Le Mans: Status efter tredje time – Regnen skabte kaos, men dem på regndæk tabte mest tid

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse
Annonce:

Missede du starten? Læs hvad der skete den første time her.

Første pitstop hos Ferrari Af Corse blev ikke helt som håbet. Nicklas Nielsen blev sendt afsted, men Sebastien Bourdais Cadillac var allerede i fastlane på tidspunktet. Den episode kostede #50 en 10 sekunders straf, næste gang teamet skulle have bilen i pit.

Der var forud for løbet meldt om regn. Meget regn.

Men regnen lod vente lidt på sig. Først var meldingen at starten ville ske i et regnfyldt Circuit de la Sarthe. Dernæst blev meldingen at det ville ankomme indenfor den første time af løbet. Først halvanden time efter starten fik vi de første regndråber på.

Mens det meste af feltet trak ind og fik regnvejrsdækkene på, snakkede Nicklas Nielsen sin ingeniør fra netop dét. Danskeren mente banen fortsat var for tør til regnvejrsdækkene, til trods for to marshallposts kunne melde om voldsom regn. Mens regnen ilede ned på dele af banen, valgte flere fortsat at køre på slicks, da de hellere ville koste lidt tid i den våde del af banen, kontra at vinde ekstra tid på den tørre del.

Der var en enkelt afkørsel under regnen, omend den blev skabt af en kollision og ikke forbremsning på den våde asfalt. Vista Af Corses Ferrari #54 endte i gruset og skabte en kortvarig gul flag zone. Senere fik bilen en drive through straf for at have forårsaget uheldet med COOL Racings #47. Det varede dog ikke længe før Thomas Flohr i #54 skabte endnu en gul flagzone, som senere blev til en slow zone. Bilen var så smadret at den udgik af løbet efter blot lidt over 2 timer.

Ironisk nok, var det de biler som valgte at tage ind på regnvejrsdækkene som blev de største tabere i det store gamblespil. Inception Racing #70 gik i pit fra front af GT3 feltet, men er i skrivende stund P18 i klassen og P56 overall.

Hollandske Robin Frijns i BMW #20 endte hårdt i dækmuren og måtte kæmpe med en trehjulet bil tilbage til pitten, hvor den måtte helt ind i garagen for at blive repareret.

Status for danskerne efter 3. timer

Mikkel Jensen er ved at blive undersøgt for en muligt kontakt med Nicolas Pino i United Autosports #95 McLaren.

Hypercar

Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #5) – P3

Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – P5

Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – P11

Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – P19

LMP2

Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – P3

David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – P8

Frederik Vesti (Cool Racing #47) – P15

GT3

Michelle Gatting (Iron Dames #85) – P7

Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #44) – P12

Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – P14

Conrad Laursen & Johnny Laursen (Spirit of Race #155) – P17

Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – P20

SPOTTERGUIDE LE MANS 2024

Le Mans’ officielle spotterguide er ude nu og kan downloades her.

Boxengasse følger traditionen tro årets Le Mans tæt, og i år med vores til dato største hold på stedet. Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på verdens største sportsvognsløb og de i alt 13 danske kørere, der er til start i år.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen