Det fjerde af seks løb i årets Asian Le Mans Series blev endnu en dramatisk omgang på Dubai Autodrome, hvor Algarve Pro Racing fuldendte en perfekt weekend med en ny sejr. Lørdag vandt Malthe Jakobsen, Michael Jensen og Valerio Rinicella, mens holdkammeraterne i #20, Alex Quinn, Olli Caldwell og Kriton Lentoudis tog det øverste trin på podiet i søndagens løb.
Det blev til gengæld – og nærmest vanen tro – efter en meget sen afgørelse på løbet. Tom Dillmann og Proton Competition lå egentligt lunt i svinget til at tage sejren, men da Dillmann med godt fire minutter tilbage af de fire timer spandt rundt, så stod Algarve Pro Racing klar til at samle op, mens RD Limited og AF Corse tog de resterende podiepladser fra Dillmann. Femmer blev Algarve Pro Racings vinderbil fra lørdag med en hårdt kæmpende Malthe Jakobsen ved rattet til sidst.
Jakobsen overtog ikke just nogen optimal bil til sine stints, for tidligere i løbet havde Rinicella fået skadet bilens diveplanes, og derfor blev det en umulig opgave at gentage lørdagens bedrifter for Jakobsen – der dog kan se tilfreds tilbage på, at teamet nu to tredjedele inde i sæsonen er i mesterskabsføring og kommer til næste weekends finale med gode kort på hånden i forhold til at sikre Algarve Pro Racing mesterskabet og et eftertragtet sæt billetter til Le Mans.
LMP3 endte til gengæld igen med dansk succes for anden dag i træk, for lørdagens vindere, Theodor Jensen, Jens Reno Møller og Griffin Peebles var igen godt kørende og tog andenpladsen efter RLR MSport, mens danske High Class Racing med Anders Fjordbach, Mark Patterson og Thomas Kiefer tog tredjepladsen.
Kaos fra start
Fra start var søndag lidt en copypaste af lørdag, for igen var det Giorgio Roda og Proton Competition, der førte an – og igen var det med følgeskab af Aliaksandr Malykhin og Pure Rxcing, men Malykhin fik kørt bredt i første sving og smed nogle pladser. Længere nede var der også rav i den fra start, hvor et hårdt prøvet Iron Dames-team for anden dag i træk løb ind i problemer. Denne gang var det på løbets anden omgang, hvilket kostede en skadet Porsche og et tidstab, som effektivt kostede Michelle Gatting og co. løbet, inden det rigtigt kom i gang.
Flere biler var indblandet i ballade på omgangen, og kort efter ramlede begge Optimum Motorsports McLaren-racere sammen i sving 12 og kostede en virtual safetycar.
I LMP3 lå Bretton Racing og Jens Reno Møller igen lunt i svinget, og Møller førte, mens Mikkel Kristensen fra Inter Europol var toer. Kristensen fik siden overhalet og bragt sig i spidsen.
I LMP2 tog Valerio Rinicella over for Michael Jensen hos Algarve Pro Racing og bragte sig op som toer, men fik siden smadret nogle diveplanes på den ene side af raceren, som vi også var forbi i introen. Malthe Jakobsen tog siden over, og det efterlod en duel mellem Julian Andlauer, der atter førte for Pure Rxcing foran Tom Dillmann og så den unge thybo. Alex Quinn var også på vej opad i den anden Algarve-racer som nummer fire, men eftersom Malthe Jakobsen kæmpede med at finde farten, så blev han passeret.
Frem mod mål var det i stedet Dillmann, der førte foran Andlauer og Alex Quinn, og sidstnævnte udnyttede duellen mellem de to foran til at bringe sig op som toer – og da Dillman til sidst smed det hele væk med sit spin, så kunne Quinn tage sejren.
Duellen i LMP3 endte mellem Bretton Racing, High Class Racing og RLR MSport, hvor sidstnævnte nød godt med fremgang med Ian Aguilera ved rattet. Over det sidste pitstop fik Aguilera bragt sig i spids og blev der. GT3 blev også afgjort bag pitmuren, for her var Herberth Motorsport hurtigere end Winward Racing og fik deres Porsche ud forrest – og så kunne Alfred Renaud køre sejren hjem foran Winwards Gabriele Piana og Mattia Drudi i EBM’s Aston Martin #89.
Der er finale på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi næste weekend.
Highlights: