Hvis 6 Hours of Imola var god reklame for det høje niveau og den skarpe konkurrence i FIA WEC, så blev 6 Hours of SPA i dag til endnu mere af samme skuffe – og det lover særdeles godt for Le Mans om en måned.
Det endte med en ny Ferrari-sejr – anden gang i træk til #51, som vandt foran Nicklas Nielsens #50 og Alpines #36 med Mick Schumacher, Frederic Makowiecki og Jules Gounon, som Schumacher til sidst var særdeles tæt på at tage andenpladsen med.
Ferrari rundede hattricket af med en dobbeltsejr i Belgien, men de sejrsvante italienere var under hård beskydning og et stort pres hele vejen til det ternede flag – hvor en perfekt ramt strategi blev afgørelsen, selvom tankmålerne i de to Ferrarier var meget lave.

Strategier og især at spare på benzinen blev den helt afgørende faktor, for med knap to timer igen var der en safetycarperiode, som satte tonen for resten af løbet. Med genstarten kom det til en vild kamp mellem de to Ferrarier, Mick Schumacher i Alpines #36 og Robin Frijns i BMW’s #20.
Som tiden gik blev Alpine og Schumacher nødt til at justere strategien for at håndtere en sivepunktering, hvilket i sidste ende betød, at tyskeren også havde lidt mere benzin til sidst i sit sidste stint, hvor Alessandro Pier Guidi og især Nicklas Nielsen måtte strække sig til det yderste for at få benzinmængden til at passe.
Utur for Peugeot
Udenfor podiet var der en stribe spændende overskrifter at tage med fra Belgien, for dels fik Toyota reddet stumperne efter en svær kvalifikation og endte med en fjerdeplads til Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa i #8 foran sidste års vindere, Hertz Team Jota Cadillac.
Jotas to Cadillacs endte som nummer fem og seks, mens Toyotas #7’er blev kørt hjem af Nyck de Vries foran Alpines #35 og Porsches #6, mens Kevin Magnussen og Raffaele Marciello rundede top 10 af i deres BMW efter en svær eftermiddag med en straf for at køre for hurtigt i pitlane. Siden havde Magnussen også en kontakt med en GT-Ferrari, men klarede frisag for det.

Tomhændede gik Peugeot Totalenergies til gengæld hjem efter det, der kunne have været en stor succes af et løb for franskmændene. Begge Peugeoter profiterede tidligt på deres gode kvalifikationer, men det løb ud i sandet for begge biler. Mikkel Jensens #93 var en overgang helt oppe at føre, men de fik kaldt Jean-Eric Vergne i pit på det, der viste sig at være et virkelig skidt tidspunkt. Kort efter faldt løbets sidste safetycar, og så var tonen sat for det, der endte med en 11. plads.
I nabogaragen endte #94 med helt at udgå efter dén bil ellers i store dele af løbet var med helt fremme. Malthe Jakobsen havde en duel med René Rast i BMW’s #20, og blev tvunget ud over en curb. Det forårsagede skader på det ene hjulophæng på Jakobsens Peugeot 9X8, og teamet valgte efterfølgende at lade bilen udgå.
Michael Christensen og Porsche Penske Motorsports #5 endte med 12. pladsen, mens Marco Sørensen og Alex Riberas blev nummer 14 for Aston Martin.
Ferrari slog Ford i GT3
GT3 blev til gengæld en god mulighed for at genstarte den gamle rivalisering mellem Ferrari og Ford. Ferraris #21 med Alessio Rovera, Simon Mann og Francois Heriau endte med at vinde med over et halvt minut, men det var ikke uden gedigen modstand fra Ford og især norske Dennis Olsen, som bød Ferrarierne op til duel.
I sidste ende kunne Rovera trække væk, og det lå længe til en 1-2 for Rovera og Davide Rigon i søsterbilen, men Olsen havde andre planer og fik klemt sig imellem. Nordmanden kunne til sidst tage andenpladsen med knap to sekunder ned til Rigon.
Og lige udenfor skamlen endte den anden Ford Mustang fra Proton Competition – Ben Barker, Ben Tuck og Bernardo Sousa blev nummer fire.