Porsches #92 GTE Pro-bil med Michael Christensen på holdet bliver den eneste danske bil, der er med i kampen, når der torsdag aften køres Hyperpole på Le Mans. Det står klart efter kvalifikationen onsdag aften, hvor store dele af gridden blev sat. Men ikke alt er lagt fast endnu takket være førnævnte Hyperpole.

De seks hurtigste biler i hver klasse her til aften går nemlig videre til ACO’s nye superpole-format, som er en del af kvalifikationen på Le Mans. Superpole er dog omdøbt til Hyperpole i det franske, men formatet er det samme – top seks i hver klasse skal torsdag aften ud i en direkte shootout om de bedste pladser i hver klasse. I Hypercar er der fem biler til start, og her er alle fem derfor i spil torsdag. Hurtigste tid af alle gik til Toyota #7 og Jose Maria Lopez foran Alpines Matthieu Vaxiviere.

Annonce:

For danske High Class Racing blev onsdag lidt en blandet landhandel. Træningen var svær, for på sin første omgang i træningen røg Marco Sørensen af banen med High Class Racings Pro/Am-racer, #20. Det kostede værdifuld træningstid for den dansk/amerikanske trio i bilen, som dog kom tilbage på banen i den tre timer lange træning og endte ud med 17. bedste træningstid. I den anden High Class Racing-bil, fik Kevin Magnussen æren af at jagte tiden og deltagelsen i LMP2’s Hyperpole efter en træning, hvor #49 endte med 20. bedste træningstid i LMP2.

#20 fra High Class Racing fik ikke den nemmeste start på ugen med en afkørsel i første træning, men Marco Sørensen viste siden, at der er fart i bilen. Foto: Xynamic/Gary Parravani

Det var først til sidst i kvalifikationen, at de to danskerbiler rigtigt begyndte at røre på sig i LMP2. Her bed Marco Sørensen blandt andet til i High Class Racings #20 med seks minutter tilbage af den timelange session. Bedste førstesektor af alle, men trafik sidst på omgangen blev dyrt for nordjyden. Facit for det danske prototypehold blev imidlertid, at de ikke kommer videre til Hyperpole. I stedet var JOTA Sports #38 og Antonio Felix da Costa hurtigst foran G-Drive Racing #26, Team WRT #41, Panis Racings #65 og to af United Autosports’ tre racere (#32, #23).

High Class Racing starter som nummer 20 og 21 i LMP2 med #49’s Kevin Magnussen, Jan Magnussen og Anders Fjordbach foran søsterbilen #20 med Marco Sørensen, Ricky Taylor og Dennis Andersen. Teamet sled både med trafikken og topfarten undervejs, men som Jan Magnussen netop har opdateret med på Facebook, så ligger der heldigvis nogle gode timers træning forude.

Hyperpole til Porsche #92

I GTE Pro var Porsche fra start hurtigst, og Kevin Estré førte da også længe tabellen an. I GTE Pro er feltet af gode grunde noget mindre end i GTE Am, og her startede Kevin Estré hårdt ud og var længe hurtigst, men blev med cirka et kvarter tilbage toppet af Ferraris #52 med Miguel Molina, og i sidste øjeblik også af Alessandro Pier Guidi i #51’eren. Estrés tid rakte til en tredjeplads foran Corvettes #64 med Nicholas Tandy, Hub Auto Racings Porsche og Porsches #91, der alle er klar til Hyperpole i morgen.

Dramatik i GTE Am

I GTE Am var der til gengæld al den krig, som manglede lidt i GTE Pro. Masser af drama med flere spins gav en kvalifikation, der som altid på Le Mans kan blive lidt rodet. Og spins gik også ud over flere af bilerne med dansk deltagelse.

Paul Dalla Lana kørte af cirka midtvejs og kostede lidt besvær for Aston Martin – og med godt et kvarter tilbage var den også gal hos Michelle Gattings Iron Dames, hvor Rahel Frey snurrede af banen på stykket op mod Dunlopbroen og kostede en slowzone ved den lejlighed. Hverken Aston Martin eller Ferrarien med henholdsvis Nicki Thiim og Michelle Gatting på holdet var dog helt i spil til en Hyperpole på de tidspunkter.

AF Corses forsvarende verdensmestre i GTE Am havde flere gode forsøg undervejs, men Nicklas Nielsen og co. måtte tage til takke med at misse hyperpole-kvalifikationen torsdag. Foto: Ferrari

Midtvejs var Thiims #98 nummer otte og Gattings #85 nummer ti, mens Nicklas Nielsens AF Corse #83 lå godt til på en fjerdeplads. De faldt siden ud af top seks og måtte ud at køre om en ny mulighed. GTE-tiderne kom også godt ned mod slutningen, hvor Mikkel Jensen satte Car Guy Racings Ferrari ind i femtebedste tid med cirka fem minutter igen, mens Nicki Thiim kom bag rattet på Astons #98 i håbet om at sikre en billet.

Det lykkedes dog ikke for nogle af de danske kombattanter at redde en billet til Hyperpole. Hurtigste danskerbil i GTE Am blev Mikkel Jensens Car Guy Racing Ferrari, der flere gange var indenfor cuttet, men endte som nummer otte. Nicklas Nielsen og AF Corse Ferrari #83 åbner som nummer 11, mens Nicki Thiim tog 16. bedste tid for Aston Martin. 17’er blev Sarah Bovy i Iron Dames-Ferrarien, som hun deler med Michelle Gatting.

Der er Hyperpole torsdag klokken 20.50.

Husk vores store Le Mans Guide – her er alt samlet, lige til at tage med i sofaen eller på banen!

Guide: Boxengasses Le Mans-guide 2021 – nu med Spotter Guide!

Husk også, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply