At Iron Dames i 2025 er fuldt på plads hos Porsche har efterhånden været en kendsgerning i et par uger. Men i dag kom endnu en nyhed, for en del af det bliver også, at Michelle Gatting for første gang kan kalde sig fabrikskører.
Dermed fortsætter Michelle Gatting i Iron Dames, hvor der er lagt op til en hektisk kalender i 2025 – og fabriksaftalen skal først og fremmest ses som en ny mulighed, forklarer hun på telefon fra Malaysia, hvor der denne weekend er sæsonpremiere på Asian Le Mans Series.
– Det er kæmpestort, det her. Personligt har det altid været et mål for mig at opnå en fabrikskontrakt, og nu er den en realitet. Det er vildt at opnå den anerkendelse fra et brand som Porsche, og for mig som kører er det selvfølgelig kæmpestort, forklarer hun og fortsætter:
– At kunne komme ind i den cirkel, som Porsche Motorsport er, er et virkelig godt sted at lande. Helt fra starten af dialogen mellem os har Porsche været meget åbne for at give muligheder, hvis man leverer varen. Faktisk spurgte de som noget af det første om, hvilke ambitioner jeg havde i sportscars på længere sigt, og så snakkede vi ellers om alt fra DTM til Hypercars. De kunne ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre, så jeg håber da, at det kan åbne for nogle spændende muligheder, fortæller en glad Michelle Gatting.
En ny retning
I det hele taget er det nye Porsche-samarbejde også en ny retning for Iron Dames-projektet. Ideen er at få bredt Iron Dames som team og koncept ud på flere lande og flere serier, og her kommer netop Porsches system i Carrera Cup til at spille ind. Seneste eksempel er schweiziske Karen Gaillard, der vandt Porsches junior-shootout i år og kører for teamet i den franske Carrera Cup i 2025.
– Det her er meget større end bare ‘os tre’, (Gatting, Bovy & Frey, red.). Vi kommer til at få Iron Dames i Carrera Cup rundt omkring og skal skubbe på udviklingen, så vi forhåbentlig en dag er endnu flere kørere i Iron Dames. Det er hele ideen at få udviklet flere unge talenter, og det er Karen Gaillard et godt eksempel på. Porsche har virkelig en fed indstilling til det her, og de er fuldstændig med på at give den fuld gas, fortæller Michelle Gatting.
Og apropos Porsche og junior, så er ringen sådan set også sluttet for Porsches nye, danske navn. I 2014 var Michelle Gatting selv med i kapløbet om en junioraftale, men har nu sat sin signatur på en fabriksaftale:
– Det er lidt sjovt at tænke tilbage, for jeg var selv med i opløbet i Porsches juniorprogram i 2014. Jeg kom ind og var overhovedet ikke klar til det, der lå forude. Jeg kom direkte fra en Volkswagen Scirocco på gas til en rigtig Porsche, så det var virkelig ud på det dybe vand… Og nu står vi så her. Det er vildt at tænke på, siger hun og tilføjer:
– Nu er det op til mig. Jeg skal ud at vise mit værd, men det er ikke sådan, at jeg skal ændre alt muligt på mig selv. Jeg skal bygge videre, og så må vi se, hvor det ender. Jeg håber selvfølgelig, at jeg får endnu flere muligheder, og at det også kan blive i en bil, der ikke nødvendigvis kun er lyserød, runder Michelle Gatting af.