Årets 12 Hours of Sebring blev ét af de første løb til at flytte dato, da corona-pandemien brød ud stort set en uge inden det skulle have gået løs i Florida.

Nu er det derfor tid til revanche i den kommende weekend, når det er tid til et Sebring, der ikke bliver som de er flest – først og fremmest med placeringen her midt i november og titlen som sæsonfinale i IMSA snarere end at være sæsonens andet løb efter 24 Hours of Daytona.

Annonce:

Weekenden bliver også et farvel til en æra i den forstand, at Porsche siger farvel til GTLM-klassen med to biler i stars and stripes efter syv succesfulde år i den nordamerikanske serie. Porsches fabriksteam kommer i øvrigt med en sejr fra Petit Le Mans i bagagen, og det bliver derfor spændende at se, om Frederic Makowiecki, Nick Tandy og Earl Bamber kan lukke året med sejr i sæsonens næststørste løb til #911.

I #912 er Neel Jani blevet hentet ind som tilføjelse til lineuppet – han deler med Laurens Vanthoor og Earl Bamber.

Foto: Porsche AG

Danskerbil i LMP2

Set med danske briller er LMP2 den mest interessante klasse i den kommende weekend – for ad omveje er der blevet basis for en reel danskerbil.

Mikkel Jensen blev tidligere på året præsenteret hos Starworks-teamet til Petit Le Mans og 12 Hours of Sebring – og denne bil har fået et ekstra dannebrogsflag. David Heinemeier Hansson er nemlig også en del af lineuppet, og de to danskere deler bil med John Farano til den kommende weekend.

Mikkel Jensen og David Heinemeier Hansson har fundet sammen med Starworks Motorsport i LMP2. Starworks vandt også Petit Le Mans – også med Mikkel Jensen på holdet. Ved den lejlighed delte han bil med Job van Uitert og John Farano. Farano er også med på Sebring. Foto: IMSA/Michael L. Levitt

For Mikkel Jensen er der tale om en helt ny udfordring på Sebring, men med friske sejre fra finalen i European Le Mans Series og IMSA-debuten i Petit Le Mans er det en optimistisk Mikkel Jensen, som tager til Florida.

– Det var fantastisk fedt at kunne slutte ELMS med en sejr. Vi har altid været hurtigst i serien i år, men det er bare ikke lykkedes før nu. Det var en vigtig performance, og det har helt sikkert skabt noget opmærksomhed omkring mig forud for næste sæson, siger han til Boxengasse og fortsætter:

– Med sejre i de seneste to løb vil man selvfølgelig gerne have en tredje. Det kunne være en perfekt afslutning på en ellers uheldig sæson, konstaterer Mikkel Jensen.

Mikkel Jensen og G-Drive Racing endte sæsonen i Europa med en længe ventet sejr i ELMS-finalen i Portimao. Foto: ELMS/JEP

Han ser frem til opgaven på den karismatiske bane i Florida, men er ikke meget for at påtage sig nogen favoritværdighed i LMP2:

– Jeg hører, at den er rigtigt bumpy i en prototype. Så det bliver helt klart en udfordring. Løbet er langt, og jeg får formentlig næsten seks timer af 12, ligesom jeg på Road Atlanta kørte fem af 10 – det maksimalt tilladte. Jeg regner med at være træt, når det er slut… Opgaven bliver lidt den samme som til Petit Le Mans, for den nærmeste konkurrent havde en rigtig fake bronzekører, som var 3-4 sekunder hurtigere per omgang end vores. Det bliver derfor nøglen at vi ikke taber for meget på bronzen igen – men favoritter vil jeg ikke kalde os, lyder vurderingen fra Mikkel Jensen.

Alt åbent i DPi og GTLM

Samtidigt skal årets mestre findes. Og alt er åbent, specielt i Daytona Prototypes, hvor Acura og Chevrolet ligger så lige som det næsten er muligt inden weekendens løb. Acura Team Penske med Helio Castroneves, Ricky Taylor og Alexander Rossi har 242 point, mens Wayne Taylor Racings Chevrolet er noteret for 240. Den køres af Renger van der Zande, Ryan Briscoe og Scott Dixon.

Team Penskes Acura fører mesterskabet samlet, men også i DPi er konkurrencen særdeles åben endnu. Foto: IMSA/Michael Levitt

I GTLM er Corvette god på vej mod titlen, og spændingen er reelt mest om andenpladsen inden det går løs. Corvette #3 har 325 point, mens Corvette #4 har 290 og BMW Team RLL’s to racere er noteret for 289 og 285. Med andre ord er GTLM heller ikke afgjort før det ternede flag.

Apropos Acura, så fører mærket også i GT Daytona – men den klasse er ligeledes én, som er helt åben før sæsonens afgørende slag.

12 Hours of Sebring kan følges live på www.imsa.tv lørdag. Vi opdaterer med streaminglinks, når vi har dem.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar