Det lignede et helt almindeligt pitstop med køreskifte, som Michelle Gatting har lavet utallige gange før i sin karriere, men søndag til testdagen på Le Mans skete det, der bare ikke måtte ske.
Michelle Gatting kom så slemt til skade med sin højre fod, at hun efterfølgende var tvunget til at trække sig fra sit syvende Le Mans, før det overhovedet var kommet rigtigt i gang.
Nu sætter den danske Iron Dames-stjerne endnu flere ord på den ærgerlige episode, som har udstyret hende med et sæt krykker og en skinne.
– Jeg holder stadig humøret højt for der er ikke nogen grund til andet. Jeg får ikke noget ud af at sidde og hænge med mulen og være sur og ked af det, for jeg kan ikke ændre på situationen, fortæller Michelle Gatting til Boxengasse i Iron Lynx’ hospitality på Le Mans.
– Det er selvfølgelig den værst tænkelige situation at stå på Le Mans og skulle køre mit syvende Le Mans, og at jeg så må trække mig, fordi jeg har brækket foden. Når man er lidt alene og får lov til at tænke over det, så kan det godt være, at tårerne triller ned ad kinderne, fordi selvfølgelig er jeg rigtig ked af det, fortsætter hun.
Michelle Gatting forsøger dog at se det positive i den svære situation.
– Jeg kan ikke ændre på det og må se det positive i det. Jeg havde brug for en pause, og det får jeg nu. Så kommer jeg bare endnu stærkere tilbage, fastslår hun.
Helt almindeligt pitstop
Boxengasse har set en video af det skæbnesvangre pitstop, der kostede Michelle Gattings Le Mans-deltagelse.
Her er det tydeligt at se, hvordan teamets Porsche 911 GT3R bliver sænket direkte ned på toppen af danskerens fod, og at Gatting med det samme er i store smerter og må hjælpes ind i garagen.
– Det var et helt almindeligt, regulært pitstop. Der var rødt flag, så vi havde ikke travlt. Vi havde aftalt, at vi skulle lave et helt almindeligt køreskifte mellem Rahel (Frey, red.) og jeg, fordi det altid er godt at træne, fortæller Michelle Gatting.
I pitboksen foran holder søsterbilen, og i boksen bagved holder den ene Alpine Hypercar. Derfor er der meget lidt plads, som Michelle Gatting skal have sin racer ind på. Bilen bliver derfor sat op på en rulleskøjte og skubbet på plads, inden airjacks tager over og Gatting kan hoppe ud.
Rahel Frey er dog ikke at se nogen steder, så Michelle Gatting kigger rundt efter sin holdkammerat.
– I det jeg kigger væk, sænker de bilen fra de her airjacks. Den går altså ikke ned langsomt. Når lufttrykket tages væk, sænker bilen på et splitsekund, og der har jeg min fod lige under rammen. Bilen lander midt på min fod. Det er ikke dækket, det er selve rammen, og det er 1.315 kg, der lander på min fod. Jeg ved med det samme, at den er brækket. Smerten var fuldstændigt ulidelig, fortæller Michelle Gatting.
Efterfølgende viser et røntgenbillede fra banens medical center, at de to midterste knogler i højre fod er brækket.
Afløseren var klar
Mens danskeren må se resten af årets 24-timers klassiker fra sidelinjen med foden pakket ind, bliver det i stedet belgiske Sarah Bovy, der teamet op med Rahel Frey og Celia Martin i den lyserøde og hvide Porsche #85.
– Den første tanke var, at Sarah skulle køre. Det var det første, jeg sagde, da jeg så teamet. Selvfølgelig kan det lade sig gøre med to sølvkørere. Sarah har kørt Le Mans fire gange og har masser af erfaring her.
– Men jeg kan også mærke på folks reaktioner, at jeg har en stor rolle. Det er noget andet, når jeg ikke er der. Det er også et skulderklap at få, at folk siger, at de ikke kan køre uden mig. Selvfølgelig kan bilen køre uden mig, og jeg er sikker på, at de kommer til at gøre det godt. I alt det her, hvor alt er trist og hårdt, så får jeg også et skulderklap og nogle beskeder fra folk. Jeg er her for at støtte dem, og jeg kommer til at være her så meget for dem, som jeg nu kan fra sidelinjen, fortsætter Michelle Gatting.
For nogen ville det måske være oplagt, hvis Michelle Gatting, der som teamets guldkører også har haft rollen som teamleder, resten af ugen står på sidelinjen og guider holdkammeraterne.
Men det bliver næppe sådan, at Gatting får en sportslig rolle i kulissen.
– Det håber jeg i princippet ikke, for jeg ønsker ikke at coache mine medkørere. Jeg har ikke noget, jeg kan lære dem overhovedet. Det har jeg aldrig haft intentioner om. Selvfølgelig hvis de har spørgsmål, så vil jeg være der. Men det er primært for at være der og klappe dem på skulderen, når de kommer ud af bilen, siger hun.
Michelle Gatting håber nu at blive klar til næste afdeling af den Europæiske Le Mans-serie, der køres 6. juli på Imola.
Varm op til Le Mans med Boxengasses optaktspodcast herunder eller i din podcastapp.