Nicklas Nielsen vinder Le Mans 2024! Mikkel O. Pedersen P3 i LMGT3!

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Det blev et brag af en afgørelse på Circuit de la Sarthe, hvor vejret, strategier, straffe og ikke mindst egenskaber endnu engang skulle afgøre et legendarisk løb på den franske asfalt. 24, til tider lange timer, kulminerede i italiensk jubelbrøl, da Nicklas Nielsen bag rattet af Ferrari AF Corse #50 kørte over stregen som første danske overall sejrsherre siden Tom Kristensen i 2013.

Ferrari spillede højt spil med #50 på de sidste stop, for da Nicklas Nielsen kom ind til sit sidste stop, stod det klart, at danskeren lige havde fået 52 minutters kørsel ud af en tankfuld – og at der var 50 minutter tilbage. Hele vejen til mål blev det derfor et konstant spørgsmål om hvorvidt Nielsen kunne spare nok på benzinen og samtidigt holde en fremadstormende Jose Maria Lopez fra Toyota bag sig.

Lopez hentede og hentede, men det var ikke nok for Toyota-køreren. Nicklas Nielsen holdt den til mål – og han har dermed skrevet dansk motorsportshistorie. Han er nu Danmarks tredje generelle Le Mans-vinder efter John Nielsen og Tom Kristensen!

Mikkel O. Pedersen blev første dansker på det ‘nye’ LMGT3 podie. Foto: Frederik Bonde Nielsen

Ligeledes skrev Mikkel O. Pedersen historie. Som den første dansker på et LMGT3 podie på Le Mans, skriver han atter sig i historiebøgerne. Det så ellers sort ud for Proton Competition, som allerede i træningen havde problemer med bilen. Det var en podieplacering danskeren bestemt ikke havde regnet med.

– Det er urealistisk, udtalte Mikkel O. Pedersen til Boxengasse på vej til podiet.


Men hvor der er jubel, er der også skuffelse.

Det var en svært kamp om placeringerne i Hypercar, hvor de ni forreste sluttede på omgangshøjde med hinanden. Det var altså marginalerne som afgjorde årets udgave af Le Mans.

Porsche Penske Motorsport havde med tre deltagende biler, en god chance for at smage på metal, når de 24 timer var ovre. #4 udgik efter lidt over 17 timer. #6 og #5 nåede dog målflaget i den rækkefølge. Michael Christensen havde ellers god fart i bilen, men en række uheld og svære forhold holdt dem akkurat ude af top 5.

Peugeot havde en hård tur på Le Mans i år. Kampen om topplaceringerne har aldrig været hårdere, og det måtte det franske team sande denne gang. Foto: Frederik Bonde Nielsen

Peugeot TotalEnergies havde en relativt anonym deltagelse. Ikke de rigtigt store kørefejl, uheld eller noget tredje, konstateringen må være en manglende fart i raceren og dermed en revanche på Le Mans i 2025 for Mikkel Jensen og de resterende hos Peugeot.

JOTA Sport havde et enormt udfordrende Le Mans. Først med #12 som skulle bygges op fra bunden efter et uheld for Callum Ilott, og senere straffe til #38 med Oliver Rasmussen i bilen. Med de marginaler der afgjorde placeringerne i klassen var tidsstraffe dyrebare. Men da der også uddeles præmier efter bedste private team, endte Oliver Rasmussen, trods en P9 overall, på podiet til at modtage sølv med JOTA Sport.

Det så utroligt godt ud helt frem til de tidlige eftermiddagstimer for Malthe Jakobsen og Cool Racing #37. Det der skulle ødelægge deres løb blev en defekt vinduesvisker med en time tilbage af løbet. Med den nedbør der faldt i de to timer inden løbets afgørelse var derfor en enorm udfordring. Bilen måtte i garagen og fikses, således bilen kunne køre over stregen, for at kunne notere en gennemførelse af distancen i de barske omstændigheder.

Det var længe kampen om førstepladsen der drev Cool Racing #37, men en ødelagt vinduesvisker skulle koste alle chancer om podieplaceringen i LMP2. Foto: Frederik Bonde Nielsen

På den anden side af garagen, hos Frederik Vesti og Cool Racing #47, var det heller ikke et Le Mans at skrive hjem om. En kølerdefekt meget tidligt i løbet satte dem adskillige omgange bag de resterende i feltet og derfra var det en evig kamp om at komme på omgangshøjde. De sluttede med en 10. plads i LMP2 klassen, og

Også David Heinemeier Hanssons og resten af Nielsen Racing #11 løb ind i problemer. En tur i gruset med Ford #77 kort inde i natten blev kostbar for teamet.

Det blev på mange måder et lige ved og næsten-løb for de mange danske deltagere i LMGT3.

Michelle Gatting og resten af Iron Dames var længe et stykke bag den reelle kamp om podieplaceringer og en top 5 placering. Efter en lang og brav kamp mod uheld og lange safety car perioder, formåede de aldrig-opgivende Irons Dames at placere bilen P5, næsten to minutter foran P6.

Frederik Schandorff have en fantastisk start på løbsugen. Fantastiske træninger, bilen kørte godt og alt gik præcis som det skulle. Kvalifikation, hyperpole og alt kunne noteres til punkt og prikke, men problemer med bilen tidligt i løbet satte dem langt bagud, så langt at de ikke kunne indhente det tabte. De var tidligt favoritter til en podieplacering, med deres resultater torsdag og lørdag, men det var ikke nok i denne omgang.

– Det var hektisk. Det begyndte ikke at sne. Et af de sværeste Le Mans for mit vedkommende. Der var et par gange, hvor jeg var rigtig glad for, at jeg havde en ABS, udtalte Marco Sørensen efter løbet.

Spirit of Race #155 med debutanten Conrad Laursen samt Johnny Laursen lå længe og kæmpede om gode placeringer og muligheder. En påkørsel og en tur i gruset skulle blive problematisk for den rekordunge danske deltager og Johnny Laursen. Derfra var det damage control hele vejen til målflaget.

– Det har været en fantastisk oplevelse, selvfølgelig super ærgerligt at vi blev ramt i løbet af natten og tabte to omgange. Vi havde en rigtig god fart inden det, så det kan vi jo ærger os over. Men omvendt kan vi sige, vi færdiggjorde løbet og viste god fart i raceren, udtalte Conrad Laursen.

Sådan sluttede danskerne

HYPERCAR

Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse #50) – P1

Michael Christensen (Porsche Penske Motorsport #5) – P6

Oliver Rasmussen (Hertz Team Jota #38) – P9 / (P2 i klassen for private teams)

Mikkel Jensen (Peugeot TotalEnergies #93) – P12

LMP2

Frederik Vesti (Cool Racing #47) – P10

David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24) – P11

Malthe Jakobsen (Cool Racing #37) – P12

GT3

Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #44) – P3

Michelle Gatting (Iron Dames #85) – P5

Conrad Laursen & Johnny Laursen (Spirit of Race #155) – P8

Marco Sørensen (D’Station Racing #777) – P9

Frederik Schandorff (Inception Racing #70) – P13

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: