Danmark markerer sig på motorsportens højeste niveauer i disse år, men der er faktisk også en anden dansker, som er helt med fremme i motorsporten. Men man hører ikke hans navn eller firmanavn så ofte som navnene på kunderne. Navnet er Thor Alexander Qualmann, og nordjyden står – under sit alias og firmanavn TAQ Design – blandt andet bag bemalingerne på bilerne, du ser her i artiklen. Og mange flere.

TAQ Design blev grundlagt, mens Thor stadig gik på Designskolen. Her lagde han farver på de første biler og teams, og som studietiden gik, voksede både kundekredsen og erfaringen i et omfang, så TAQ Design i dag er Thors primære beskæftigelse – med et kundekartotek, der strækker sig langt ud af både Danmark og Europa, forklarer han:

Annonce:

– Det er klart, at de helt store muligheder og opgaver ligger ved de største, internationale teams. Dem er jeg fremme ved, men det har været en lang kamp, og jeg tror, vedholdenheden er vigtig. Der er desværre mange, der bevidst underbyder for at komme ind, og så forsvinder de alligevel på et tidspunkt. Men sådan er det vist i mange brancher.

Thor Qualmann skitserer alt til racing. Biler, hjelme, dragter og meget andet er på repertoiret. Illustration: TAQ Design / Thor Alexander Qualmann

Thors internationale sigte betyder også, at der ofte skal aftales ganske store ting over nettet:

– Det begynder med et møde, og så får vi vendt, hvad designarbejdet skal kunne. For mit vedkommende sker rigtig meget af det her online, for der er en del internationale kunder hos mig. Jeg har for eksempel lavet meget til teams fra Kina i år. Men det kan sagtens lade sig gøre. I designprocessen går jeg meget op i den kreative del og det at møde hver opgave med nye øjne. Alt efter briefingen kan opgaven indeholde helt specifikke krav, som det er nødvendigt at imødekomme. Jeg må dog indrømme, at som regel, så ender en opgave med åbent canvas fra start, med den mest kreative – og efter min mening, bedste løsning.

Kinesiske Team Kinetic Racing er blandt de teams, som Thor har sat farver på i løbet af 2018. Holdet fik en komplet visuel identitet – hvad det indebærer kan du se meget mere om her: http://www.thorqualmann.dk/FEATURED-Team-Kinetic-Racing Illustration: TAQ Design / Thor Alexander Qualmann

Endelig er en stor del af Thors arbejde også at finde de nye trends. Der sker konstant en stor udvikling i faget, for på den ene side kan designeren nemt skyde tusindvis af vilde ideer afsted – men det nytter ikke noget, hvis ideen ikke er mulig at udføre i praksis. Omvendt bliver teknikken og mulighederne hos skiltemalere og airbrushartister konstant revolutioneret. Det giver med andre ord lidt at holde øje med:

– Der sker virkelig meget i branchen, og jeg ser hele tiden efter nye trends. Lige nu er tendensen, at man gerne kombinerer matte og blanke farver, men i det hele taget betyder teknologien meget her. Der kommer hele tiden nye typer folie og måder at lægge det på. Det betyder også, at jeg skal følge godt med hele tiden.

– Det er klart, at de helt store muligheder og opgaver ligger ved de største, internationale teams. Dem er jeg fremme ved, men det har været en lang kamp, og jeg tror, vedholdenheden er vigtig. – Thor Alexander Qualmann

Ville være bildesigner

For nordjyden begyndte karrieren imidlertid et lidt andet sted. Teenageårene gik med alt fra karting over rallycross til baneracing i Danmark, hvor det blandt andet blev til deltagelse i Yokohama Cup, inden karrieren endte i 2008, hvor Thor satsede på en sæson i ADAC Volkswagen Polo Cup. Efterfølgende skulle valget til at stå mellem ræs og uddannelse, og her vandt uddannelsen.

Qualmann havde én ambition, og det var at blive bildesigner. Men planerne ændrede sig lidt undervejs, fortæller han:
– Jeg ville gerne være bildesigner fra starten af, men planer har det jo med at ændre sig undervejs. Netværket i motorsporten efterspurgte en del, og jeg fik løbende nogle interessante kunder. Jeg rykkede hurtigt opad og fik flere spændende opgaver og mere komplette løsninger, så det hele var en naturlig udvikling. Derfor vil jeg også sige, at drømmen om at blive bildesigner lige så stille fadede ud, for motorsporten var der jo i forvejen, forklarer han og tilføjer:

– Jeg var nok ikke hooked nok på at satse på bildesignet, men med det her fik jeg til gengæld bygget mit eget. Da jeg blev færdig på Designskolen kunne jeg lægge meget mere i det, og i dag er det mit hovedjob.

En anden designopgave, som du helt sikkert har set køre på de danske baner i 2018 er denne fra Autopartner og Magnussen Racing Experience. Illustration: TAQ Design / Thor Alexander Qualmann

Racer videre

Thor Alexander Qualmanns engagement i racing er imidlertid ikke begrænset til at sætte kulør på. Efter hans aktive karriere tog Thor nemlig springet ind i eSport, og er den dag i dag drivkraften bag den nye satsning fra DASU i form af Danish ESport Racing Championship, eller forkortet DERC.

Serien er netop sat i søen, og har deltagelse af en bred skare af kørere. Alt fra fans og entusiaster til fuldtidsproffer som Nicki Thiim, Dennis Lind og Mikkel Jensen er med i løbene, som helt fra dag 1 har fået en overraskende god modtagelse, fortæller Thor:
– Det var et større projekt at samle, men det går godt. Hele ideen om eSport er jo blevet meget større og har virkelig fået en status i løbet af de seneste par år. Der fik vi ideen til at lave en dansk liga – som nu er blevet til et DM. Vi tog det fra en ende af og fik bygget det op, som DASU nu har gjort til et officielt DM, siger Thor Qualmann og fortsætter:

– Min egen interesse for simracing og eSport har hængt ved. Jeg var væk et par år i forbindelse med studiet, men er klart tilbage nu, og fungerer som en slags promotor på DERC. Vi har cirka 150 kørere med allerede nu, og jeg tror det her har en stor fremtid også internationalt.

Et andet projekt, som Thor Qualmann i høj grad er involveret i, er DASU’s nye satsning på eSport, Danish ESport Racing Championship. Serien har deltagelse af en god blanding af proffer som Nicki Thiim, Dennis Lind, Mikkel Jensen og Daniel Lundgaard, men det er en serie, som er for alle simracere – erfaring fra asfalten eller ej. Foto: DERC

Samtidigt slår Thor Qualmann fast, at der allerede er en del arbejde i gang for at lade DERC tage det næste skridt til næste sæson:

– Vi arbejder på mere til næste sæson. Vi vil gerne have flere folk med og generelt gøre det større – men det er også vores håb, at vi kan vise det i TV og på den måde gøre simracing til en mere integreret del af motorsporten end den er det i dag, afrunder han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar