Biltest: Ford Mustang Mach 1 – Kend for guds skyld forskellen på Mach 1 og Mach-E

Ford Mustang Mach 1 Biltest
Foto: Frederik Bonde Nielsen

Når vi fortalte folk om den Mach 1, vi netop har testet, forstod langt de fleste det som om vi fortalte om Mach-E, altså Fords elbil. Det her er ikke Mustang Mach-E, nej det er derimod dens djævelske bror, den benzintørstige Ford Mustang Mach 1 – og vi elskede hvert et øjeblik.

Du trykker på knappen som bringer den amerikanske V8 motor til live. Den buldrer og brager som et tordenvejr, inden den falder til ro i tomgang med den velkendte ’fiskekutter’-lyd, sagt helt uden nogen former for negative konnotationer.

Ford Mustang har stadig det der skal til

Ford Danmark var yderst gavmilde, og gav os nøglerne til deres orange pony car, Ford Mustang Mach 1, så vi kunne mærke, hvordan en rigtig amerikaner skal lyde, dufte og køre.

Den følelse du får, når du trykker på knappen og V8’eren buldrer i gang, er en følelse man aldrig bliver træt af. For det er netop dét bilen handler om… Lyden. En amerikanerbil er sjældent skabt til at køre hurtigt rundt på en racerbane, omend MagneRide-undervognen på denne Mach 1 gør et ihærdigt forsøg. Til gengæld for den får dig rundt til en symfoni skabt af de otte cylindre.

Mach 1 er den vildeste Mustang du kan købe på det danske marked i skrivende stund, så hvis du vil gå all in, er det altså denne model til den nette sum af 976.746 kroner, du skal købe. Altså medmindre du venter til 2023, hvor den kommende Mustang rygtes at blive lanceret, dog lander den nok tidligst i Europa i 2024.

Derudover er Mach 1 faktisk også den eneste Mustang tilbage, hvor du har muligheden for at købe en fabriksny Mustang med manuel gearkasse, og så gør det vist ikke noget at knobben ligner en billardkugle. Til trods for dette ikke er Bullitt varianten, kunne jeg ikke lade være med at se mig selv som en ung Steve McQueen, hver gang jeg kastede den hvide ’cue ball’ rundt mellem gearene.


White Cueball Ford Mustang Mach 1
Foto: Nicolai Hald Jepsen

Orange is the new black

Det er vist ikke gået din næse forbi, at testbilen her er orange, men den er ikke ”bare orange” – det er Fords Twister Orange som pryder dette eksemplar, og det er ikke det eneste som gør modellen her speciel.

Ford Mustang Mach 1 er ingen ny variant i Fords line-up, men det er dog første gang en Mustang er i Danmark under dét navn. Udstyrsmodellen har fået en større overhaling på eksteriøret og en mindre, næsten ikke eksisterende opdatering på interiøret. Udvendigt er det første øjet beskuer, en opdateret kølergrill med to store næsebor, som desværre inden reel funktion har. Som det tidligere er nævnt, har Mach 1 MagneRide-undervognen som standard, en opgradering der koster 35.085 kroner på den almindelige GT-variant. Derudover har motoren fået en større indsugning og et andet gasspjæld, som er med til at gøre vognen lidt mere sporty og klar på en tur til Jyllandsringen.

Derudover er det heller ikke muligt at tilvælge tågelygter, adaptiv fartpilot og parkeringssensorer i bag, hvis du vælger Mach 1 frem for GT-varianten. Du får derimod blandt andet en performance bagspoiler, Mach 1-detaljer, B&O højtalere, MagneRide og fede, næsten retro, 19” alufælge som standard ved at opgradere fra GT til en Mach 1. Dertil har den lånt lidt lir fra sin storebror Shelby GT500, hvor både bagbro og forstærkning i motorrummet giver en bedre køreoplevelse, noget der faktisk mærkes betydeligt under kørsel. Den har også lånt bagdiffuseren fra GT500, for at give mere downforce og en bedre køling af bremserne, så du kan nå flere omgange på Jyllandsringen før de overopheder. Tremec TR-3160 gearkassen er derimod lånt fra Shelby GT350, hvor mellemgasfunktionen selv matcher omdrejningerne på det gear du vil have den i. Det giver nogle store drengerøvs-vibes i tre-fire nedgearinger når du ankommer til et rødt lys.

