Oftest går børn i deres forældres fodspor når det gælder valg af sport. Det gjaldt i en vis grad også min bror Markus og mig; dog havde speedway fyldt meget af min fars liv, men da han også kendte til følgeskaderne i led, nakke og skuldre, blev vi i 2006 guidet ned i en gokart.

Gokartsporten gav os mange gode år sammen, men da jeg i efteråret 2013 fik muligheden for en træningsdag i en Ginetta Junior var jeg solgt. Nu er jeg ikke ligefrem født med den største guldske i hånden, og derfor var gode råd kærkommne.

Annonce:

Vi fik sammensat nogle mål for de kommende års uddannelse, økonomi, erhvervsklub og sportslige mål, hvilket jeg stort set har fulgt siden. Med hjælp fra mit bagland er der blevet arbejdet ihærdigt med økonomien og at få de rigtige kontakter på plads.

På vej mod målet

Det er ingen hemmelighed at mit mål er at kunne leve af at kunne køre race, samt at deltage i WEC / 24H Le Mans. Som mekanikerlærling vil jeg med nok så meget støtte højst sandsynligt aldrig få muligheden for at købe mig til en af de eftertragtede pladser. Derfor gælder det om at bruge alle midler rigtigt, at lade mig uddanne til en habil og hurtig racerkører og tro på at muligheden dukker op via resultater.

I mange år hægtede jeg mig på muligheden for at indfri mine sportslige mål via den engelskbyggede Ginetta. De havde både GT4, GT3 samt LMP3-biler, og efter lidt tilløb søsatte de sidste år LMP1, og derfor kunne mulighederne pege mod Le Mans. Ginetta har dog over årene fået det svært, specielt i GT-klasserne. Løbsorganisationerne ser gerne at de bilmærker, der er på banerne, også er at finde på landevejen, da de store bilfabrikker har kommerciel interesse i at støtte op om GT-serierne. Ledelsen bag den lille Ginetta-fabrik, er også udfordret på ressourcer, når der skal kommenteres på BOP’en.

Efter tre gode år i en Ginetta-racer måtte jeg efter 2018 finde andre græsgange. Valget var ikke svært, da Aston Martin Racing lancerede både deres nye Vantage V8, samt muligheden for at blive optaget på Aston Martin Racing Driver Academy.

Klar til sæsonstart. Patrik Matthiesen kører i år for Optimum Motorsport i British GT. Foto: PatrikMatthiesen.com

Med aftalen om at køre British GT for Optimum Motorsport, er jeg rykket et par trin op af stigen. Teamet er ekstremt professionelt i alle henseender, og jeg føler at jeg har været rigtig heldig med alle folkene omkring Mike Robinson og min bil. Vi er dog bagud på point inden sæsonstarten, da vi først fik vores nye bil leveret sidste torsdag, og derfor ikke har haft en reel testdag i den. De testdage jeg har haft, har været i andres biler, og her ser det ud til at jeg har farten til at være med fremme. Vi har heldigvis 4 x 1 times træning inden weekendens sæsonpræmiere på Oulton Park, og heldigvis i ensartet vejr.

Arbejdspresset er størst udenfor banen

Med udnævnelsen som Aston Martin Racing Academy Driver har jeg endelig fået muligheden for at arbejde for at indfri mine mål. Aston Martin Racing har udstukket en række områder, vi skal arbejde med, og jeg skal love for, at det at være en hurtig racerkører er det mindste af dem. For eksempel skal vi arbejde med:

  • Sociale Medier (Twitter/Facebook/Instagram)
  • Fitness
  • Simulatortræning
  • Teknisk forståelse
  • Data feedback
  • Team work
  • Strategi
  • Kontinuerlig ydelse
  • Presse handling
  • Fart

Mange af disse emner kan man som kandidat træne sig til, uden at være i nærheden af hverken team eller Aston Martin Racing.
Dog har økonomi igen en betydning, da flere af de velstillede kandidater kan købe sig til mediatræning, hyre folk til at lave pressemeddelser, opslag på Instagram, Facebook m.v., samt tilkøbe ekstra testdage o.s.v.

Som medlem af DASU siden 2006, ville det være fedt hvis de støttede andre end nogle enkelte formelkørere og viste lidt anerkendelse til de af os, der bevidst sigter mod endurance-racing og Le Mans, en sportsgren som mange nok vil give mig ret i, er meget mere spændende og underholdende end Formel 1.

Hvor står vi henne?

I den kommende weekend er der sæsonpræmiere i British GT på Oulton Park. Et rekordstort felt på 38 biler, heraf 14 GT3 og resten GT4, stiller til start. Marco Sørensen og Nicki Thiim er igen med i år, Jacob Mathiassen er tilbage i den titelforsvarende BMW, og jeg tager selv min anden sæson i serien.

Den nye Aston Martin Vantage GT4 er hurtig. Lynhurtig. Foto: DAI Media

Serien er spækket med fabrikskørere og alle de rigtige bilmærker er repræsenteret. Afdelingerne køres med en kombination af 1, 2 og 3 timers heat, hvor der som minimum skal skiftes kører én gang i løbet af et heat.

Ærligt ved jeg ikke hvor Mike og jeg står i forhold til vores konkurrenter. Jeg ved dog at vi skal sikkert fra start uden at være for aggressive … vi skal lade de andre lave de nervøse fejl.

Ved at følge mig på Facebook og Instagram vil du ikke alene få on-spot opdateringer, du vil også hjælpe mig i forhold til Aston Martin Racing Driver Academy.

De to løb køres mandag hhv. kl. 12.15 og 16.35 dansk tid, og de kan ses LIVE på https://www.britishgt.com/live.

Annonce:

Forfatter: Patrik Matthiesen

Patrik Matthiesen startede i gokartsporten i 2006, og kører i 2019 sin anden sæson i British GT Championship, denne gang i en Aston Martin Vantage GT4 for Optimum Motorsport. I sin klumme vil han tage læserne med i jagten på et Aston Martin-fabrikssæde i 2020.

Skriv et svar