramatik, problemer og et par overraskelser også. Skal vi starte med tiderne, så endte Toyotas #8 som hurtigste bil generelt efter det længe tegnede til, at JOTA Sport og Porsche skulle have æren. Men til sidst gik det Toyotas vej, og på tid af Brendon Hartley åbner #8 derfor ugen som hurtigste bil foran JOTA Sports #12 og BMW M Team WRT’s #15. Hurtigste Hypercar med dansk islæt blev Nicklas Nielsens Ferrari #50, som med Antonio Fuoco var 8. hurtigst og Phil Hanson tog 12. bedste tid i den JOTA Sports Porsche #38, som han deler med Oliver Rasmussen og Jenson Button.
Sene tider blev det også til i GT3, for her lå det længe til, at en stærkt kørende kombination af Frederik Schandorff og siden Brendan Iribe skulle åbne weekenden som hurtigste bil i GT3 – men i sidste øjeblik hev Esteban Masson og Akkodis ASP Lexus lidt en kanin op af hatten og kappede et lille halvt sekund af Iribes tid. Lidt en overraskelse, for Lexus har ikke vist meget endnu. United Autosports tog tredjebedste tid med Gregoire Saucy.
LMP2-træningen åbnede også lidt overraskende, for der var lutter Pro/Am-biler i top tre. AO by TF Sport ledte an med Louis Deletraz foran Duqueine Team med Allen James og Ben Hanley for United Autosports.
Træningen blev præget af et par afbrydelser undervejs, for Alpines #35 måtte give op på toppen af Dunlop med en elektrisk fejl. Det lykkedes imidlertid Ferdinand Habsburg at få gang i bilen igen. Samtidigt holdt Akkodis ASP’s Arnold Robin i #75 stille ude på banen kort efter Mulsanne, og med to stillestående biler på banen, valgte løbsledelsen at flage rødt i en kort periode, indtil de var fjernet.
Derudover var træningen ganske tilforladelig. Adskillige kørere og hold generelt blev dog noteret for track limits, men det ville være forventeligt i en træning som denne. Det er netop i en session som denne at holdene lige skal finpudse og finde den tid de kan, hvortil de sommetider kommer over grænsen for det tilladte.
Med godt 20 minutter tilbage fik vi endnu engang et rødt flag. Det lignede umiddelbart en LMP2, der var grund til det røde flag, men da den allerede var bag barrieren virkede det ikke korrekt. Det var dog #2 Cadillac med Alex Lynn bag rattet som var skyld i det røde flag, da han i Tertre Rouge røg i barrieren.
Mikkel O. Pedersen måtte trække sin Mustang hurtigt tilbage til pitten da den pumpede for meget brændstof ind i systemet. Det fik bilen til at brænde på Mulsanne, men det lykkedes at få slået ilden ned, inden det gik helt galt.
Hypercar:
- Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – Blev nummer 8 samlet med en bedste tid på 3:26.973.
- Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #14) – Endte på en 14. plads med en bedste tid på 3:27.672.
- Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – Sluttede som nummer 17 med en bedste tid på 3:28.354.
- Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – Fik en 12. plads med en tid på 3:27.661.
LMP2:
- David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – Fik en 8. plads i LMP2 med en bedste tid på 3:36.255.
- Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – Endte på en 9. plads i LMP2 med en tid på 3:36.602.
- Frederik Vesti (Cool Racing #47) – Fik en 16. plads i LMP2 med en tid på 3:38.147.
LMGT3:
- Michelle Gatting (Iron Dames #85) – Kørte en tid på 3:59.456, hvilket gav en 11. plads i LMGT3.
- Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88) – Endte på en 23. plads i LMGT3 med en tid på 4:02.204.
- Conrad Laursen (Spirit of Race #155) – Fik en 14. plads i LMGT3 med en bedste tid på 3:59.635.
- Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – Sluttede som nummer 2 i LMGT3 med en tid på 3:58.770.
- Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – Fik en 13. plads i LMGT3 med en bedste tid på 3:59.634.