Men virker den så?

Ja! Eller, måske ikke hvis du forsøger at redde planeten fra global opvarmning. Mustang er ikke en vogn du skjuler dig i, specielt ikke hvis den er orange som her. Det hjælper heller meget, hvis du forsøger at klimakompensere ved at have en Mach-E holdende i indkørslen. Den her drikker ikke bare benzin – den slubrer det i sig i sådan en hast, at du hurtigt er på fornavn med tankpersonalet.

Du skal med andre ord ikke ankomme til det årlige miljøaktivist komsammen uden at forvente lidt kollektivt tæv, men de omgangskredse kommer du næppe i, hvis du ejer en Mustang alligevel. Den er opgivet til 8,1 km/l, men selv ved blandet kørsel fik jeg den ikke længere op end 7,4 km/l. Så hvis du har pengepungen i orden i disse tider, hvor en liter oktan 100 nemt koster 19-20 kroner, hvad venter du så på?

Når du kører i kø eller bare mellem lyskryds i midtbyen er det en hel bentræning i sig selv. Koblingen er utroligt hård og har et mikroskopisk koblingspunkt, præcis som forventet. På landevejen og motorvejen giver den korte afstand mellem gearene dog en fantastisk sportslig følelse, uanset om koblingen tager livet af dit venstre baglår. De 11 ekstra hestekræfter Mach 1 har kontra GT er ikke noget man mærker synderligt, da momentet er præcis det samme på begge varianter: 529 nm ved 3.500 omdrejninger.

Fords infotainmentsystem SYNC3 er derimod håbløst forældet. Det forlyder sig dog at den kommende Mustang får en særdeles stor overhaling indvendigt, hvilket formentlig også må omfatte brugeroplevelsen af et nyt infotainmentsystem.

Boxengasse mener

Mustang Mach 1 er en skøn vogn. Den stikker langt udenfor det samfundspolitiske fokus på klima som pryder dagsordenen i 2022, måske det netop er derfor dette orange eksemplar kaster så mange betagende blikke til sig. Vi tror dog mere det er fordi en benzindrevet Mustang er blevet så sjældent et syn, nu hvor dens elektriske fætter (vi nægter at kalde Mach-E for en bror) kører rundt på hvert et gadehjørne i Danmark.

De enkelte detaljer som folieringen på motorhjelmen, de grå sidespejle, de store retro 19” alufælge, større rørhaler og ikke mindst spoileren er nok definitionen på mange bilentusiasters søndagsdrøm, især når den lige får et godt skub på speederpedalen så cylindrene synger. Men Mustang synes ikke længere kun at være en søndagsbil. Den gør det faktisk ret hæderligt som hverdagscruiser, for nogen pendlerbil bliver den næppe med den benzinøkonomi i disse tider.

Skulle vi efterhånden have solgt idéen til dig om at købe den Mustang du altid har drømt om, så køb den for guds skyld i en farve som Twister Orange. Man køber denne bil for at blive set, ikke gemme sig væk i den danske konservative hvide, sorte eller grå bemaling, det må næsten kunne kategoriseres som et samfundsmæssigt ansvar.

Rækker pengene ikke til en Mach 1, så er Mustang GT også et hæderligt bud, som leverer samme lydbillede og langt hen ad vejen også samme køreoplevelse. Du bør dog bruge de 35.000 kroner på MagneRide undervognen som gør alverdens til forskel. Det er svært at argumentere for at Mach 1 er 170.000 kroner mere værd end GT med 10-trins automatgearkasse, men den er en prøvetur værd.

 

For: V8 motoren, lyden og designbilledet.

Imod: Infotainmentsystemet og til en vis grad også prisen

Specifikationer

Mærke/Model: Ford Mustang Fastback Mach 1
Motor:  5.0l V8 sugemotor
Gearkasse: 6-trins manuelgearkasse
HK: 460 hk
Moment: 529 Nm
0-100 km/t: 4,8 sek.
Topfart: 250 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 8,1 km/l
Egenvægt: 1818 kg
Bagagerumsvolume: 408 l.
Pris: Mustang fås fra 807.238 kr. Testbil m. udstyr 976.746 kr.

Fotos: Frederik Bonde Nielsen – Se det komplette galleri her

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: