*Opdateret 10.45 med nyt om Jack Aitken og Davide Rigon i forhold til lørdagens store crash.

Årets 24 Hours of SPA har indtil videre været et af de mere stabile på vejrsiden, for minus et regnskyl lørdag aften, så har det klare flertal af de nu 16 kørte timer været tørre.

Annonce:

Der har som altid på SPA været masser af forskydninger, men skal man her med otte timer igen på uret give en opsamling af, hvem der har klaret sig bedst, så er det Nicklas Nielsens Iron lynx Ferrari med #51. Teamet er lykkedes fantastisk med at køre sig frem i rækkerne, og har længe ført løbet.  Det betyder også, at Ferrari-teamet har leveret en indtil videre rigtig god pointhøst. Til det internationale mesterskab, International GT Challenge, som udover SPA også tæller et ottetimersløb på Indianapolis og et på ni timer på Kyalami, gives der nemlig point undervejs.

Og i kraft af, at der gives point efter seks timer, hvor Alessandro Pier Guidi førte løbet i #51 samt efter 12 timer, hvor #51’eren kunne indkassere yderligere 12 point til mesterskabet, som de fører. Til sammenligning er der 25 point på højkant for en samlet sejr på SPA, så det er ikke en uvæsentlig skalp at tage undervejs.

Vildt Audi-comeback og stærkt Dane Train

Nummer to er Audi Sport Team WRT’s #32, der aktuelt køres af Dries Vanthoor. Løbet har lige været under gult flag efter et uheld, og det belgiske team har lige været inde for at få et sæt friske bremser på bilen. Det er samtidigt en bil, der har klaret et mildest talt vildt comeback. De startede helt nede som nummer 55 efter praktisk talt alt gik galt i kvalifikationen torsdag!

Audis #32 startede helt nede i den tunge ende af feltet som nummer 55, men har virkelig leveret et stærkt comeback.

Treer er et ligeledes stærkt kørende Garage 59 fra Aston Martin, hvor #95 og det gendannede Dane Train med Nicki Thiim, Marco Sørensen og Ross Gunn er i fuld gang med at levere en superstærk indsats på SPA. Teamet var desværre tvunget til at tage deres tekniske pitstop – altså skift af bremserne – under grønt flag, og det kom til at koste lidt i forhold til fx Audis #32, der gjorde det under gult. Her er lidt ord fra Nicki Thiim:

Regnen har holdt sig nogenlunde fra SPA i dette års udgave – men feltet slap ikke helt for en skylle lørdag aften – her med Nicki Thiim i fokus.

Firer er endnu en Audi i egenskab af Attempto Racings #66 med Christopher Mies. De satsede benhårdt da regnen kom, og blev ude en omgang mere i forsøget på at nå lidt længere frem i rækkerne – og selvom det gik rimeligt sidelæns, så lykkedes det til dels.

Nummer fem er KCMG med det, der nu er løbets bedst placerede Porsche. Den køres i øjeblikket af Maxime Martin. I top 10 er også Dennis Lind i den anden af i alt fire Audi R8 GT3 fra Audi Sport Team WRT. Lind er i bilen nu og ligger nummer otte efter også denne bil har klaret det tekniske stop.

Stort uheld tog flere topkandidater ud af løbet

24 Hours of SPA blev i løbets første time ramt af en større afbrydelse, da hele fire biler endte med at udgå i et vildt sammenstød mellem fire biler på løbets tiende omgang. Op ad Raidillon endte et spin fra Emil Frey Racing Lamborghinis Jack Aitken med at udløse det store sammenstød, der udover Aitkens Lamborghini også tog holdkammeraterne i #163 med Franck Perera i bilen ud af løbet. Ligeledes blev Kevin Estré og Rutonik Racing Porsche indblandet, og også Davide Rigon i Iron Lynx’ anden Pro-Ferrari måtte udgå efter løbet. Alle fire blev kørt til tjek på banens medical centre, og Davide Rigon blev kørt på hospitalet til yderligere tjek, hvorfra han nu er udskrevet. Jack Aitken slap ikke uskadt fra uheldet og har blandt andet brækket kravebenet i uheldet – og skal stadig være på hospitalet her søndag formiddag.

Siden er også andre biler fra feltet af favoritter til sejren også udgået – senest har Team AKKA ASP her til morgen trukket deres Mercedes med #88, som ellers toppede både kvalifikation og superpole og gennemgående har været med i spidsen af feltet.

Schnabl Engineering med Michael Christensen, Dennis Olsen og Frederic Makowiecki på teamet fandt farten og fik kørt sig helt frem i feltet – men et crash i løbet af natten har sendt det tyske team ud af løbet.

Flere er ude

Hos Porsche er der til gengæld røget en stribe biler ud af løbet. Hos Schnabl Engineering så det ellers længe meget lovende ud for Michael Christensen, Dennis Olsen og Frederic Makowiecki med den hastigt samlede indsats fra Schnabl Engineering. Bilen var med helt fremme i løbet af natten, men måtte udgå efter et sammenstød med en anden bil.

Også Mikkel O. Pedersen og Dinamic Motorsport har valgt at trække stikket på årets 24 Hours of SPA. Det italienske team har hele weekenden kæmpet med at få bilens setup til at fungere ordentligt – og under løbet blev det kontinuerligt værre og værre for det italienske Porsche-team, som både har manglet fart på langsiderne og stabilitet i svingene. Resultatet blev, at teamet i løbet af natten har valgt at spare materiellet ved at trække sig fra løbet.

Dinamic Motorsport og Mikkel O. Pedersen har ligeledes haft et svært løb.

Nicolai Kjærgaard i podiekamp i Silver Cup

24 Hours of SPA er som bekendt kun med én klasse af biler i form af GT3, men til gengæld er der flere klasser på kørersiden. Og i Silver Cup, hvor holdene må stille med i alt op til fire sølvkørere, ser det godt ud for Nicolai Kjærgaard og Garage 59 Aston Martin, der nu er nummer to i klassen og P14 generelt efter en stærk indsats over natten.

Helt lysegrønt har det dog ikke været i den engelske garage, hvor teamet over natten har måttet trække deres tredje bil, #188, fra en føring i Pro-AM-kategorien med en defekt gearkasse.

Kørerskifte hos Audi Sport Team WRT #30.

Også i Silver Cup finder vi Audi Sport WRT’s to andre danskerbiler med henholdsvis Valdemar Eriksen og Benjamin Goethe. Eriksens #31 havde en forfærdelig kvalifikation, hvor teamet mistede flere sessioner, startede helt i bunden af feltet og tabte værdifuld træningstid. Men teamet fik kæmpet sig tilbage på gridden og i løbet er det indtil videre gået en del bedre end kvalifikationen. De er nummer 23 generelt og nummer syv i Silver Cup.

Lige efter finder vi den anden WRT-Audi med Benjamin Goethe på holdet. De er nummer ni i Silver Cup og P28 generelt, mens Bastian Buus og Allied Racing GmbH’s Porsche med #222 er nummer 12 i Silver Cup her med otte timer igen.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply