Le Mans: Malthe Jakobsen ser frem mod et nyt Le Mans

Foto: Cool Racing/TwentyoneCreation & Peugeot/DPPI

Malthe Jakobsen var utvivlsomt én af de kørere, der fik flest timer i bilen i sidste års Le Mans. Og siden er meget gået slag i slag for den unge thybo, der i år er klar til sit andet Le Mans – og stiller med en blanding af nye forventninger og en stor portion gåpåmod efter sidste års store oplevelse.

– Jeg ser helt vildt meget frem til at komme tilbage på Le Mans. Det bliver helt sikkert ikke nemmere, men nok en smule mindre udfordrende, fordi jeg ganske enkelt har lidt mere erfaring med mig. Jeg har kørt meget, meget mere LMP2 nu end for et år siden, så alene det bliver en stor hjælp, siger han og uddyber:

– 2023 var i det hele taget en kæmpe mundfuld, for Le Mans var mit bare andet rigtige løb i LMP2 i Europa, og hele tiden havde jeg noget at skulle bevise som ny guldkører – specielt efter det gik godt i Asien var forventningerne skruet op, og det kunne jeg godt mærke.

Sæsonpremieren i Barcelona endte øverst på skamlen i ELMS. Nu venter årets højdepunkt i LMP2, nemlig Le Mans. Foto: Cool Racing/TWENTYONECREATION

Facit er, at der er flere erfaringer med i bagagen til Frankrig i år, og det især båret af, at Malthe Jakobsen var blandt de kørere, der fik klart flest timer i bilen i sidste års udgave. I alt kørte Malthe Jakobsen i omegnen af ti timer i 2023-udgaven. Men køretid er ét – at have ro med på opgaven er en anden, mener han:

– Jeg tror faktisk, at ro bliver den helt store faktor, som gør forskellen på min Le Mans-debut sidste år, og det, der kommer nu. Alt var en overraskelse sidste år – og også selvom jeg havde været på Le Mans et par gange med Road to Le Mans og en enkelt gang som dreng tilbage i 2010 med min far. 2020 og 2021 var lidt underlige, for det var næsten uden tilskuere. 2022 i Road to Le Mans var med tilskuere – men det var bare overhovedet ikke i nærheden af det tryk og den fokus, man blev mødt af sidste år. Så for at svare på spørgsmålet, så bliver det noget andet at have ro til at nyde det hele en smule mere – og at få mere ro med ud i bilen. Alt endte med at forsvinde op i at køre og hvile, og så kan man godt blive lidt mæt af indtryk, siger han.


Malthe Jakobsen er reelt på dobbeltjob i disse dage, for ikke bare forbereder han årets Le Mans med Cool Racing – som reservekører er han også travlt beskæftiget med at assistere Peugeot Sport i deres forberedelser i Hypercar. Foto: Florent Gooden / DPPI

Jagten på den store pokal

Med andenpladsen i sidste års LMP2 Pro/Am blev Malthe Jakobsen den eneste dansker til at tage en pokal med hjem fra Le Mans 2023. I år er Jakobsen og Cool Racing at finde i den generelle LMP2, og det er en opgave, som Malthe Jakobsen ser frem til.

– Jeg prøver altid at være meget realistisk omkring tingene, men jeg vil da mene, at vi har det, som skal til. Vi kommer for at vinde – mine medkørere er hurtige og kan godt finde ud af at bruge hovedet over distancen. Og i en LMP2, der stadig er så tæt en klasse, som den er, så bliver det også vigtigt at vi kan køre stærkt uden at få smadret diveplanes og sidekasser hele tiden. Opgaven er som altid at få bilen godt frem og gennem natten uden at smide tid og få skader – og så må søndagen vise, hvad der skal til, siger Malthe Jakobsen.

Inden det går løs for Malthe Jakobsen og Cool Racing på Le Mans venter en travl optakt, for som reserve på Peugeots Hypercar-program venter der også thyboen en del simulatortimer i Peugeots 9X8 forud for sæsonens største løb.

Foto: Joao Filipe / DPPI

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: