Rygtebørsen har vist billeder fra diverse Peugeot-tests i efterhånden nogen tid med den nyeste udgave af 9X8 – med hækvinge. Nu har Peugeot også vist 2024-udgaven af 9X8 sådan helt officielt, og her får bilen udover hækvingen også nye farver.
Præsentationen er på sin vis konklusionen på tusindvis af testkilometer vinteren over, og bilen får sin officielle debut i april med det nye 6 Hours of Imola, der er årets anden afdeling af FIA WEC.
Tilpasningerne af 9X8 greb om sig for franskmændene, for reglementet blev ændret i forhold til de tilladte dækbredder på bilerne i FIA WEC’s Hypercar-kategori, og med muligheden for at køre 290 mm foran og 340 i bag, har Peugeot Sport lavet masser af ændringer.
Faktisk skriver Peugeot, at de har revideret 90 procent af bilens karosseri og aerodynamik for dels at få det maksimale ud af dækbredderne, men også den nye hækvinge, som 9X8 anno 2024 får.
Technical Director Olivier Jasonnie siger:
– Vi lavede nogle valg i det første reglement, som ikke er de optimale længere, og dette blev ikke mødt af 2023’s balance of performance i serien. Ideen var derfor at gå tilbage til et design, der er mere konventionelt, så vi kunne få en mere ensartet BOP. Det er forklaringen på, at vi ikke kører 310 mm dæk hele vejen rundt, men nu 290 for og 340 bag. Det er ikke en ny bil – det er samme chassis, men vi har lavet en masse opgraderinger – det gælder også tyngdepunktet i bilen, men frem for alt handler det om den aerodynamiske balance i bilen. Vi har brugt denne nye homologering til at få mere holdbarhed og performance, så vi forhåbentligt har givet os selv det bedst mulige udgangspunkt til WEC.
Den opgraderede 9X8 har været i støbeskeen i et års tid, og er nu klar til premiere på Imola om en måneds tid.